Τουλάχιστον 570 εκατ. ευρώ έλαβε από τη ρουμανική κυβέρνηση ο operator σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών CFR Marfa, υπό τη μορφή κρατικής ενίσχυσης, ποσό το οποίο καλείται τώρα να επιστρέψει.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Στην εν λόγω διαπίστωση προχώρησε η Κομισιόν, κατόπιν έρευνας, διαμηνύοντας στη Ρουμανία την άμεση ανάκτηση παράνομων ενισχύσεων που δόθηκαν στην CFR Marfa μέσω διαγραφής χρέους και μη είσπραξης οφειλών.
Η CFR Marfa συστάθηκε ως ανώνυμη εταιρεία την 1η Οκτωβρίου 1998, ύστερα από την αναδιοργάνωση της Societatea Naţională Căile Ferate Române (SN CFR).
Παρέχει υπηρεσίες σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, μεταξύ άλλων, άνθρακα, τσιμέντου, χημικών προϊόντων, σιτηρών και πετρελαίου, ξύλου, αλατιού και μετάλλων.
Αποτελεί κρατικό πάροχο σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών υπηρεσιών της Ρουμανίας, ενώ τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει σοβαρές οικονομικές δυσκολίες τουλάχιστον από το 2009.
Έχει υψηλό επίπεδο χρέους, κυρίως προς τον εγχώριο διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής CFR Infrastructura, ο οποίος είναι επίσης κρατικός, καθώς και έναντι των εθνικών οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης και οικονομικών υπηρεσιών.
Σε αντίθεση με τις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές, η αγορά εμπορευματικών μεταφορών της Ρουμανίας είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική, με πολλές ιδιωτικές επιχειρήσεις, ορισμένες από τις οποίες απέκτησαν σημαντικό μερίδιο αγοράς μετά το «άνοιγμα» της αγοράς το 2007.
Η απαρχή των προβλημάτων
Τον Μάρτιο του 2017, η Ένωση Ρουμάνων Ιδιωτικών Σιδηροδρομικών Εμπορευμάτων υπέβαλε επίσημη καταγγελία προς την Κομισιόν ότι η CFR Marfa έλαβε κρατική ενίσχυση κατά παράβαση των κανόνων της ΕΕ.
Έτσι, στις 18 Δεκεμβρίου της ίδιας χρονιάς, η Κομισιόν ξεκίνησε εμπεριστατωμένη έρευνα για να διαπιστώσει κατά πόσο ορισμένα ρουμανικά οικονομικά μέτρα υπέρ του operator ήταν σύμφωνα με τους Ευρωπαϊκούς κανόνες της για τις κρατικές ενισχύσεις.
Συγκεκριμένα, υπό το Ευρωπαϊκό «μικροσκόπιο» βρέθηκαν:
-ένα συμβόλαιο χρέους προς μετοχές ύψους περίπου 363 εκατ. ευρώ του 2013
-η αδυναμία είσπραξης οφειλών κοινωνικής ασφάλισης και των εκκρεμών φόρων της CFR Marfa, καθώς και χρέη προς την CFR Infrastructura, τουλάχιστον από το 2010.