Με 245 ψήφους υπέρ και 82 κατά έλαβε το «πράσινο φως» η νομοθεσία για τη μεταρρύθμιση της κρατικής σιδηροδρομικής εταιρείας SNCF.
Το κείμενο που ψηφίστηκε από τη γαλλική Γερουσία είχε συμφωνηθεί από κοινή επιτροπή βουλευτών και γερουσιαστών στις 11 Ιουνίου. Μετά το πέρας της ψηφοφορίας, η Γερουσία δήλωσε ότι το τελικό κείμενο «μπορεί πλέον να θεωρηθεί οριστικό».
«Σπάει» στα δύο η SNCF
Οι μεταρρυθμίσεις θα «σπάσουν» την SNCF σε δύο τμήματα, στην SNCF Mobilitées και στην SNCF Réseau, που θα μετατραπούν από κρατικούς οργανισμούς σε κρατικές Ανώνυμες Εταιρείες, παρέχοντας στη διοίκηση του ομίλου μεγαλύτερη εταιρική ευθύνη.
Ο κρατικός χαρακτήρας της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της Γαλλίας θα καταργηθεί σταδιακά, με την απελευθέρωση της εγχώριας επιβατικής αγοράς το 2020 και την κατάθεση ανταγωνιστικών προσφορών στις συμβάσεις εκμετάλλευσης του περιφερειακού σιδηροδρόμου το 2023, σύμφωνα με τα όσα επιτάσσει το 4ο Ευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Πακέτο.
Ακόμη, αποφασίστηκε το γαλλικό κράτος να επωμισθεί τα 37 δισ. ευρώ από τα συνολικά 54 δισ. του υπέρογκου χρέους της SNCF, ενώ σχεδιάζεται και η αύξηση των επενδύσεων εν όψει του «ανοίγματος» στον ανταγωνισμό.
Επίσης, διασφαλίζεται στους εργαζόμενους το δικαίωμα μετακινήσεων προς ανταγωνίστριες επιχειρήσεις, αλλά και της επιστροφής τους στην κρατική SNCF. Για το νέο προσωπικό που θα απασχοληθεί στον κλάδο, μετά την 1η Ιανουαρίου 2020, ορίστηκε η πρόσληψή του με αναθεωρημένες προϋποθέσεις και όρους εργασίας.
Να σημειωθεί ότι, για τον Γάλλο πρόεδρο Εμμανουέλ Μακρόν, η μεταρρύθμιση των γαλλικών σιδηροδρόμων αποτέλεσε ένα μεγάλο στοίχημα.
Συνεχίζονται οι απεργίες
Όσον αφορά στα σιδηροδρομικά συνδικάτα και τις ενώσεις της χώρας, το συντονιστικό των συνδικάτων των σιδηροδρομικών αποφάσισε τη συνέχιση των απεργιακών κινητοποιήσεων έως τα τέλη Ιουνίου.
Από την πλευρά της, η αρμόδια υπουργός Μεταφορών Ελιζαμπέτ Μπορν αναμένεται να πραγματοποιήσει κύκλο συνομιλιών με τα συνδικάτα, στις 15 Ιουνίου, αναφορικά με το μέλλον των εθνικών συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Τα προέτρεψε δε «να αναλάβουν τις ευθύνες τους», τονίζοντας ότι «η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί απέναντι στον κλάδο των σιδηροδρόμων, όπως κανένας άλλος πριν».
Μαρίνα Δημητρίου