Παρά τις τεράστιες πληγές του, ο σιδηρόδρομος οφείλει να επανεκκινήσει. Στην υιοθέτηση συγκεκριμένων μέτρων για την επανέναρξη των δρομολογίων προχωρούν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ, σε συνεργασία με τη Hellenic Train και τους εργαζομένους στον σιδηρόδρομο.
Του Φώτη Φωτεινού
Το επόμενο διάστημα και σταδιακά έως το τέλος του μήνα, εξετάζεται η διεξαγωγή κάποιων επιβατικών δρομολογίων, κυρίως του Προαστιακού, στον οποίο λειτουργεί η τηλεδιοίκηση, αλλά και κάποιων εμπορευματικών.
Για τα αρτηριακά δρομολόγια, όπως το Αθήνα – Θεσσαλονίκη εξετάζεται η σημαντική συρρίκνωσή τους (έως και 50%), όπως και των σταθμών, αλλά και η εφαρμογή μειωμένης ταχύτητας.
Πύκνωση των δρομολογίων αναμένεται με την ολοκλήρωση των συστημάτων τηλεδιοίκησης, η οποία εκτιμάται στα τέλη του καλοκαιριού.
Σημαντικό το έργο του σιδηροδρόμου
Ο σιδηρόδρομος επιτελεί ένα σημαντικό μεταφορικό έργο, καθώς πέρσι η Hellenic Train διακίνησε 15,42 εκατ. επιβάτες.
Αντίστοιχα, στα εμπορεύματα, από και προς τον λιμένα Ικονίου υπολογίζεται ότι, το 2021, διακινήθηκαν 95.000 εμπορευματοκιβώτια, ενώ από και προς τον λιμένα Θεσσαλονίκης 7.500 εμπορευματοκιβώτια.
Το νέο «τοπίο» στον σιδηρόδρομο θεωρείται άγνωστο, όπως και η διαμόρφωση των σχέσεων μεταξύ του ΟΣΕ (διαχειριστή υποδομής) και της Hellenic Train, με τις δυο πλευρές να έχουν αρκετά ανοιχτά «μέτωπα», πέρα από το δικαστικό σκέλος του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Έως το καλοκαίρι η ολοκλήρωση της τηλεδιοίκησης
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα αποτέλεσε το κεντρικό θέμα της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου της Πέμπτης, στο οποίο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στη δρομολόγηση άμεσων πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της κατάστασης στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Παράλληλα, σημείωσε ότι θα αυστηροποιηθεί άμεσα το νομικό πλαίσιο για τις καταστροφές και τις κλοπές στο σιδηροδρομικό δίκτυο, προαναγγέλλοντας προσλήψεις τακτικού προσωπικού στο αμέσως προσεχές διάστημα.
Σχετικά με τα συστήματα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, έγινε γνωστό ότι ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της γαλλικής Alstom, ζητώντας την επίσπευση των εργασιών της σύμβασης 717, με στόχο την ολοκλήρωσή της έως το καλοκαίρι.
Η σύμβαση 717 δημοπρατήθηκε το 2014 και ανατέθηκε στην ΑLSTOM, με αντικείμενο την ανάταξη 52 υφιστάμενων συστημάτων σηματοδότησης στα τμήματα της γραμμής ΣΚΑ – Τιθορέα και Δομοκός – Λάρισα – Πλατύ – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, ενώ το 2021 υπογράφτηκε συμπληρωματική σύμβαση.
«Η σύμβαση για τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση αφορά 52 σταθμούς στη χώρα και 3 κέντρα τηλεδιοίκησης. Το 2017 που σταμάτησε το έργο είχαν παραδοθεί κι όταν λέω είχαν παραδοθεί, είχε υπάρξει πρωτόκολλο για την παραλαβή της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης, σε 17 από τους 52 σταθμούς.
Σε αυτούς τους 17 σταθμούς αναγκάστηκαν στη συνέχεια και έγιναν πρόσθετα έργα, που ουσιαστικά ανέτρεψαν όλο το έργο στους μισούς από αυτούς τους σταθμούς, δηλαδή από αυτό το 30-32% που είχε ολοκληρωθεί το 2017 περίπου το 15%, για να σας το πω έτσι πιο απλά, ξανάγινε εξ αρχής, διότι δυστυχώς τα συστήματα δεν έβλεπαν το ένα το άλλο», υποστήριξε ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης στη συνέντευξη Τύπου για το σιδηροδρομικό δυστύχημα που διεξήχθη την Τετάρτη.
«Άρα παρέμενε περίπου ένα 18% το οποίο ήταν από την περίοδο 2015-2017, το 2017 σταμάτησε τελείως το έργο, δεν υπήρχε καμία πρόοδος και το έργο ξαναξεκίνησε το Νοέμβριο του 2018 με τη διαπραγμάτευση με τα εμπόδια που σας είπα της συμπληρωματικής σύμβασης.
Άρα έκτοτε από το 2021 για την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης έχουμε πάει από ένα 18% στο 70%, είχαν παραδοθεί σας είπα 17 από 52 σταθμούς και δεν είχε παραδοθεί κανένα κέντρο τηλεδιοίκησης από τα 3 τα οποία έπρεπε να παραδοθούν. Αυτά είναι αντικειμενικά στοιχεία, δεν επιδέχονται αμφισβήτηση», σχολίασε.
Αντίδραση ΣΥΡΙΖΑ
Στα ανωτέρω επιχειρήματα αντέδρασε ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος, μεταξύ άλλων, σχολίασε ότι «τα επίσημα στοιχεία αποδεικνύουν ότι η κυβέρνηση έχει ήδη δώσει, όχι μία, ούτε δύο, αλλά 4 παρατάσεις από τον Μάιο του 2021 ως και σήμερα. Άρα η «μικρή παράταση» που θα υπάρξει θα είναι η 5η επί διακυβέρνησης Μητσοτάκη;», υπογραμμίζοντας ότι «τον Σεπτέμβριο του 2018 είχε υλοποιηθεί το 68% του συνόλου του έργου σηματοδότησης της σύμβασης».