Στην ολοκλήρωση σημαντικών σιδηροδρομικών έργων, όπως η ηλεκτροκίνηση στα τμήματα Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και στη σπουδαιότητα των σιδηροδρομικών συνδέσεων με γειτονικές χώρες, όπως την Βουλγαρία με το έργο T-K-A-B-V-R Rail Project, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Θάνος Βούρδας, στο 22ο Πανελλήνιο Συνέδριο της ΕΕL.
Μιλώντας στην θεματική ενότητα «United Nations ECE Capacity Building Workshop on Strengthening Rail Transport Connectivity», ο κ. Βούρδας χαρακτήρισε ως πρότυπο συνεργασίας τη Συμφωνία της Καβάλας, στις 6 Σεπτεμβρίου 2017, μεταξύ της χώρας και της Βουλγαρίας για τη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με τα λιμάνια της Βουλγαρίας, του Μπουργκάς και της Βάρνας στον Εύξεινο Πόντο και του Ρούσε στον Δούναβη.
H ομιλία του Θάνου Βούρδα
Σας καλωσορίζουμε στη χώρα μας και σε αυτό τον σημαντικό ιστορικά και πολιτιστικά χώρο. Θα ήθελα να σας μεταφέρω τον θερμό χαιρετισμό του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στη σημερινή συνάντηση.
Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, στην 73η Συνέλευση του ΟΗΕ το Σεπτέμβριο, προωθούμε ενεργά τη σταθερότητα και την οικονομική ανάπτυξη στα Βαλκάνια, μέσω μιας πολιτικής επίλυσης ανοιχτών ζητημάτων με τους γείτονές μας.
Η ιστορική συμφωνία των Πρεσπών, αλλά και ταυτόχρονα η επίτευξη συνεργειών σε πολλά επίπεδα, όπως είναι τα σύγχρονα δίκτυα μεταφορών, ενέργειας και τηλεπικοινωνιών δημιουργούν αυτές τις προϋποθέσεις και το περιβάλλον.
Στην κατεύθυνση του σταθερού αυτού βηματισμού υλοποιούμε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, το οποίο ολοκληρώνεται την Άνοιξη.
Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο που θα συντελέσει καθοριστικά στον προσδιορισμό της μελλοντικής στρατηγικής στον τομέα των μεταφορών και την υποστήριξη της ελληνικής οικονομίας.
Το Masterplan αυτό, με τελικό ορίζοντα το έτος 2037 και ενδιάμεσο χρονικό ορίζοντα το έτος 2027, διευκολύνει τον εντοπισμό, την αιτιολόγηση και τελικά την ιεράρχηση των μελλοντικών απαιτούμενων πολιτικών και επενδύσεων για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών (οδικών, σιδηροδρομικών, εναέριων, θαλάσσιων).
Για την αειφόρο ανάπτυξη, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και της εδαφικής συνοχής της χώρας.
Σε αυτό το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο εντάσσονται το σύνολο των συνδυασμένων μεταφορών, οι ακτοπλοϊκές μεταφορές, τα λιμάνια, τα εμπορευματικά κέντρα, οι σιδηροδρομικές υποδομές, οι διεθνείς συνδέσεις, οι οδικές μεταφορές.
Η χώρα μας παύει να είναι μια απομονωμένη χώρα στο άκρο της Ευρώπης. Μια χώρα που δεν συνδέεται με τις χώρες στα Βόρεια σύνορα της και που δεν αξιοποιεί την πλεονεκτική της θέση.
Παράλληλα με την ολοκλήρωση του μεγαλύτερου μέρους του δικτύου των αυτοκινητοδρόμων, προχωρήσαμε στην ολοκλήρωση κάθετων οδικών αξόνων, που έμεναν τελματωμένοι για χρόνια, όπως του Έβρου, της Ροδόπης και της Κρυσταλοπηγής στην Καστοριά. Ξεκινούν νέοι κάθετοι άξονες, στην Ξάνθη και στα Γιάννενα.
Όμως για εμάς είναι βασικός στρατηγικός στόχος η ανάπτυξη ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου προς όφελος των πολιτών, της επιχειρηματικότητας και του περιβάλλοντος και η διασφάλιση της ορθής αξιοποίησης Ευρωπαϊκών και Εθνικών πόρων.
Σε αυτή την κατεύθυνση ολοκληρώνουμε φέτος τη διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή του Άξονα «Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη», την ηλεκτροδοτούμενη γραμμή «Θεσσαλονίκη – Ιδομένη» (σύνορα με ΠΓΔΜ) και προχωρούμε τους άξονες «Αθήνα (ΣΚΑ) – Πάτρα» και «Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας» (στα σύνορα με Βουλγαρία) .
Επίσης, πρόσφατα συνεδρίασε η επιτροπή που υλοποιεί τη μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου και τη χάραξη της διαδρομής για την σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας-Αλβανίας: Ο άξονας Θεσσαλονίκη-Φλώρινα-Καστοριά-Πόγραδετς.
