Συμφωνεί με τα όσα αποφασίστηκαν για την Ευρωβινιέτα στον τριμερή διάλογο της 15ης Ιουνίου η Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER), ωστόσο επισημαίνει ότι έχουν πολλά ακόμη να γίνουν.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως αναφέρεται, σε σχετική ανακοίνωση της CER, «δεν είναι εύκολο να δοθεί σαφής απόφαση σχετικά με την προσωρινή συμφωνία που επιτεύχθηκε για την Ευρωβινιέτα (Eurovignette) στον τριμερή διάλογο της 15ης Ιουνίου.
Τα θετικά στοιχεία που υπάρχουν στο κείμενο, στην πραγματικότητα, δεν θα είναι εκτελεστά για πολύ, εμποδίζοντας τους βιώσιμους τρόπους μεταφοράς, όπως οι σιδηροδρομικές μεταφορές, να επωφεληθούν από τις βελτιωμένες συνθήκες ανταγωνισμού έναντι των οδικών μεταφορών.
Δεδομένου ότι το κείμενο της προσωρινής τριμερούς συμφωνίας εξετάζεται από τους αρμόδιους για τη λήψη αποφάσεων, η CER θα ήθελε να επισημάνει τα ακόλουθα στοιχεία της συμφωνίας.
-Η σταδιακή κατάργηση των σύντομων βινιετών (χρέωση βάσει χρόνου) θα εφαρμόσει τελικά την αρχή «πληρώνει ο χρήστης», αλλά μόνο σε ορισμένα τμήματα του οδικού δικτύου και με 8ετή μετάβαση.
-Όσον αφορά την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», το πιο σημαντικό επίτευγμα της προσωρινής συμφωνίας είναι η απαίτηση να επιβληθεί τέλος εξωτερικού κόστους για τη ρύπανση, όπου εφαρμόζονται διόδια.
-Ωστόσο, ισχύει σταδιακή περίοδος 4 ετών και εξαιρέσεις για παραχωρήσεις. Επιπλέον, δεν περιλαμβάνονται εξωτερικά έξοδα για ατυχήματα και μια ειδική χρέωση συμφόρησης είναι μόνο προαιρετική.
-Τα έσοδα από την προαιρετική χρέωση συμφόρησης χρησιμοποιούνται από τα κράτη-μέλη για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος της συμφόρησης ή για την ανάπτυξη βιώσιμων μεταφορών και κινητικότητας γενικά, συμπεριλαμβανομένων των σιδηροδρομικών έργων.
-Επιτρέπεται στα κράτη-μέλη να εφαρμόζουν υψηλότερες αυξήσεις στο τέλος υποδομής σε συγκεκριμένα τμήματα οδών με μεγάλη συμφόρηση, με την προϋπόθεση ότι όλα τα ενδιαφερόμενα κράτη-μέλη συμφωνούν.
-Η προσωρινή συμφωνία εισάγει παραλλαγές CO2 για τη φόρτιση υποδομής, παρέχοντας σημαντικές εκπτώσεις σε οχήματα μηδενικών εκπομπών (π.χ. ηλεκτρικά φορτηγά). Με την απορρόφηση των φορτηγών μηδενικών εκπομπών από την αγορά, η ανταγωνιστικότητα των σιδηροδρόμων θα δεχθεί πλήγμα μακροπρόθεσμα λόγω των χρεώσεων πρόσβασης στην τροχιά που ισχύουν για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές.
Ως εκ τούτου, η CER προσβλέπει στην αξιολόγηση των περαιτέρω νομοθετικών προτάσεων που θα υποβληθούν στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55», με την ελπίδα ότι θα μπορούσε να αποτελέσει ένα θετικό βήμα προς την πλήρη εσωτερίκευση των εκπομπών CO2 για όλους τους τρόπους μεταφοράς».
Σε δηλώσεις του ο εκτελεστικός διευθυντής της CER Alberto Mazzola ανέφερε τα εξής: «Τα μέτρα προτεραιότητας που απαιτούνται για τη δημιουργία ίσων όρων ανταγωνισμού μεταξύ σιδηροδρομικών και οδικών οδών απέχουν πολύ από την επίτευξη.
Ο τομέας των σιδηροδρόμων είναι έτοιμος να μεταφέρει περισσότερους επιβάτες και εμπορεύματα, αλλά χρειαζόμαστε περισσότερη φιλοδοξία και δικαιοσύνη στην εφαρμογή της αρχής “ο χρήστης και ο ρυπαίνων πληρώνει σε όλους τους τρόπους”».