Με λειτουργική ζημία (προσαρμοσμένο EBIT) στα -333 εκατ. ευρώ και καθαρές ζημιές στα -1,8 δισ. ευρώ ολοκλήρωσε το οικονομικό έτος 2024 ο γερμανικός όμιλος Deutsche Bahn (DB Group), με τον οποίο ο ΟΣΕ έχει συνάψει Μνημόνιο Συνεργασίας, κυρίως, σε θέματα εκπαίδευσης προσωπικού.
Επιμέλεια: Μαρίνα Δημητρίου
Αναλυτικότερα, ο όμιλος DB κατάφερε να μειώσει σημαντικά τις λειτουργικές του ζημίες, σε σύγκριση με το 2023, κατά περίπου 1,8 δισ. ευρώ, εν μέρει χάρη στη χρηματοδότηση της γερμανικής κυβέρνησης για τη συντήρηση των σιδηροδρομικών υποδομών.
Οι ετήσιες καθαρές ζημίες ανήλθαν στα -1,8 δισ. ευρώ έναντι -2,7 δισ. ευρώ το 2023.
Επίσης, τα έσοδα του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 26,2 δισ. ευρώ, παραμένοντας περίπου στα επίπεδα του προηγούμενου έτους (αύξηση 0,4%).
Να σημειωθεί ότι, όλα τα παραπάνω στοιχεία για το 2024 αφορούν στον όμιλο DB, εξαιρουμένης της DB Schenker, η οποία πρόκειται να πωληθεί, και της DB Arriva, που πουλήθηκε τον Μάιο του 2024.
Αναφορικά με τις επιδόσεις του 2024, σημειώνεται ότι «η οικονομική ανάπτυξη του ομίλου DB επηρεάστηκε κυρίως από την κακή κατάσταση των υποδομών. Η ποιότητα των λειτουργιών, με τη συνέπεια στις υπεραστικές υπηρεσίες να φτάνει το 62,5% έναντι 64% το 2023, άσκησε πρόσθετη πίεση στο τελικό αποτέλεσμα.
Οι απεργίες της Γερμανικής Ένωσης Μηχανοδηγών (GDL) στο α’ τρίμηνο του 2024 και η αδύναμη οικονομία, ιδιαίτερα στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, είχαν επίσης αρνητικό αντίκτυπο.
Περίπου 1,9 δισεκατομμύρια επιβάτες επιβιβάστηκαν στα τρένα της DB Group το 2024, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 1,6%. Οι πωλήσεις στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές αυξήθηκαν κατά 2,1% σε περίπου 85 δισεκατομμύρια επιβατοχιλιόμετρα, ενισχυμένες από τις περιφερειακές μεταφορές.
Στο β’ εξάμηνο του έτους, ο όμιλος DB ξεκίνησε να εφαρμόζει το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης “S3” με στόχο τη βελτίωση των υποδομών του, των σιδηροδρομικών του λειτουργιών και της κερδοφορίας του μέχρι το 2027.
Το “S3” στοχεύει να αποκαταστήσει την απόδοση του σιδηροδρομικού παρόχου, τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών και την επιστροφή στην κερδοφορία.
Σύμφωνα με τον δρ. Richard Lutz, πρόεδρο ΔΣ και διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, «Η Deutsche Bahn αντιμετωπίζει τη σοβαρότερη κρίση της από την εποχή της Γερμανικής Σιδηροδρομικής Μεταρρύθμισης. Απέχουμε πολύ από την επίτευξη των στόχων μας και πολύ από το να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες των πελατών μας σε βασικούς τομείς».
Όπως είπε: «Για να ξεπεράσουμε αυτήν την κρίση, ξεκινήσαμε το “S3”, ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης για τη βελτίωση της υποδομής, των σιδηροδρομικών λειτουργιών και της κερδοφορίας της DB. Βλέπουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα. Οι τολμηρές νέες προσεγγίσεις και η προσήλωσή μας στην εφαρμογή τους αποδίδουν.
