Θα αναβιώνει το (αρκετά φιλόδοξο) εγχείρημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης λιμένων της Βορείου Ελλάδος και της Βουλγαρίας;
Αυτή είναι η πρόθεση, αφού το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσλαμβάνει νομικό σύμβουλο για τη σύσταση ελληνο-βουλγαρικής εταιρείας.
Το συγκεκριμένο έργο, το οποίο έχει ονομαστεί «Rail T-K-A-B-V-R Project» ή πιο απλουστευτικά Sea2Sea, σχεδιάζεται να υλοποιηθεί από ελληνο-βουλγαρική εταιρεία, ένα μοντέλο που προωθείται σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως συμβαίνει στη Rail Baltica.
Συγκεκριμένα, το έργο αναφέρεται στη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς – Ρούσε.
Το μεγάλο πλεονέκτημα του διαδρόμου έγκειται στην παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου, με στόχο την προσέλκυση φορτίων συνδυασμένων μεταφορών (σιδηρόδρομος/πλοίο) μεταξύ χωρών της Μέσης και Άπω Ανατολής και χωρών της Μαύρης Θάλασσας και της Ανατολικής Ευρώπης.
Εικάζεται ότι το έργο, σε πλήρη διάσταση, δύναται να ανέλθει στα 6,5 δισ. ευρώ. Εάν εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση, θα υλοποιηθεί από την κοινή ελληνοβουλγαρική εταιρεία.
Η ιδιωτική συμμετοχή, στον αρχικό σχεδιασμό, υπολογίστηκε στο 40% και η ελληνοβουλγαρική στο 60%, με τους ιδιώτες να τυγχάνουν σειρά προνομίων. Σε πρώτη φάση, έμφαση θα δοθεί στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς.
Τα δυο κρίσιμα έργα της ΕΡΓΟΣΕ που επηρεάζουν το εγχείρημα
Η επιτυχία του «Rail T-K-A-B-V-R Project» συνδέεται άμεσα με δυο έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου της ΕΡΓΟΣΕ:
Την αναβάθμιση και διπλασιασμό της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη – Τοξότες.
Η αναβάθμιση και ο διπλασιασμός της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο είναι αρχικού προϋπολογισμού 1,07 δις ευρώ.
Το έργο – μεταξύ άλλων – περιλαμβάνει την κατασκευή περί τα 186 χλμ. κύριας σιδηροδρομικής γραμμής και βελτίωση – προσαρμογή των 15 σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων στο τμήμα «Αλεξανδρούπολη – Διδυμότειχο» και 19 σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων στο τμήμα «Διδυμότειχο – ελληνοβουλγαρικά σύνορα».
Αντίστοιχα, το «γιγαντιαίο» έργο για τη νέα, πεδινή σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τους Τοξότες (Ξάνθη), η οποία συμπεριλαμβάνει το λιμάνι της Καβάλας, ανέρχεται στα 1,69 δις ευρώ.
Η συνολική διάρκεια και των δυο έργων, κατά την εκτίμηση της ΕΡΓΟΣΕ, ανέρχεται σε 48 μήνες, ωστόσο ο ακριβής χρόνος μελέτης και κατασκευής και ο χρόνος εγγύησης των έργων θα καθοριστεί κατά τη β’ φάση του διαγωνισμού, με την προϋπόθεση ότι τύχουν δεσμευτικού κατασκευαστικού ενδιαφέροντος.
Φώτης Φωτεινός