Στο θέμα της ασφάλειας στο σιδηροδρομικό κλάδο αναφέρθηκε, κατά τον χαιρετισμό του σε ημερίδα της ΡΑΣ, ο γενικός γραμματέας του υπ. Μεταφορών Θάνος Βούρδας.
Όπως είπε, ο ελληνικός σιδηροδρομικός τομέας εκσυγχρονίζεται και γίνεται πιο ανταγωνιστικός και ασφαλής, με το υπουργείο Μεταφορών να προωθεί μέτρα αύξησης του μεριδίου των σιδηροδρομικών μεταφορών στην εγχώρια αγορά.
Απευθυνόμενος στις επιχειρήσεις του κλάδου, ο κ. Βούρδας απεύθυνε κάλεσμα να συμμετάσχουν στην Επιτροπή για την Ασφάλεια στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ολόκληρη η ομιλία του γ.γ. του υπουργείου Μεταφορών, στην ημερίδα της ΡΑΣ με θέμα: «Ευαισθητοποίηση σε θέματα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων», είχε ως εξής:
Σας ευχαριστώ θερμά για την πρόσκληση στη σημερινή ημερίδα με θέμα: «Ευαισθητοποίηση σε θέματα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων». Είναι μεγάλη μου χαρά να βρίσκομαι ανάμεσά σας.
Όλοι όσοι βρισκόμαστε σήμερα εδώ, γνωρίζουμε ότι ο σιδηροδρομικός τομέας στη χώρα μας προχωράει μπροστά, εκσυγχρονίζεται και γίνεται πιο ανταγωνιστικός και ασφαλής. Το υπουργείο Μεταφορών σταθερά προωθεί μέτρα που συμβάλλουν στην αύξηση του μεριδίου που κατέχουν οι σιδηροδρομικές μεταφορές στην ελληνική αγορά.
Είναι γνωστές οι πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει:
Εμπορευματικά Κέντρα Θριασίου και Θεσσαλονίκης, προώθηση σιδηροδρομικών συνδέσεων στο πλαίσιο των logistics με λιμένες αλλά και των διασυνοριακών συνδέσεων με τις γείτονες χώρες, εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου, ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης και του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS).
Αλλά δεν είναι μόνο αυτά. Εκσυγχρονίζουμε και το θεσμικό πλαίσιο των σιδηροδρόμων μέσω της ενσωμάτωσης του 4ου σιδηροδρομικού πακέτου, συμπεριλαμβανόμενης και προεξέχουσας φυσικά της οδηγίας για την ασφάλεια.
Η Ελλάδα έχοντας πρωταρχικό μέλημα τη διατήρηση και βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών επέλεξε την άμεση εφαρμογή του επικαιροποιημένου νομοθετικού πλαισίου για την ασφάλεια, χωρίς αξιοποίηση της δυνατότητας παράτασης της προθεσμίας μεταφοράς της οδηγίας για ένα έτος δηλαδή έως τις 16 Ιουνίου 2020.
Η νέα οδηγία για την ασφάλεια καινοτομεί και αλλάζει το τοπίο. Εισάγει, μεταξύ άλλων,την έννοια της κουλτούρας ασφάλειας η οποία υπήρχε ήδη σε άλλους τομείς υψηλού ρίσκου και έπρεπε να συμπεριληφθεί και στον σιδηρόδρομο.
Η Συμμετοχικότητα είναι η κεντρική ιδέα της κουλτούρας ασφάλειας: όλοι μαζί αλλά και ο καθένας από τη θέση του, είτε είναι στέλεχος, είτε υπάλληλος σε κάποιο σιδηροδρομικό φορέα, θα πρέπει να συμβάλλει στην προώθηση και τη βελτίωση των επιδόσεων της ασφάλειας.
Η τήρηση των απαιτήσεων των συστημάτων για τη διαχείριση της ασφάλειας είναι προαπαιτούμενο αλλά δεν αρκεί.
Είναι επιτακτική η ανάγκη τόσο οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις όσο και ο ΟΣΕ, ως διαχειριστής υποδομής, αλλά και κάθε εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τομέα, να έχουν μία σαφή εικόνα των κινδύνων που συνδέονται με την λειτουργία τους.
Χρειάζεται να προβούν σε δράσεις ώστε να προωθήσουν τα πλεονεκτήματα που συνδέονται με την κουλτούρα ασφάλειας. Βασική στόχευση όλων είναι η πρόληψη και όχι μόνο η καταστολή.
Με απλά λόγια, να «προλαμβάνουμε» και να διασφαλίζουμε το μέγιστο βαθμό ασφάλειας. Με καλύτερη εκτίμηση απειλών και την ανάπτυξη σχεδιασμού ασφάλειας σε όλα τα επίπεδα, μπορούμε να διαχειριζόμαστε καλύτερα τους κινδύνους και να τους αντιμετωπίζουμε με μεθοδικότητα.
Σύμφωνα με το safety report της ΡΑΣ, για τη διετία 2015-2017, βασικές αιτίες σιδηροδρομικών συμβάντων οφείλονται:
Πάνω από το 60% των συμβάντων σε εξωτερικά αίτια (διερχόμενοι πεζοί, αυτοκινητιστές, αυτοκτονίες, βανδαλισμοί)
Το 15% στη διαχείριση κυκλοφορίας
Το 8% σε αστοχίες που αφορούσαν την υποδομή.
Όπως αντιλαμβάνεστε αυτά τα ποσοστά θα πρέπει να εξαλειφθούν στο προσεχές μέλλον.
Πώς; Με τη συμβολή και τη μέριμνα όλων μας. Με καμπάνιες ενημέρωσης στο ευρύ κοινό αλλά και στον κόσμο του σιδηροδρόμου για θέματα ασφάλειας, με την καλύτερη και προσεκτικότερη διαχείριση κυκλοφορίας και με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο που θα συμβάλλει στην ενίσχυση της ασφάλειας και της αξιόπιστης λειτουργίας του σιδηροδρόμου.
Με σταδιακή ενεργοποίηση όλων των ηλεκτρονικών συστημάτων τα οποία επιχειρούμε να ανατάξουμε καθώς ήταν εγκαταλελειμμένα είτε γιατί κανένας δεν τα παραλάμβανε, είτε γιατί ποτέ η σιδηροδρομική οικογένεια δεν πίστεψε ότι πρέπει να αλλάξει ο σιδηρόδρομος είτε γιατί ποτέ έως το 2015 δεν είχε ασχοληθεί κανείς σοβαρά με το θέμα αυτό.
Με έργα και παρεμβάσεις που αλλάζουν τον τρόπο διέλευσης του τραίνου αλλά και τη συμβίωσή του με τις αστικές περιοχές.
Επίσης, θέλω να επισημάνω την συνολική αναμόρφωση του Γενικού Κανονισμού Κίνησης που ολοκληρώθηκε πρόσφατα.
Μετά από πολλά χρόνια έχουμε ένα σύγχρονο και λειτουργικό κανονισμό που εξασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
Η ασφάλεια είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα του σιδηρόδρομου που δεν πρέπει με τίποτε να υπονομεύσουμε, αλλά αντιθέτως να το ενισχύσουμε με κάθε προσπάθεια.
Δεν θέλουμε να αυξήσουμε την ανταγωνιστικότητα των σιδηροδρόμων στη χώρα μας θυσιάζοντας στο βωμό της αγοράς την ασφάλεια. Θέλουμε να έχουμε μία ισόρροπη και βιώσιμη ανάπτυξη του τομέα με την συμμετοχή και δέσμευση όλων των εμπλεκομένων σε αυτό το κοινό στόχο.
Το υπουργείο Μεταφορών θα είναι δίπλα τους, αρωγός σε κάθε προσπάθειά τους, καθώς έχουμε κατανοήσει ότι η κουλτούρα ασφάλειας στους σιδηρόδρομους είναι σημαντικό εργαλείο διαχείρισης, συμβάλλοντας στην κατανόηση της εμπλοκής των σιδηροδρομικών φορέων σε ατυχήματα ή συμβάντα.
Κλείνοντας, μιας και είμαστε σε διαδικασία επικαιροποίησης των μελών της Επιτροπής για την Ασφάλεια στο σιδηροδρομικό δίκτυο, προσκαλώ όλες τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να συμμετέχουν στην Επιτροπή με εκπροσώπους τους για να συμμετέχουμε όλοι μαζί σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια που ξεκίνησε το 2017.
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το ελληνικό δημόσιο σχεδιάζει και υλοποιεί όλα όσα χρειάζονται και ανατρέπει σταδιακά την υπανάπτυξη του τομέα για μια 30ετία.
Όμως, η απελευθέρωση της σιδηροδρομικής αγοράς δεν απαλλάσσει τον ιδιωτικό τομέα που δραστηριοποιείται στο χώρο από τις ευθύνες του. Οφείλει να τις αναλάβει ενεργά και δημιουργικά και όχι να δείχνει με ευκολία το Δημόσιο καλύπτοντας δικές τους υποχρεώσεις, ευθύνες και να προχωράει και αυτός στις αναγκαίες επενδύσεις.
Και βέβαια εδώ έχει ισχυρό ρόλο και ευθύνη ελέγχων η ΡΑΣ.
Θέλουμε και μπορούμε να αναπτύξουμε την κουλτούρα ασφάλειας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, και προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε όλοι μαζί!