Στο «μικροσκόπιο» της Κομισιόν εισέρχεται η προτεινόμενη εξαγορά της γαλλικής Alstom από τη γερμανική Siemens, καθώς εκφράζονται ανησυχίες κατά πόσον η συναλλαγή μπορεί να μειώσει τον ανταγωνισμό στην προμήθεια διαφόρων τύπων τρένων και συστημάτων σηματοδότησης.
Σύμφωνα με την ευρωπαία Επίτροπο Margrethe Vestager, υπεύθυνη για θέματα ανταγωνισμού, «τα τρένα και τα συστήματα σηματοδότησης είναι απαραίτητα για τις μεταφορές στην Ευρώπη.
Η Κομισιόν επιθυμεί να διερευνήσει, αν η προτεινόμενη εξαγορά της Alstom από την Siemens θα στερήσει από τους Ευρωπαίους σιδηροδρομικούς διαχειριστές την επιλογή προμηθευτών και καινοτόμων προϊόντων, οδηγώντας σε υψηλότερες τιμές, που θα μπορούσαν τελικά να βλάψουν εκατομμύρια Ευρωπαίους που χρησιμοποιούν καθημερινά τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες».
Υπενθυμίζεται ότι, οι δύο εταιρείες αποτελούν παγκόσμιους ηγέτες στις σιδηροδρομικές μεταφορές, διαθέτοντας ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο προϊόντων, ενώ ανταγωνίζονται στην κατασκευή και την προμήθεια:
–υψηλής ταχύτητας, κύριας γραμμής και αστικό τροχαίο υλικό (αμαξοστοιχίες). Το τροχαίο υλικό υψηλής ταχύτητας περιλαμβάνει τρένα για μακρινής απόστασης διαδρομές, με ταχύτητα 250 χλμ. την ώρα. Το κύριο τροχαίο υλικό περιλαμβάνει intercity και περιφερειακά τρένα και το αστικό τροχαίο υλικό περιλαμβάνει μετρό και τραμ.
-συστήματα σηματοδότησης κύριας και αστικής γραμμής. Οι λύσεις σηματοδότησης περιλαμβάνουν συστήματα που παρέχουν τον έλεγχο της ασφάλειας σε κύρια και στα αστικά σιδηροδρομικά δίκτυα.
Σε κάθε περίπτωση, οι Siemens και Alstom επιδιώκουν να δημιουργήσουν έναν σιδηροδρομικό «πρωταθλητή» στην Ευρώπη, ικανό να ανταγωνιστεί, τόσο την CRRC, όσο και την Bombadier Transportation.
Που βασίζονται οι ευρωπαϊκές ανησυχίες
Σε αυτό το στάδιο, η Κομισιόν ανησυχεί κατά πόσο η προτεινόμενη εξαγορά θα μειώσει τον ανταγωνισμό στις αγορές, στις οποίες θα δραστηριοποιείται η νέα εταιρεία.
Ειδικότερα, η Ευρ. Επιτροπή υποστήριξε ότι η προτεινόμενη συναλλαγή θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές, λιγότερες επιλογές και λιγότερη καινοτομία εξαιτίας του μειωμένου ανταγωνισμού σε τροχαίο υλικό και συστήματα σηματοδότησης.
Συγκεκριμένα, η αρχική έρευνα της Κομισιόν διαπίστωσε ότι:
-για το τροχαίο υλικό, η προτεινόμενη εξαγορά θα εξαλείψει έναν πολύ ισχυρό ανταγωνιστή και θα μειώσει τον αριθμό των προμηθευτών.
Όσον αφορά στα τρένα μεγάλης ταχύτητας, η Επιτροπή εξέτασε τον αντίκτυπο της συναλλαγής τόσο στον ΕΟΧ, όσο και σε παγκόσμια βάση (εξαιρουμένης της Κίνας, της Ιαπωνίας και της Κορέας που φαίνεται να αποτρέπουν τις εισαγωγές από αλλοδαπούς προμηθευτές)
Και στις δύο αυτές γεωγραφικές αγορές, η νέα εταιρεία θα αποτελεί αδιαμφισβήτητο ηγέτη της αγοράς, κατά 3 φορές μεγαλύτερο έναντι του ανταγωνιστή της.
Επίσης, η νέα εταιρεία θα καταστεί ηγέτης της αγοράς στην κύρια γραμμή (συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών αμαξοστοιχιών) και του τροχαίου αποθέματος του μετρό στον ΕΟΧ.
–για τα συστήματα σηματοδότησης, η εξαγορά θα εξαλείψει έναν πολύ ισχυρό ανταγωνιστή από διάφορες αγορές κύριας και αστικής σηματοδότησης. Η νέα εταιρεία θα γίνει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της αγοράς, με τριπλάσιο ποσοστό αγοράς έναντι του πλησιέστερου ανταγωνιστή.
Κατόπιν όλων αυτών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιθυμεί τώρα να διεξαγάγει εμπεριστατωμένη έρευνα αναφορικά με τις επιπτώσεις της συναλλαγής.
Η συναλλαγή γνωστοποιήθηκε στην Κομισιόν στις 8 Ιουνίου 2018, οπότε πλέον έχει στη διάθεσή της 90 εργάσιμες ημέρες (έως τις 21 Νοεμβρίου) για να λάβει την απόφασή της.