Η ελληνική σιδηροδρομική αγορά είναι μία ολιγοπωλιακή αγορά, καθώς οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται, τόσο στις επιβατικές, όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές είναι ελάχιστες.
Στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές δραστηριοποιείται η (ιταλικών συμφερόντων) Hellenic Train, θυγατρική της FS και η κρατική ΣΤΑΣΥ, αλλά σε ένα μικρό τμήμα του δικτύου (τμήμα Δ. Πλακεντίας – Αεροδρόμιο).
Αντίστοιχα, στις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές και με δικές τους μηχανές έλξης, δραστηριοποιούνται η Hellenic Train, η ελληνο – αυστριακή Rail Cargo Logistics Goldair και η ρουμανική GFR Hellas.
Σύμφωνα με την έκθεση “Market Monitoring 2022” της IRG Rail (με στοιχεία του 2020), οι ενεργές σιδηροδρομικές εταιρείες στη Γερμανία εκτιμώνται στις 143 στους επιβάτες και 242 στα εμπορεύματα, στην Ιταλία 20 στους επιβάτες και 23 στα εμπορεύματα, στο Ηνωμένο Βασίλειο 26 στους επιβάτες και 8 στα εμπορεύματα και στη Γαλλία 4 στους επιβάτες και 24 στα εμπορεύματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του metaforespress.gr, η ελληνική κυβέρνηση φαίνεται ότι έχει δεχθεί εισηγήσεις για ενίσχυση του ανταγωνισμού στις εγχώριες σιδηροδρομικές μεταφορές.
Στις επιβατικές φαίνεται ότι έχουν κατατεθεί εισηγήσεις για τυχόν δραστηριοποίηση κρατικής (ενεργής ή υπό δημιουργία) σιδηροδρομικής εταιρείας στα Προαστιακά Δίκτυα.
Σημειώνεται ότι παρόμοιες εισηγήσεις είχαν κατατεθεί στο παρελθόν επί άλλης κυβέρνησης.
Φώτης Φωτεινός