Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα υποστηρίξει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, άνευ ανταλλάγματος (free of charge), στον «νέο ΟΣΕ» (Σιδηρόδρομοι Ελλάδος), του οποίου το σχέδιο νόμου αναμένεται, το επόμενο διάστημα, προς κατάθεση στη Βουλή.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Η Τράπεζα θα συνεργαστεί με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στα ακόλουθα:
(α) στην ανάπτυξη ενός στρατηγικού «Επιχειρηματικού Σχεδίου» για την ίδρυση και λειτουργία του νέου σιδηροδρομικού φορέα,
(β) στην προετοιμασία του βραχυπρόθεσμου/ μεσοπρόθεσμου σχεδίου εφαρμογής (2025-2034) για τον σιδηροδρομικό τομέα και
(γ) στην ανάπτυξη σχεδίου χρηματοδότησης για την παράδοση του 10ετούς σχεδίου υλοποίησης.
Η περίοδος της σύμβασης θα είναι 8 μήνες, εν όψει της δέσμευσης της ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με το «ορόσημο 268b» του Ελληνικού Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας να υιοθετήσει ένα «Πολυετές Επενδυτικό Σχέδιο» μέχρι το τέλος του 2ου τριμήνου 2025.
Για το θεσμικό και οργανωτικό μετασχηματισμό των σιδηροδρομικών φορέων, έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η οποία χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – NextGeneration EU, η σύμβαση παροχής υπηρεσιών «Σύμβουλος Σχεδιασμού και Εφαρμογής της Οργανωτικής Μεταρρύθμισης του Σιδηροδρομικού Τομέα», με κύριο σκοπό την βελτίωση της ποιότητας και της ασφάλειας της παρεχόμενης υπηρεσίας στους χρήστες επιβατικών και εμπορικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τα όσα έχει εξαγγείλει το αρμόδιο υπουργείο, ο «νέος ΟΣΕ» αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, όπως περιγράφονται στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ενώ καθίσταται και μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου, της διαχείρισης του τροχαίου υλικού καθώς και των σταθμών και λοιπών εγκαταστάσεων της ιδιοκτησίας του.
Στη νέα εταιρεία εντάσσονται επιπλέον του σημερινού ΟΣΕ : α) η ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και β) η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. κατά το μέρος που αφορά στο επιχειρησιακά κρίσιμο για τον σιδηρόδρομο τμήμα της δραστηριότητάς της (τροχαίο υλικό, ενεργές σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις).