Ανακοίνωση, με θέμα «Ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών ψευδόμενος για σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση στο σιδηρόδρομο» εξέδωσε η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα.
Η ανακοίνωση
Ακριβώς πριν από έναν χρόνο, στην Εξεταστική Επιτροπή ‘παρωδία’ της Βουλής για το έγκλημα των Τεμπών κατέθετε ως μάρτυρας ο πρώην Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών, Κ. Καραμανλής. Έγραφα τότε, σε ό,τι αφορά την κατάθεσή του:
«Πραγματικά είναι πιο αποδοτικό να λέει κανείς πολλά ψέματα – ή καλύτερα μόνο ψέματα – παρά λίγα. Τα λίγα μπορεί κάποιος να τα αποδομήσει. Τα συνεχόμενα, τα ξεδιάντροπα, τα ανερμάτιστα ψέματα όμως, πώς να τα απαντήσεις;».
Ειλικρινά δεν περίμενα ότι η παραπάνω αποστροφή θα μπορούσε να αφορά και τον σημερινό Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών.
Ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε από το βήμα της Βουλής ότι στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, το 2019 «η σηματοδότηση ήταν εγκατεστημένη και λειτουργική στο 31% του δικτύου», ενώ «η τηλεδιοίκηση ήταν εγκατεστημένη και λειτουργική στο 1% του δικτύου».
Φυσικά, σε άλλα ποσοστά αναφερόταν ο Κ. Καραμανλής στην Εξεταστική Επιτροπή, τα οποία ήταν επίσης διαφορετικά από τα ποσοστά που υποστήριζε ότι ισχύουν, το Μάρτιο του 2023, ο Υπουργός Επικρατείας, Γ. Γεραπετρίτης.
Οι διαφορές αυτές οφείλονται στο ότι όλες οι αναφορές Υπουργών και Βουλευτών της ΝΔ σε σχέση με τα ποσοστά ολοκλήρωσης της περίφημης Σύμβασης 717 γίνονται κυριολεκτικά ‘στον αέρα’. Δεν βασίζονται σε κανένα επίσημο έγγραφο, παρά σε δημιουργική στατιστική.
Σε μια προσπάθεια διάψευσης των αριθμών και των πραγματικών ποσοστών προόδου του έργου, τα κυβερνητικά στελέχη εφευρίσκουν νέες μονάδες μέτρησης, ενώ όσοι γνωρίζουν από έργα, γνωρίζουν επίσης ότι ο ενδεδειγμένος τρόπος μέτρησης προόδου ενός έργου είναι οι επιμετρήσεις και οι πιστοποιήσεις.
Να τα πούμε για ακόμα μια φορά λοιπόν:
- Η Σύμβαση 717 υπεγράφη το 2014 και ήταν εξόχως προβληματική, με πολλές παθογένειες, όπως φαίνεται και από το Πόρισμα της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου (Ε.Δ.ΕΛ.). Με πλημμελείς μελέτες, με προβλεπόμενα υλικά μη συμβατά με αυτά που υπήρχαν στην αγορά κτλ, ενώ επιδικάστηκε και πρόστιμο 2.5 εκατομμυρίων ευρώ στην ΕΡΓΟΣΕ, επειδή υπέγραψε το 2014 τη συγκεκριμένη Σύμβαση.
- Οι διοικήσεις της περιόδου 2015-2019 των σιδηροδρομικών Οργανισμών δεν μπορούσαν να διαλύσουν τη Σύμβαση, αφού υπήρχε ο κίνδυνος να χαθεί κι άλλος χρόνος, αλλά κυρίως να χαθεί οριστικά η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, επειδή τα προηγούμενα χρόνια είχαν δοθεί στη χώρα μας ευρωπαϊκοί πόροι για να υλοποιηθεί το ETCS, οι οποίοι είχαν μείνει αναξιοποίητοι.
- Παρά τα τόσα προβλήματα, υπήρξε πρόοδος της Σύμβασης, όπως εμφανίζεται σε όλες τις Αναφορές προς το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ, στην αλληλογραφία με τη Διαχειριστική Αρχή, στην αλληλογραφία με το Ελεγκτικό Συνέδριο και στην αλληλογραφία με τον Ανάδοχο, η οποία πάντοτε βασίζεται στην πρόοδο που έχει επέλθει σε όλες τις κατηγορίες εργασιών.
- Έτσι, το Μάιο του 2019 το ποσοστό ολοκλήρωσης της Σύμβασης 717 ήταν 72,04% . Μέχρι το τέλος του έτους, η πρόοδος αυτή ήταν 74%, με βάση επίσημα έγγραφα της ΕΡΓΟΣΕ του Μαρτίου 2020, που ήδη έχουν κατατεθεί στην Βουλή. Αυτό ήταν το ποσοστό ολοκλήρωσης της Σύμβασης 717 που παρέλαβε η ΝΔ.
- Η Σύμβαση δεν μπορούσε να προχωρήσει περαιτέρω την περίοδο 2015-2019, διότι απαιτείτο η υπογραφή Συμπληρωματικής Σύμβασης, όπως αναγνώρισε η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (Ε.Δ.ΕΛ.) και όπως συμφώνησε το Ελεγκτικό Συνέδριο. Οι απαραίτητοι διαχειριστικοί έλεγχοι δεν επέτρεψαν την υπογραφή της Συμπληρωματικής Σύμβασης μέχρι το τέλος 2019.
- Αυτή η Συμπληρωματική Σύμβαση υπεγράφη τελικά με καθυστέρηση 15 μηνών (!),το Μάιο του 2021, και είχε προβλεπόμενη διάρκεια 14 μηνών. Ήτοι, θα έπρεπε να ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούλιο 2022. Δυστυχώς, από επίσημα έγγραφα της ΕΡΓΟΣΕ του Φεβρουαρίου 2023 αποδεικνύεται ότι το Φεβρουάριο 2023, η κανονική Σύμβαση 717 είχε ολοκληρωθεί μόνο μέχρι 77%, και η Συμπληρωματική Σύμβαση (μετά από 21 μήνες από την υπογραφή της) μόνο σε ποσοστό 17%.
Αυτά, προς αποκατάσταση της αλήθειας.