Δεκτό κατά πλειοψηφία επί της αρχής στο σύνολό του και κατ’ άρθρον έγινε, από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με τίτλο “Εναρμόνιση της νομοθεσίας με την Οδηγία 2012/34/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Νοεμβρίου 2012 για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου”, όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ.
Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, με τις διατάξεις του νόμου επιχειρείται η θέσπιση κανόνωνγια τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου και η ευθυγράμμιση της εθνικής με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
“Η κύρωση της οδηγίας δεν σχετίζεται με την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ”, διευκρίνισε, μιλώντας στην Επιτροπή, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης και προσέθεσε ότι η χώρα έχει αναλάβει δεσμεύσεις, από το 2011, προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και προς τους δανειστές.
“Η ανατροπή των δεσμεύσεων θα έχει άσχημες συνέπειες”, σημείωσε ο κ. Σπίρτζης και αναφέρθηκε ειδικότερα στο θέμα της διαγραφής των χρεών, που αφορά τις κρατικές ενισχύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το ελληνικό Δημόσιο.
“Αν δεν διαγραφούν τα χρήματα αυτά, από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα ζητηθούν πίσω από την Επιτροπή, ως κρατική ενίσχυση, ενώ ενδέχεται να πληρώσουμε πρόστιμο”, είπε χαρακτηριστικά.
Τέλος, διευκρίνισε ότι η χρηματοδότηση από ιδιώτες της ανάπτυξης των υποδομών που προβλέπεται στο σχέδιο νόμου δεν σχετίζεται με την διαχείριση του δικτύου, που παραμένει στον ΟΣΕ. Το σχέδιο νόμου θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί αύριο στην Ολομέλεια, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.
Γενικότερα, ο παρών νόμος θεσπίζει:
α) τους κανόνες που διέπουν τη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής και τις δραστηριότητες σιδηροδρομικών μεταφορών των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, οι οποίες είναι εγκατεστημένες ή πρόκειται να εγκατασταθούν σε κράτος μέλος,
β) τα κριτήρια που εφαρμόζονται για την έκδοση, την ανανέωση ή την τροποποίηση αδειών που προορίζονται για σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, οι οποίες είναι εγκατεστημένες ή πρόκειται να εγκατασταθούν στην ελληνική επικράτεια,
γ) τις αρχές και τις διαδικασίες που εφαρμόζονται για τον καθορισμό και την είσπραξη τελών σιδηροδρομικής υποδομής, καθώς και την κατανομή της χωρητικότητας σιδηροδρομικής υποδομής.