Το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την είσοδο του τρένου στην Πάτρα παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, στο 8ο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο στην Πάτρα (Regional Growth Conference 2020).
Το σχέδιο περιλαμβάνει την μερική υπογειοποίηση τμήματος άνω των 5 χιλιομέτρων. Η υπογειοποίηση θα γίνει στο εξής τμήμα: Η κάθοδος θα γίνει πριν την οδό Κανελλοπούλου και η άνοδος στην περιοχή της ακτής Δυμαίων, καλύπτοντας 5,16 χιλιόμετρα.
Συνολικά θα κατασκευαστούν 9 σταθμοί και η κατάληξη θα είναι στο νέο λιμάνι, όπου θα υλοποιηθεί μια εξολοκλήρου νέα τερματική στάση.
Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου είναι περίπου 514 εκατομμύρια, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Η εκκίνηση του διαγωνισμού προσδιορίζεται στο β’ εξάμηνο του 2021.
Η υπερταχεία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40′. Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκ επιβάτες.
«Μιλάμε δηλαδή πρακτικά για το σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας. Επιπλέον, άλλα 1,7 χιλιόμετρα περίπου είναι αθροιστικά οι ράμπες ανόδου και καθόδου. Ενώ τα επιφανειακά τμήματα, συνολικά θα αθροίζουν περίπου 3,8 χιλιόμετρα, εκτός πυκνής αστικής δόμησης», επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Επίσης, τόνισε ότι ο Προαστιακός Πάτρας θα συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά, καθώς διατηρούνται και οι 8 υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον στάση στο νέο Λιμάνι. Ομοίως διατηρείται και η διασύνδεση με τον Πύργο.
Σημείωσε ότι καταργούνται όλες οι επικίνδυνες υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις και αντικαθίστανται από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες για απόλυτη ασφάλεια.
«Και βέβαια, ένα τέτοιο σύγχρονο έργο, δεν θα μπορούσε παρά να έχει ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος της διπλής γραμμής. Τέλος οι ρυπογόνες ντίζελ αμαξοστοιχίες», προσέθεσε.
Οι 9 στάσεις
-Καστελλόκαμπου (επιφανειακή)
-Μποζαΐτικων (επιφανειακή)
-Κανελλοπούλου (μετατροπή σε υπόγεια)
-Αγυιά (μετατροπή σε υπόγεια)
-Παναχαϊκής (μετατροπή σε υπόγεια)
-Αγ. Διονυσίου (μετατροπή σε υπόγεια)
-Τριών Συμμάχων (πρώην Πάτρας, Παλιό Λιμάνι) (μετατροπή σε υπόγεια)
-Αγ. Ανδρέα: (μετατροπή σε υπόγεια, με μετεπιβίβαση από/προς την υφιστ. μετρική ΣΓ προς Πύργο)
-Κατασκευή νέας Τερματικής Στάσης Νέου Λιμένα Πατρών (επιφανειακή).
Σε 1 ώρα και 40 λεπτά με την υπερταχεία το Αθήνα – Πάτρα
Για να γίνει κατανοητό στην πράξη τι σημαίνει αυτό το έργο, ο κ. Καραμανλής σημείωσε τα εξής:
-Η υπερταχεία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40′.
-Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκ επιβάτες.
-Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.900.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2.600.000.
-Η υπεραστική εμπορευματική λειτουργία: Σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετεί 3 εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα. Και το 2040 εκτιμάται ότι θα έχουμε 4 εμπορικές την ημέρα στο Θριάσιο – Πάτρα.
«Ήρθα για να σας πω την αλήθεια. Για να σας παρουσιάσω πράγματα που γίνονται και που μπορούν πραγματικά να λύσουν τα προβλήματα της πόλης. Για να σας δείξω το σεβασμό μου, τον σεβασμό όλων μας στην κυβέρνηση Μητσοτάκη, γιατί η Πάτρα περίμενε πολύ. Και ήρθε η ώρα να δει έργα», υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Τέλος, ο κ. Καραμανλής ζήτησε από τους παριστάμενους και όλους τους τοπικούς φορείς, να στηρίξουν το σχεδιασμό του υπουργείου και τόνισε ότι “το τελευταίο που χρειάζεται η Πάτρα σήμερα, το τελευταίο που χρειάζεται η πατρίδα είναι η αντίδραση για την αντίδραση”.