Τεράστιες είναι οι διαφορές μεταξύ του γαλλικού και του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος.
Του Φώτη Φωτεινού
Αυτό, διότι (εμφανώς) η γαλλική αγορά είναι μεγαλύτερη από την ελληνική, αλλά και από το διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας των Γαλλικών Σιδηροδρόμων (SNCF) και του ελληνικού ΟΣΕ, εάν και υπάρχουν και σημαντικές ομοιότητες, όπως το ύψος των χρεών, για το οποίο χρειάστηκε κρατική παρέμβαση, όπως στην Ελλάδα.
Μεταξύ ΟΣΕ και SNCF θα υπάρξει συνεργασία σε θέματα εκπαίδευσης προσωπικού και τεχνογνωσίας / ασφάλειας μεταφορών.
Οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι αποτελούν μια εταιρεία – holding, με αρκετές θυγατρικές, όπως SNCF Réseau, SNCF Gares & Connexions, Rail Logistics Europe, SNCF Voyageurs, Geodis and Keolis και με δραστηριότητα εκτός Γαλλίας.
Σε επίπεδο ομίλου, τα συνολικά έσοδα έφτασαν πέρυσι το ρεκόρ των 41,4 δισ. ευρώ (με σχεδόν το 40% εκτός Γαλλίας), αυξημένα κατά 19% σε σχέση με το 2021 και 18% σε σχέση με το 2019.
Όπως αναφέρεται, η σιδηροδρομική επιβατική κίνηση αυξήθηκε σημαντικά πέρυσι στη SNCF Voyageurs, τόσο στη Γαλλία, όσο και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται η εταιρεία (+27% σε σχέση με το 2021 και +3,4% σε σχέση με το 2019).
Επίσης, η Geodis, η οποία ασχολείται με τα logistics, συνέχισε να σημειώνει υψηλή ανάπτυξη, +19% από το 2021 και +68% από το 2019, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο της ως ο δεύτερος «πυλώνας» του ομίλου, μετά την SNCF Voyageurs.
Ο Όμιλος SNCF ανακοίνωσε, για το 2022, καθαρά κέρδη 2,4 δισ. ευρώ (από 0,9 δισ. ευρώ το 2021 και -0,8 δισ. ευρώ το 2019), εξαιτίας, όπως αναφέρεται, και της υιοθέτησης της «σιδηροδρομικής μεταρρύθμισης» από το γαλλικό κράτος (συμπεριλαμβανομένης της ανάληψης χρέους, ύψους 35 δισ. ευρώ).
Βασικοί τομείς επενδύσεων για τα επόμενα χρόνια αποτελούν η βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου, η τόνωση της ανάπτυξης για τη χρηματοδότηση της βασικής σιδηροδρομικής δραστηριότητας της SNCF, αλλά και ο έλεγχος του χρέους.