Ο γενικός εκσυγχρονισμός του Riedbahn (Φρανκφούρτη – Μανχάιμ) ήταν επιτυχής και για πρώτη φορά καταφέραμε να αποτρέψουμε την περαιτέρω επιδείνωση της σιδηροδρομικής υποδομής. Έτσι ξεκινήσαμε την ανάκαμψη».
Συμπεριλαμβανομένης της αυξημένης κρατικής χρηματοδότησης, ο όμιλος DB επένδυσε το ποσό των περίπου 18,2 δισ. ευρώ το 2024, κυρίως στην υποδομή.
Επίσης, οι καθαρές κεφαλαιουχικές του δαπάνες αυξήθηκαν κατά 11,3% σε ετήσια βάση στα 5,9 δισ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ο όμιλος DB εξοικονόμησε 300 εκατ. ευρώ σε λειτουργικά έξοδα μέσω ενός αυστηρού προγράμματος παρακολούθησης και ελέγχου των δαπανών του. Ακόμη, μείωσε τα επίπεδα στελέχωσης σε Πωλήσεις και Διοίκηση κατά περίπου 1.000 υπαλλήλους. Μέχρι το τέλος του 2027, στοχεύει να μειώσει το εργατικό δυναμικό του κατά περίπου 10.000 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2024, κυρίως στη Διοίκηση.
Οι επιδόσεις DB Cargo και DB Schenker
Η DB Cargo συνέχισε τον μετασχηματισμό της το 2024. Μετέφερε περίπου 180 εκατ. τόνους εμπορευμάτων, 9% λιγότερους σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 7,9% στα 68,5 εκατομμύρια τόνοχιλιόμετρα. Τα έσοδά της μειώθηκαν κατά 3,2% σε ετήσια βάση.
Τα μέτρα αναδιάρθρωσης που ελήφθησαν βοήθησαν την DB Cargo να βελτιώσει σημαντικά το προσαρμοσμένο EBIT της κατά 140 εκατ. ευρώ. Παρόλα αυτά παρέμεινε υπό σημαντική οικονομική πίεση, με λειτουργική ζημία -357 εκατ. ευρώ.
Η DB Schenker, όπως επισημαίνεται, δημιούργησε λειτουργικό κέρδος (προσαρμοσμένο EBIT) άνω του 1 δισ. ευρώ το 2024, με την πώλησή της να αναμένεται να ολοκληρωθεί εφέτος μόλις ληφθούν όλες οι εγκρίσεις των Ρυθμιστικές Αρχών.
«Η πώληση της DB Schenker θα μειώσει το χρέος»
«Η πώληση της DB Schenker θα απομειώσει το χρέος και την επιβάρυνση των τόκων. Αυτό θα μας επιτρέψει να επικεντρωθούμε καλύτερα στις βασικές δραστηριότητές μας στις σιδηροδρομικές δραστηριότητες», σχολίασε ο Δρ. Levin Holle, CFO της DB.
Το καθαρό χρηματοοικονομικό χρέος του ομίλου DB (συμπεριλαμβανομένης της DB Schenker) στις 31 Δεκεμβρίου 2024, μειώθηκε κατά 1,4 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση σε 32,6 δισ. ευρώ. Με την πώληση των DB Arriva και DB Schenker, ο γερμανικός όμιλος εστιάζει στις βασικές δραστηριότητές του στη Γερμανία. Επίσης, θα μειώσει τον αριθμό των θυγατρικών κατά πάνω από 60% σε σύγκριση με το 2023.
Το outlook του 2025
Αναφορικά με τις εκτιμήσεις τις τρέχουσας χρονιάς, ο όμιλος DB αναμένει ότι τα έσοδά του θα αυξηθούν σε περισσότερα από 27 δισ. ευρώ, με θετικά προσαρμοσμένο EBIT και καθαρό χρηματοοικονομικό χρέος μειωμένο μεταξύ 26 και 28 δισ. ευρώ.