Δεν οφείλεται σε δική της υπαιτιότητα το «χάος» που προκλήθηκε χθες στο σιδηροδρομικό δίκτυο, υποστηρίζει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, χαρακτηρίζοντας λανθασμένη την πολυδιάσπαση του ομίλου ΟΣΕ (ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΤΥ, ΓΑΙΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ), η οποία – σύμφωνα με την εταιρεία – επέφερε δραματική μείωση σε προσωπικό, τροχαίο υλικό και δημόσιους πόρους.
Αναφορικά με τα χθεσινά συμβάντα και τις βλάβες στις μηχανές, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επισημαίνει ότι, λόγω της ισχυρής χιονόπτωσης δημιουργήθηκαν σοβαρά προβλήματα στην υποδομή (µη λειτουργία κλειδιών λόγω παγετού, συσσώρευση χιονιού στις γραµµές, κλπ) και λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών σημειώθηκαν προβλήματα στο τροχαίο υλικό (πάγωμα των δικτύων των πνευματικών κυκλωμάτων, αστοχίες στις µηχανές έλξης, κλπ).
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την εμφάνιση σημαντικών καθυστερήσεων λόγω της ανάγκης αντικατάστασης του προβληματικού τροχαίου υλικού.
Η ανακοίνωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Σε συνέχεια του προηγούμενου δελτίου τύπου όπου ανακοινώθηκε ότι, λόγω των σφοδρών χιονοπτώσεων και των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί στη σιδηροδρομική υποδομή στο τμήμα µμεταξύ Λαμίας και Θεσσαλονίκης, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ αναγκάζεται να µειώσει για σήμερα και αύριο τα δρομολόγια των τραίνων στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα και τα δρομολόγια των συρμών του Προαστιακού Σιδηρόδρομου στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Λάρισα – Θεσσαλονίκη, η Διοίκηση της εταιρείας επιθυμεί να επισημάνει τα ακόλουθα:
- Το σημερινό αποτέλεσμα (δηλαδή η τροποποίηση και η µείωση δρομολογίων λόγω προβλημάτων στη σιδηροδρομική υποδοµή και σε βλάβες του τροχαίου υλικού) δεν οφείλεται σε δική της υπαιτιότητα. Τονίζεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ κάνει µόνο χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής, ενώ η εύρυθμη λειτουργία της υποδομής είναι αρμοδιότητα και ευθύνη άλλου φορέα, η δε συντήρηση του τροχαίου υλικού που χρησιμοποιεί η εταιρεία µας αποτελεί αντικείμενο τρίτου φορέα.
- Η πολυδιάσπαση του σιδηροδρομικού έργου, που πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο 2006-2010 από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και οδήγησε στη δημιουργία επιμέρους εταιριών (ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΤΥ, ΓΑΙΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ) που ανέλαβαν τμήματα του σιδηροδρομικού αντικειμένου, σήμερα δείχνει ότι έχει φτάσει στα όρια της. Τα αποτελέσματα της διάσπασης αυτής, όπως εκ του αποτελέσματος προκύπτει, οδήγησαν σε µείωση των διαθέσιμων πόρων για συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδοµής και του τροχαίου υλικού, καθώς και στην αποµείωση των διαθέσιµων εξειδικευμένων ανθρώπινων πόρων στο σύνολο των επιμέρους σιδηροδρομικών λειτουργιών.
- Ιδιαίτερα, µετά την εφαρμογή του Ν.3891/2010 σημαντικό τμήμα του διαθέσιμου προσωπικού (για το οποίο μάλιστα απαιτείται µακρά περίοδος εξειδίκευσης επί του δικτύου- διάρκειας 14-18 µηνών από την πρόσληψή του) αποχώρησε µε συνταξιοδότηση ή µετατάχθηκε σε άλλες υπηρεσίες µετά την εφαρμογή των υποχρεωτικών µετατάξεων. Για παράδειγμα, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ αποχώρησαν πάνω από 150 μηχανοδηγοί και πάνω από 250 προϊστάμενοι αμαξοστοιχιών, ενώ εκατοντάδες ήταν οι αποχωρήσεις από τις λοιπές ειδικότητες του ΟΣΕ.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι οι αποχωρήσεις αυτές δεν ακολούθησαν ένα ορθολογικό σχέδιο λελογισμένου περιορισμού πιθανού γιγαντισμού του Οργανισμού, αλλά κινήθηκαν στη λογική της εφαρμογής της αρχής της αναλογίας. Αποτέλεσμα είναι η ελλιπής στελέχωση σε κρίσιμες ειδικότητες που σχετίζονται µε τη συντήρηση της υποδοµής και του τροχαίου υλικού, τη λειτουργία της κυκλοφορίας, καθώς και των υποδοµών εξυπηρέτησης των επιβατών.
