Μετά την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μας ενδιαφέρει και η είσοδος στα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας, όπως το μετρό, το τραμ και ο ηλεκτρικός, καθώς και οι αστικές συγκοινωνίες.
Αυτό αποκαλύπτει, μιλώντας στα «ΝΕΑ», ο Φαμπρίτσιο Φαβάρα, επικεφαλής στρατηγικού σχεδιασμού του ομίλου των κρατικών ιταλικών σιδηροδρόμων Ferrovie Dello Stato Italiane (FS), από τους μεγαλύτερους συγκοινωνιακούς φορείς πανευρωπαϊκά, που, εδώ και μήνες, έχει αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής για την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
«Ακριβός επειδή θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα ολοκληρωμένο συγκοινωνιακό δίκτυο, μας ενδιαφέρει και η είσοδος στις αστικές συγκοινωνίες των Αθηνών», λέει ο Φαμπρίτσιο Φαβάρα, αναφερόμενος στη ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός) και την ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ).
Σημειωτέον ότι οι δυο εταιρείες θα ενταχθούν στο νέο Υπερταμείο, αλλά όπως κατ’ επανάληψη έχουν δηλώσει κυβερνητικά στελέχη, δεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν.
Το στέλεχος του ιταλικού ομίλου, που διακινεί 8.000 τρένα την ημέρα και 830 εκατ. επιβάτες τον χρόνο, εξηγεί επίσης τι ευκαιρίες είδαν οι Ιταλοί στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μιλά για τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης, αλλά και για τον ελληνικό επιχειρηματικό κίνδυνο, όπως και το πολιτικό κλίμα.
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη
-Αν και το ΤΑΙΠΕΔ ανακήρυξε τον Ιούλιο την FS προτιμητέο επενδυτή για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η υπόθεση εκκρεμεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Ως αποτέλεσμα καθυστερεί και το κλείσιμο από τις Βρυξέλλες του φακέλου των κρατικών ενισχύσεων, ύψους 750 εκατ. ευρώ. Σας ανησυχεί αυτό;
-Συνεχίζουμε να ελπίζουμε ότι η διαδικασία θα ολοκληρωθεί γρήγορα, προκειμένου η εξαγορά να κλείσει ώς το τέλη του έτους. Έπειτα από την απόκτηση των γερμανικών ΤΧ Logistik και Netinera, βασικός άξονας του μεσοπρόθεσμου στρατηγικού μας σχεδίου είναι η ανάπτυξή μας στις διεθνείς αγορές, και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί σημαντικό βήμα προς αυτόν την κατεύθυνση.
-Τυχόν καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της συμφωνίας για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορούσε να επηρεάσει την εξέλιξη του διαγωνισμού για την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ROSCO), όπου είστε ένας εκ των δύο διεκδικητών;
-Ναι, θα μπορούσε. Αυτός είναι και ο λόγος, δηλαδή το σφιχτό χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού, μαζί με την ανάγκη για βαθύτερη ανάλυση των στοιχείων της εταιρείας, που το ΤΑΙΠΕΔ αποδέχθηκε το αίτημά μας να παραταθεί η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης προσφορών (σ.σ.: τέλη Ιανουαρίου), περιμένοντας πάντα θετική εξέλιξη στο ντιλ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
-Τι ήταν αυτό που είδατε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και σας έκανε να τη διεκδικήσετε;
-Η δυναμική ανάπτυξης της εταιρείας σε επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές. Στο επιβατικό κομμάτι, και ειδικά στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, αναμένουμε εξελίξεις που σχετίζονται με τη βελτίωση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών.
Στο εμπορικό σκέλος, προβλέπουμε μεγάλη ανάπτυξη στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από και προς τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, που συνδέονται με τον διεθνή διάδρομο Ανατολής – Ανατολικής Μεσογείου (Orient/East Med), ο οποίος έχει κατεύθυνση την Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη, τα Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο.
Συνυπολογίσαμε επίσης τη διαθεσιμότητα των νέων αποθηκευτικών εγκαταστάσεων στο Θριάσιο, όπου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει τη δυνατότητα εκμετάλλευσης δυο από τους τέσσερις χώρους συνδυασμένων μεταφορών.
-Θα δούμε μειώσεις προσωπικού στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
-Ο λόγος που οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι αποκτούν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο πλαίσιο της διεθνούς στρατηγικής τους επέκτασης είναι για να αναπτύξουν περαιτέρω την εταιρεία.
Αυτός είναι και ο λόγος που το business plan για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ περιλαμβάνει δράσεις για να βελτιωθούν οι διαδικασίες, μέσα από επενδύσεις σε υποδομές και τεχνολογία, σε συνδυασμό βέβαια με τη βελτίωση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Οτιδήποτε άλλο σχόλιο δεν θα ήταν σκόπιμο σε αυτή τη φάση, καθώς η συμφωνία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.
-Εχετε κι άλλα σχέδια για επενδύσεις στην Ελλάδα, πέραν των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO;
-Σύμφωνα με το βιομηχανικό πλάνο του ομίλου για την περίοδο 2017-2020, ο στόχος μας είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συγκοινωνιακού δικτύου, που θα συνδέει μεταξύ τους διαφορετικούς τρόπους μεταφοράς.
Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος που η FS θα μπορούσε να ενδιαφερθεί και να εξετάσει την είσοδό της στον συγκοινωνιακό τομέα της μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας.
Φαίνεται ότι ανάμεσα στις επόμενες υποψήφιες προς ιδιωτικοποίηση επιχειρήσεις είναι και οι δυο δημόσιοι συγκοινωνιακοί οργανισμοί της Αθήνας. Η ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός· και τραμ) και η ΟΣΥ (μπλε λεωφορεία, τρόλεϊ).
-Η FS βρίσκεται σε διαδικασία πώλησης από την ιταλική κυβέρνηση. Τούτο σημαίνει πως μπορεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αλλάξει ξανά ιδιοκτήτη;
-Η FS Ιtaliane δεν πρόκειται να πουληθεί, απλώς έχει αποφασιστεί να εισαχθεί το 2017 στο χρηματιστήριο το 30% των μετοχών του τμήματος επιβατικών υπηρεσιών μεγάλων αποστάσεων. Επομένως, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν πρόκειται να αλλάξει ιδιοκτήτη στο άμεσο μέλλον.