Στροφή του επιβατικού κοινού από τις αεροπορικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές προβλέπει, έρευνα της UBS Research, στην μετά-κορωνοϊό εποχή.
Ο Covid-19 θα μπορούσε, σύμφωνα με τα ευρήματα, να επιταχύνει την μετάβαση από τις αερομεταφορές στο σιδηρόδρομο τόσο στην ΕΕ, όσο και στην Κίνα.
Παράλληλα, ο ιός απέδειξε πόσο καταναλωτές και κυβερνήσεις μπορούν να καταστούν πιο ευαισθητοποιημένες σε θέματα περιβαλλοντικής πολιτικής. Ειδικότερα, κατά την UBS, η επιδημία κατέδειξε στις βιομηχανικές χώρες τη σημασία του καθαρού ατμοσφαιρικού αέρα, τη δυνατότητα των ταξιδιών χωρίς περιορισμούς, αλλά και πως ένα καθαρότερο περιβάλλον και υγιείς πληθυσμοί μπορούν να ανταπεξέλθουν καλύτερα τις ασθένειες.
Εκτιμάται ότι επενδύσεις 300 δισ. δολ. για έργα μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ενδέχεται να διοχετευθούν για την υποστήριξη της βιομηχανίας των μεταφορών και του τουρισμού.
Διαπιστώθηκε ακόμη ότι ο ανεπτυγμένος κόσμος δεν θα εγκαταλείψει το στόχο για «μηδενικές εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2050» και για το λόγο αυτό αναμένεται επιτάχυνση της μετάβασης από τις αεροπορικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές υψηλών ταχυτήτων σε Ευρώπη και Κίνα.
Οι αναλυτές της UBS διαπίστωσαν ότι οι κυβερνήσεις θα «επιδιώξουν την επέκταση του σιδηροδρόμου υψηλής ταχύτητας», με περισσότερα από 100 δισ. ευρώ να επενδύονται στην ΕΕ και περισσότερα από 800 δισ. γιουάν στην Κίνα, δημιουργώντας «αυξημένη ζήτηση για νέο εξοπλισμό με στόχο την αύξηση της ταχύτητας και της πυκνότητας των δρομολογίων».
Κερδισμένες από πλευράς «ευκαιριών εσόδων», συνολικής αξίας 40 – 60 δισ. ευρώ, θα είναι η Ισπανία, η Γαλλία, η Γερμανία και η Ιταλία κατά την προσεχή 10ετία.
Αυτό συνεπάγεται επιβράδυνση της παγκόσμια αύξησης της εναέριας κυκλοφορίας σε 4,6% ετησίως, την περίοδο 2018-2028, σε μηδενική άνοδο της ενδοευρωπαϊκής κίνησης, σε άνοδο 6,1% στην Κίνα και 2,8% στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, η χαμηλότερη ενδοπεριφερειακή αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας θα μπορούσε να επηρεάσει τους όγκους και την αξία των τομέων αεροναυπηγικής, αεροδρομίων, αεροπλοΐας, υποδομών και πετρελαίου.
Ωφελημένοι από την ταχύτερη αύξηση της ζήτησης σιδηροδρόμων θα είναι οι κατασκευαστές τροχαίου υλικού, σηματοδότησης, χειρισμού και φρένων.
Τέλος, εκτιμάται ότι η ευρωπαϊκή αγορά θα αυξηθεί σε 11 δισ. ευρώ το 2022 (3,5 φορές άνοδο σε σχέση με το 2016), πολύ πάνω από τις προβλέψεις των 5,9 δισ. ευρώ του UNIFE.
Β. Βεγιάζη