Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ολοκλήρωσε σημαντικές εγκρίσεις διαλειτουργικότητας σταθερών εγκαταστάσεων αλλά και τροχαίου υλικού, που θα συμβάλλουν στον εκσυγχρονισμό του Ελληνικού Σιδηροδρόμου και την αύξηση του μεταφορικού έργου.
Πρόκειται για εγκρίσεις που αφορούν τη λειτουργία έργων σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ελέγχου της κυκλοφορίας (ETCS επιπέδου 1) σε τμήματα των κεντρικών αξόνων του δικτύου, αλλά και των αντίστοιχων υποσυστημάτων σε τροχαίο υλικό της ΓΑΙΑΟΣΕ.
Οι συγκεκριμένες εγκρίσεις αφορούν έργα τα οποία έχουν κρίσιμο ρόλο στην ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών, στην αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου και τη μείωση του χρόνου των δρομολογίων.
Ειδικότερα και όσον αφορά το σιδηροδρομικό άξονα Πάτρα-Αθήνα- Θεσσαλονίκη-Ειδομένη -Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π) και κάθετων αξόνων, η ΡΑΣ ενέκρινε τη χορήγηση θέσης σε λειτουργία του συστήματος ETCS 1 για τα τμήματα Οινόη – Χαλκίδα, ΤΧ1- Προμαχώνας και Πλατύ – ΤΧ1 – ΤΧ5.
Για τη σιδηροδρομική Γραμμή Κιάτο-Ροδοδάφνη, που εντάσσεται στο ευρύτερο έργο της κατασκευής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας (ΣΚΑ) Πάτρας, εξέδωσε έγκριση θέσης σε λειτουργία της σταθερής εγκατάστασης σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και Η/Μ εγκαταστάσεων σηράγγων.
Επίσης, η Αρχή προχώρησε στην έγκριση τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε, λόγω της αντίστοιχης εγκατάστασης εποχούμενου (on board) υποσυστήματος σε 88 συρμούς (ETCS επιπέδου 1 on board).
Η δήλωση της προέδρου της ΡΑΣ
Για τις εγκρίσεις που ολοκληρώθηκαν μετά από λεπτομερή έλεγχο του επιστημονικού προσωπικού της Μονάδας Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και Διαλειτουργικότητας της Αρχής, η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων κ. Ιωάννα Τσιαπαρίκου δήλωσε:
«Ως Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, προσπαθούμε να συμβάλλουμε μέσα από το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας, σε μία σύγχρονη και λειτουργική ΠΑΘΕ-Π. Το επιστημονικό προσωπικό της Αρχής εξέτασε με κάθε λεπτομέρεια τους φακέλους των έργων και ολοκλήρωσε τη διαδικασία σε σύντομο χρόνο.
Τα δύο αυτά έργα σε συνδυασμό με το αντίστοιχο τροχαίο υλικό αποτελούν σημαντικό μέρος των παρεμβάσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη, ούτως ώστε η χώρα να αποκτήσει ένα σιδηροδρομικό άξονα υψηλών ταχυτήτων και αυξημένης χωρητικότητας.
Παράλληλα, αποτελούν αισιόδοξο μήνυμα για την αύξηση του σιδηροδρομικού έργου και το άνοιγμα της αγοράς. Η Αρχή θα συνεχίζει να εργάζεται με συνέπεια και υπευθυνότητα για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα του σιδηροδρομικού δικτύου , αλλά και τον υγιή ανταγωνισμό της αγοράς».
Σημειώνεται, ότι οι εγκρίσεις για τα συστήματα διαλειτουργικότητας,, δόθηκαν μετά σχετικές αιτήσεις που κατέθεσε στη ΡΑΣ ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος, με τα εξής θέματα:
Α. «Εκδοση έγκρισης θέσης σε λειτουργία σταθερής εγκατάστασης, στο πλαίσιο αξιολόγηση της αίτησης του έργου: «Ελεγχος πληρότητας της αίτησης έγκρισης θέσης σταθερών εγκαταστάσεων σε λειτουργία του έργου: «Προμήθεια Συστήματος γραμμής ETCS επιπέδου 1 με συναφείς υπηρεσίες», (Α.Π.10005/2007/ΕΡΓΟΣΕ) για τα τμήματα Οινόη – Χαλκίδα, ΤΧ1 – Προμαχώνας και Πλατύ – ΤΧ1 – ΤΧ5.».
Β. «Έκδοση έγκρισης θέσης σε λειτουργία του υποσυστήματος «Έλεγχος – Χειρισμός και σηματοδότηση της σύμβασης: «Έλεγχος – χειρισμός και σηματοδότηση της σύμβασης «Κατασκευή υπολειπόμενων έργων υποδομής, επιδομής, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και Η/Μ εγκαταστάσεων σηράγγων για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Ροδοδάφνη» (Α.Σ. 715/2014 & 715/2019)».
Τέλος, όσον αφορά τη ΓΑΙΑΟΣΕ, η ΡΑΣ ενέκρινε την έκδοση έγκρισης οχημάτων για διάθεση στην αγορά καθώς και έγκρισης τύπου οχημάτων, σε εφαρμογή του άρθρου 21, παρ. 8 του ν.4632/2019 και του άρθρου 24 του ν.4632/2019 αντίστοιχα, μετά από τις σχετικές αιτήσεις που κατατέθηκαν από την Εταιρεία.