Έπειτα από τη χθεσινή ανακοίνωση της ΡΑΣ, ένα είναι το κύριο συμπέρασμα: ΟΣΕ και Hellenic Train καλούνται να «καθίσουν στο ίδιο τραπέζι», ώστε να επιλυθεί η αντιπαράθεση με τα τέλη χρήσης.
Σύμφωνα με την ΡΑΣ, τα δυο μέρη καλούνται να προσέλθουν «σε καλόπιστες και ειλικρινείς διαπραγματεύσεις για τη σύναψη Σύμβασης Πρόσβασης στην εθνική σιδηροδρομική υποδομή για τα έτη 2020 και 2021».
Τις διαπραγματεύσεις παρακολουθούν κι άλλες σιδηροδρομικές εταιρείες.
Τα επιχειρήματα του ΟΣΕ
Τα έσοδα του ΟΣΕ προέρχονται από δυο μόνο πηγές: την κρατική επιχορήγηση και τα τέλη χρήσης των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων.
Τα τελευταία χρόνια, η ετήσια κρατική επιδότηση ανέρχεται στα 45 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019 τα τέλη πρόσβασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο ανήλθαν στα 16 εκατ. ευρώ.
Τα έσοδα αυτά, σύμφωνα με αναλυτές της σιδηροδρομικής αγοράς, δεν καλύπτουν καν για τα λειτουργικά έξοδα του οργανισμού και κατά συνέπεια δεν επαρκούν για να καλύψουν τα έξοδα συντήρησης του δικτύου.
Ο οργανισμός, με την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, εφάρμοσε το 2020 διπλασιασμό τελών σε σχέση με το 2019, τα οποία, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, είχαν μείνει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα τα τελευταία χρόνια, με προοπτική να σταθεροποιηθούν, σε αυτά τα επίπεδα, τα επόμενα.
Τα επιχειρήματα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Hellenic Train
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αμφισβητεί τις χρεώσεις αυτές, πληρώνοντας κάποιο μέρος τους στον ΟΣΕ.
Η σιδηροδρομική εταιρεία υποστηρίζει ότι η αλλαγή στο κοστολογικό μοντέλο οδηγεί σε χρεώσεις υπερβολικά υψηλότερες από αυτές του 2019, χωρίς να έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές αλλαγές στην ποιότητα του δικτύου, αλλά και επαρκείς διαβουλεύσεις για τη διαμόρφωσή τους.
Όπως αναφέρει, τα τέλη που προβλέπονται στη “Δήλωση Δικτύου” για την περίοδο 2020-21 δεν είναι βιώσιμα, ακόμη και αν δεν ληφθούν υπόψη οι επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19.
Για παράδειγμα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτιμά ότι το κόστος πρόσβασης για το έτος 2020 ανέρχεται στα 14 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ η εφαρμογή των χρεώσεων της “Δήλωσης Δικτύου” του ΟΣΕ για το 2020 θα απέφερε κόστος περίπου 28,65 εκατ. ευρώ.