Η παγκόσμια σιδηροδρομική βιομηχανία παραμένει μια αναπτυσσόμενη αγορά παρά την πανδημία coronavirus. Αυτό αναφέρει ο οίκος SCI Verkehr, παραθέτοντας τις εκτιμήσεις του για το προσεχές μέλλον.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, ο όγκος της αγοράς της παγκόσμιας σιδηροδρομικής βιομηχανίας, το 2019, ήταν 190,9 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με 183 δισ. ευρώ δύο χρόνια νωρίτερα.
Η SCI Verkehr αναμένει ότι η αγορά θα αυξηθεί κατά 2,2% ετησίως και θα φθάσει τα 213,2 δισ. ευρώ έως το 2024.
Όπως ήταν αναμενόμενο, ο ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς είναι σημαντικά χαμηλότερος από τον ρυθμό που είχε προβλεφθεί πριν από την έναρξη της κρίσης Covid-19.
Η SCI Verkehr αναμένει από τον κλάδο μικρότερο κύκλο εργασιών κατά 110 δισ. ευρώ μεταξύ 2020 και 2024, ο οποίος αντιστοιχεί στο 10% της συνολικής αγοράς.
Η πτώση επιβατών θα ανέλθει εφέτος στο 35%
Τα αποτελέσματα του Covid-19 είναι ιδιαίτερα αισθητά στη μεταφορά επιβατών. Για το 2020, η SCI Verkehr αναμένει πτώση σχεδόν 35% στον αριθμό επιβατών μεγάλων αποστάσεων, περιφερειακών και αστικών δρομολογίων, η οποία προκλήθηκε από τους κανονισμούς του Covid-19 για ταξίδια και κοινωνικές αποστάσεις.
Μια αλλαγή στη συμπεριφορά κινητικότητας παρατηρείται ήδη με έναν αυξανόμενο αριθμό ατόμων που εργάζονται από το σπίτι, αλλά και τη μεγαλύτερη χρήση ιδιωτικών αυτοκινήτων και όχι δημόσιων συγκοινωνιών.
Στις μεγάλες πόλεις, για παράδειγμα, η φιλική, προς το περιβάλλον, κυκλοφορία ποδηλάτων έχει αυξηθεί σημαντικά.
Η SCI Verkehr δεν αναμένει ότι η παγκόσμια αγορά σιδηροδρομικών επιβατών θα ανακάμψει στο επίπεδο, πριν από την κρίση, πριν από το 2023.
Επίσης, στην έκθεση επισημαίνεται ότι η οικονομική κατάσταση πολλών επιβατικών σιδηροδρόμων και ιδίως των δημοτικών εταιρειών μεταφορών είναι προβληματική. Πρόκειται για απώλειες, λόγω της δραστικής μείωσης των εσόδων από εισιτήρια και του ταυτόχρονα υψηλού βαθμού χωρητικότητας που προσφέρεται, προκειμένου να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς κοινωνικής απόστασης.
Αυτό οδηγεί σε έλλειψη κεφαλαίων για λειτουργία και ακόμη περισσότερο για επενδύσεις. Σε πολλές χώρες, οι ζημίες που υπέστησαν οι κρατικοί σιδηρόδρομοι αντισταθμίζονται από τις δημόσιες δαπάνες.
Ωστόσο, οι δημοτικές εταιρείες επηρεάζονται σοβαρότερα από τα αυξανόμενα ελλείμματα που τους αναγκάζουν να σταματήσουν τα υπάρχοντα επενδυτικά προγράμματα.
Ακόμη, λόγω των μεγάλων χρονικών περιόδων, η προμήθεια ανταλλακτικών οχημάτων που θα χρειαστούν μακροπρόθεσμα προωθείται «προσεκτικά».
Οι επενδύσεις σε υποδομές θα δοκιμαστούν σημαντικά περισσότερο από τις δαπάνες για νέα οχήματα. Συνεπώς, η αγορά προϊόντων σιδηροδρομικής βιομηχανίας για αστικές μεταφορές θα αυξηθεί μόλις στο 0,4% τα επόμενα πέντε χρόνια.
«Αντέχουν» τα εμπορεύματα, η εφετινή πτώση θα φτάσει στο 7%
Για το 2020, η SCI Verkehr αναμένει ότι οι παγκόσμιες σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές θα μειωθούν κατά 7%, δηλαδή η πτώση θα είναι μικρότερη από την πτώση 9% που καταγράφηκε κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης του 2009.
Μάλιστα, σε ορισμένες σημαντικές αγορές σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, όπως η Κίνα και η Βραζιλία, ο όγκος των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών αυξήθηκε ακόμη και κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Η πρόβλεψη ετήσιας ανάπτυξης 2,2% μεταξύ 2019 και 2024 συνδέεται στενά με τη μακροοικονομική ανάπτυξη και επομένως χαρακτηρίζεται από μεγαλύτερη αβεβαιότητα.
Τέλος, οι φορείς εκμετάλλευσης σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών εκτιμάται ότι θα επενδύσουν περίπου 20 δισ. ευρώ σε νέο τροχαίο υλικό το 2024, το οποίο είναι περίπου το ίδιο με το 2019.