Απορρίπτουν τους ισχυρισμούς του αντιπροέδρου της ΝΔ Κωστή Χατζηδάκη περί «διάλυσης» του ΟΣΕ στελέχη του Οργανισμού, τα οποία σημειώνουν ότι ο «ο κ. Χατζηδάκης επιχειρεί να απαξιώσει την πρόοδο του ΟΣΕ, τον οποίο μέχρι και το 2015 τον είχαν – στην κυριολεξία – διαλύσει και τον ετοίμαζαν, προς πώληση, με όλο το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο».
Παράλληλα, υποστηρίζουν ότι ο αντιπρόεδρος της ΝΔ επιχειρεί να αποκρύψει την άνθιση του δημόσιου ΟΣΕ, με την ενίσχυση σε κρίσιμες ειδικότητες εργαζομένων που είχαν εκδιωχθεί την περίοδο 2011-2013, την εκμετάλλευση, από τον ΟΣΕ, του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής στο Θριάσιο Πεδίο, το νέο εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο, τα έργα που ολοκληρώνει ή έχει ξεκινήσει σε όλη την Ελλάδα, «εμφανίζοντας μία στρεβλή και αναληθή εικόνα».
Στο σημείο αυτό, επισημαίνουν ότι «οι αριθμοί, όπως αποτυπώνονται στις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, δεν ψεύδονται και καταρρίπτουν τους αβάσιμους ισχυρισμούς του».
Ειδικότερα:
Οι συνολικές ετήσιες δαπάνες του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος – Διαχειριστή Υποδομής για την περίοδο 2013-2018 διαμορφώνονται ως εξής :
ποσά σε εκατ. €
2013 : €89,68
2014 : €91,60
2015 : €75,94
2016 : €75,41
2017 : €74,93
2018 : €71,48
Οι συνολικές δαπάνες του Οργανισμού για το έτος 2018 είναι μειωμένες κατά 20% ή κατά €18,20 εκατομμύρια, σε σχέση με το έτος βάσης.
Ιδιαίτερα ο λογαριασμός 64 – Διάφορα Έξοδα – η ευρύτερη κατηγορία εξόδων, εμφανίζει ακόμα μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση κατ’ έτος ως εξής:
ποσά σε εκατ. €
2013 : €4,44
2014 : €3,67
2015 : €2,62
2016 : €1,62
2017 : €1,72
2018 : €1,74
Επίσης, είναι μειωμένα κατά €2,70 εκατομμύρια ή 61% ετησίως σε σχέση με το έτος βάσης.
Οι υπολογαριασμοί του 64 – Διάφορα Έξοδα – οι οποίοι αφορούν συγκεκριμένα τα ερωτήματα του κ. Χατζηδάκη (δαπάνες προβολής, δημοσιότητας, δημοσίων σχέσεων κλπ) παρουσιάζουν την εξής ετήσια διακύμανση:
ποσά σε εκατ. €
2013 : €0,19
2014 : €0,08
2015 : €0,04
2016 : €0,18
2017 : €0,41
2018 : €0,34
Εμφανίζουν, δηλαδή, αύξηση σε σχέση με το έτος βάσης κατά €142.321, πλην όμως πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η αύξηση αυτή – αμελητέα ούτως ή άλλως σε σύγκριση με συνολική μείωση των εξόδων – οφείλεται στους ακόλουθους 2 παράγοντες που δεν υπήρχαν τα προηγούμενα έτη:
i) σε δαπάνες για τις συμμετοχές του ΟΣΕ στη ΔΕΘ 2016-2018 (σημειωτέον ότι ο ΟΣΕ τα έτη 2008-2015 δεν συμμετείχε στη ΔΕΘ), το μεγαλύτερο μέρος των οποίων – αν και σωστά καταχωρημένες ως έξοδα – αφορούν εντούτοις ουσιαστικά πάγιο εξοπλισμό αποτελούμενο από
α) ένα σύγχρονο καλλιτεχνικό – εικαστικό έργο – κατασκευή και
β) ένα μουσειακό βασιλικό βαγόνι, τα οποία θα εκτεθούν στο νέο Σιδηροδρομικό Μουσείο, αποτελώντας μέρος των εκεί εκθεμάτων.
Σημειώνουμε ότι η εν λόγω κατασκευή είχε τεράστια επισκεψιμότητα και μάλιστα πήρε το πρώτο βραβείο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.
ii) Η δεύτερη κύρια δαπάνη αν και – επίσης σωστά καταχωρημένη ως έξοδο επιχορήγησης στον Σύλλογο Φίλων του Σιδηροδρόμου, και αυτή αφορά ουσιαστικά στο μεγαλύτερο μέρος της συντήρηση (και βελτίωση) παγίων, ήτοι του τροχαίου μουσειακού υλικού, όπως ατμάμαξες, ιστορικά βαγόνια, κλπ το οποίο παραμένει στον ΟΣΕ και εκτίθεται στο μουσείο, και σε διάφορους σταθμούς ανά την Ελλάδα.
Η συνεργασία με το Σύλλογο Φίλων Σιδηρόδρομου κρίθηκε επιβεβλημένη από το 2015 και έπειτα, μετά την απόσχιση του κλάδου συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ, ο οποίος κάλυπτε τις συγκεκριμένες ανάγκες στο παρελθόν, και τη δημιουργία ανεξάρτητης εταιρείας (ΕΕΣΣΤΥ), οπότε οι εν λόγω εργασίες πραγματοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από τον Σ.Φ.Σ που έχει την αναγκαία τεχνογνωσία και εμπειρία κατόπιν υπογραφής σχετικού μνημονίου συνεργασίας μεταξύ ΟΣΕ – ΣΦΣ το 2015.