«Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εφαρμόζει συγκροτημένο σχέδιο για την ανάταξη και τη συνολική αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου, με γνώμονα την ασφάλεια των επιβατών και των σιδηροδρομικών μεταφορών», είπε η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση για την μη λειτουργία συστήματος τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στη γραμμή Άνω Λιόσια – Κιάτο.
Όπως ανέφερε η ίδια ότι στη συγκεκριμένη σιδηροδρομική γραμμή «υπάρχουν ζητήματα», τα οποία «οφείλονται διαχρονικά, σε διαρκείς παρεμβατικές συμπεριφορές ατόμων που δρουν στην περιοχή και σε εξωγενείς παράγοντες».
Όμως για την επίλυση των ζητημάτων αυτών, «η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εργάζεται σκληρά, μεθοδικά και αποφασιστικά για την ενίσχυση του επιπέδου ασφάλειας».
Για τα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών, η κ. Αλεξοπούλου επισήμανε ότι «εγκαταστάθηκαν στο τμήμα αυτό, βάσει της 279/2003 Σύμβασης, μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ και την 31.12.2007 εκδόθηκε η βεβαίωση περαίωσης του έργου. Ακολούθησε όμως δικαστική διένεξη και η οριστική παραλαβή κρίθηκε ότι συντελέστηκε αυτοδίκαια, από την 6.2.2011, με την 14/2015 απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου.
Από το 2009 ξεκίνησαν και συνεχίστηκαν τα επόμενα χρόνια κλοπές και βανδαλισμοί από παραβατικά άτομα, τα οποία συνέχισαν τις εγκληματικές τους πράξεις στις εγκαταστάσεις του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού στις σήραγγες, στον εξοπλισμό γραμμής, σε καλώδια, ερμάρια, ηλεκτρονικές συσκευές, αλλά και στα εγκατεστημένα συστήματος σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης ΕΤCS, καθώς και άλλα υποσυστήματα, με αποτέλεσμα τα συστήματα αυτά να τίθενται σταδιακά εκτός λειτουργίας και εν τέλει να απαξιωθούν τελείως, καθώς η ΕΡΓΟΣΕ με την κοινοπραξία που εκτέλεσε το έργο βρίσκονται σε δικαστική διένεξη. Από το 2015 μέχρι σήμερα το έργο δεν έχει μεταφερθεί στον ΟΣΕ, με σχετικό πρωτόκολλο».
Τηλεδιοίκηση τον Απρίλιο του 2028
Για την αποκατάσταση και λειτουργία του συστήματος σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης του ETCS και ηλεκτομηχανολογικών εγκαταστάσεων σηράγγων της συγκεκριμένης γραμμής, όπως ενημέρωσε η υφυπουργός Μεταφορών, ο ΟΣΕ συντάσσει ήδη τα τεύχη δημοπράτησης των νέων εγκαταστάσεων ενώ έχει ήδη υποβληθεί πρόταση χρηματοδότησης από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα 2021-2017, στη διπλή σιδηροδρομική γραμμή ΣΚΑ-Κιάτο.
Η δημοπράτηση του έργου θα γίνει μετά την έγκριση της πρότασης χρηματοδότησης. Ο εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης του έργου, όταν εγκριθεί, είναι ο Απρίλιος του 2028.
«Κατά το μεταβατικό στάδιο, μέχρι να λειτουργήσει πλήρως το σύστημα, η ασφάλεια της κυκλοφορίας και των επιβατών επιτυγχάνεται πλήρως με την πιστή εφαρμογή του ισχύοντος Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, επί διπλής γραμμής, με έλεγχο από συστήματα CCTV των σηράγγων «Ευταξία», «Κακιά Σκάλα» 1 και 2, και «Αγίων Θεοδώρων», καθώς και από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Κορίνθου», είπε η κα Αλεξοπούλου και πρόσθεσε ότι ο ΟΣΕ έχει άδεια λειτουργίας σε ισχύ από την ΡΑΣ.
Διαβεβαίωσε επίσης, ότι το ανθρώπινο δυναμικό των αρμοδίων υπηρεσιών, ιδιαίτερα σε ό,τι έχει να κάνει με την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου και των επιβατών, «εργάζονται μεθοδικά, με συνέπεια και πλήρη αντίληψη του κρίσιμου τομέα που διαχειρίζονται».
«Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εφαρμόζει συγκροτημένο σχέδιο για την ανάταξη και τη συνολική αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου, με γνώμονα την ασφάλεια των επιβατών και των σιδηροδρομικών μεταφορών», ανέφερε η κα. Αλεξοπούλου και ενημέρωσε ότι επιδιώκεται η χρηματοδότηση από την ΕΕ, σειράς έργων, μεταξύ των οποίων και η εγκατάσταση νέου συστήματος σηματοδότησης και ETCS στη γραμμή Άνω Λιόσια-Κιάτο.