Όταν μιλάμε για μεταφορές όμως, είναι επιτακτικό να μιλάμε για κοινό σχεδιασμό ως Βαλκάνια και ως μέρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σε αυτό το πλαίσιο στόχος μας είναι η μείωση των σημείων συμφόρησης (τα λεγόμενα bottlenecks) και η ενίσχυση της συνδεσιμότητας και της διατροπικότητας. Να μην υπάρχουν στα σύνορα χιλιόμετρα από βαρέα οχήματα, να μετακινούνται τα τρένα και τα εμπορεύματα χωρίς καθυστερήσεις και ελεύθερα.
Για να το επιτύχουμε αυτό, δεν είναι αρκετή η ολοκλήρωση των εθνικών υποδομών, αλλά χρειάζονται και συνέργειες με τις γείτονες χώρες.
Πρότυπο συνέργειας είναι η Συμφωνία της Καβάλας, στις 6 Σεπτεμβρίου 2017, μεταξύ της χώρας μας και της Βουλγαρίας, για τη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με τα λιμάνια της Βουλγαρίας, του Μπουργκάς και της Βάρνας στον Εύξεινο Πόντο και του Ρούσε στον Δούναβη.
Η συμφωνία αυτή βρήκε τη θερμή στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την αποδοχή διεθνών παραγόντων στο χώρο των μεταφορών.
Στόχος της συμφωνίας είναι η επίτευξη εντός αδιάλλειπτου και βιώσιμου διατροπικού Διαδρόμου που θα ενσωματωθεί αποτελεσματικά στο δίκτυο ΤΕΝ-Τ.
Αυτό δεν επιτυγχάνεται μόνο με την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου αλλά και με τη δημιουργία ενιαίου συστήματος υπηρεσιών μεταφοράς.
Έτσι μόνο θα μπορέσουμε να δούμε και τη φιλοσοφία του blocktrain, που συζητάμε σήμερα, να γίνεται καθημερινότητα στα Βαλκάνια.
Στην τετραμερή σύνοδο της Θεσσαλονίκης, στις 4 Ιουλίου, διαπιστώθηκε η πολιτική βούληση για διεύρυνση της συμφωνίας με τη Βουλγαρία και τη δημιουργία ενός βαλκανικού δικτύου πολυτροπικών συνδυασμένων μεταφορών.
Ενός δικτύου που θα επεκτείνει τη σιδηροδρομική γραμμή στα λιμάνια της Ρουμανίας, θα χρησιμοποιεί τις ποτάμιες συνδέσεις και τα λιμάνια του Δούναβη στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και τη Σερβία και θα προωθήσει ως νέο εμπορικό διάδρομο τη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης- Σκοπίων- Βελιγραδίου- Κεντρικής Ευρώπης.
Ωστόσο, πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι, όταν σχεδιάζουμε ένα δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών, δεν επενδύουμε μόνο στις συνδέσεις, αλλά φροντίζουμε να ενισχύσουμε και τους κόμβους.
Το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, του οποίου η σύμβαση παραχώρησης για το διαμετακομιστικό κέντρο, κυρώθηκε μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, αποτελεί το πρώτο ενιαίο κέντρο συνδυασμένων μεταφορών στη χώρα, με επαρκείς συνδέσεις με το σιδηροδρομικό δίκτυο και με τους οδικούς άξονες. Αποτελεί επίσης πρότυπο παράδειγμα της σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.
Ακολουθεί το Εμπορευματικό Κέντρο Γκώνου στη Θεσσαλονίκη, ενώ σύντομα θα δημοσιοποιηθεί και η διαδικασία προεπιλογής για τον Φορέα Διαχείρισης του Θριασίου.
Κυρίες και κύριοι,
Με αυτά τα βήματα μπορούμε να θέσουμε τις βάσεις για Βαλκάνια ευρωπαϊκά, δημοκρατικά, που δεν βασίζονται στον εθνικισμό, στη φοβικότητα και στην εσωστρέφεια ή στην αδράνεια.
Τα Βαλκάνια πρέπει επιτέλους να αλλάξουν σελίδα και να συναντηθούμε σε αυτήν την κρίσιμη ιστορική συγκυρία με τους άλλους λαούς, με όραμα και σχέδιο για το μέλλον στο νέο οικονομικό και πολιτικό γίγνεσθαι.
Ο Σιδηρόδρομος, οι εμπορευματικές μεταφορές και η συνεργασία στον τομέα αυτό αποτελούν ισχυρό «εργαλείο» προς αυτή την κατεύθυνση.
Πιστεύουμε πως όλοι όσοι συμμετέχουμε σήμερα εδώ, εκπροσωπώντας τις χώρες μας και τον σιδηρόδρομο, διαθέτουμε αυτή τη συναντίληψη και θα εργαστούμε εντατικά για την υλοποίησή της.