- Μετά την εφαρμογή του σχεδίου αναδιάρθρωσης του σιδηροδρόμου οι διαθέσιμοι δημόσιοι πόροι για τη συντήρηση και τη λειτουργία του σιδηροδρόμου έχουν περιοριστεί, µε αποτέλεσμα να είναι απαραίτητοι οι πόροι που εισφέρει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ ως τέλη πρόσβασης (για τη χρήση της υποδοµής στον ΟΣΕ), ως δαπάνες ενοικίασης του τροχαίου υλικού στη ΓΑΙΟΣΕ και ως δαπάνες συντήρησης στην ΕΕΣΤΥ. Η χρόνια όμως υποβάθμιση της υποδοµής και του τροχαίου υλικού λόγω µη συστηματικής ύπαρξης διαθέσιμων οικονομικών και ανθρώπινων πόρων κατά την προηγούμενη περίοδο έχει δυστυχώς παράξει µόνιµα δυσμενή µακροπρόθεσµα αποτελέσματα. Μια απτή απόδειξη της κατάστασης των πραγμάτων είναι η σημερινή. Με την επέλευση ακραίων καιρικών φαινομένων, παρά τις φιλότιμες και υπεράνθρωπες προσπάθειες του προσωπικού, οι ανεπάρκειες είναι εμφανείς.
- Συγκεκριμένα, λόγω της ισχυρής χιονόπτωσης δημιουργήθηκαν σοβαρά προβλήματα στην υποδομή (µη λειτουργία κλειδιών λόγω παγετού, συσσώρευση χιονιού στις γραµµές, κλπ) και λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών σημειώθηκαν προβλήματα στο τροχαίο υλικό (πάγωμα των δικτύων των πνευματικών κυκλωμάτων, αστοχίες στις µηχανές έλξης, κλπ). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την εμφάνιση σημαντικών καθυστερήσεων λόγω της ανάγκης αντικατάστασης του προβληματικού τροχαίου υλικού.
- Θα πρέπει να υπογραμμίσουμε και να ευχαριστήσουμε το προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ για τον επαγγελματισμό, την υπευθυνότητα και την αυταπάρνηση που επέδειξε. Τονίζεται ότι από την αρχή της κακοκαιρίας το σύνολο του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ είναι σε επιφυλακή εδώ και µέρες και οι άδειες έχουν ανασταλεί. Όλες αυτές τις ημέρες το προσωπικό της εταιρείας χρειάστηκε να εργαστεί εντατικά και σε διάρκεια (που σε µερικές περιπτώσεις λόγω των συνθηκών ξεπέρασαν το δωδεκάωρο) φτάνοντας στο όριο των ανθρώπινων αντοχών τους. Η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ ευχαριστεί το προσωπικό της για την ουσιαστική συμβολή του στην αντιμετώπιση αυτής της δύσκολης κατάστασης.
- Τέλος θα πρέπει να τονίσουμε ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ ήδη µε την αναγγελία του δελτίου έκτακτων καιρικών φαινομένων, στα πλαίσια της πρακτικής που πάγια ακολουθεί είχε ζητήσει εγγράφως από τις υπεύθυνες εταιρείες τη λήψη µέτρων για την αντιμετώπιση των πιθανών προβλημάτων και είχε εκπονήσει σχετικό σχέδιο αντιμετώπισης των σχετικών προβλημάτων.
- Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ ζητά και πάλι την κατανόηση του επιβατικού κοινού για την ταλαιπωρία που θα υποστεί, χωρίς να ευθύνεται η ίδια.
- Τέλος η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ ανακοινώνει ότι προτίθεται να αναλάβει όλες τις αναγκαίες πρωτοβουλίες τόσο στο εσωτερικό του σιδηροδρόμου όσο και στην πολιτική ηγεσία για την ανάληψη των απαιτούμενων ενεργειών που θα κατατείνουν στη μεσοπρόθεσμη αναβάθμιση της κατάστασης του σιδηροδρόμου συνολικά.