Την επίσπευση των δράσεων της για τη βελτίωση του ελληνικού σιδηροδρόμου αποφάσισε η κυβέρνηση, σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν χθες στη Βουλή.
Του Φώτη Φωτεινού
Σε συνέχεια των χθεσινών δηλώσεων του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη («η χώρα να αποκτήσει σύγχρονα τρένα έως το 2027, τουλάχιστον στη γραμμή κορμού Αθήνας – Θεσσαλονίκης») και σύμφωνα με πληροφορίες του metaforespress.gr, η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη Hellenic Train για την προμήθεια νέων τρένων, με ορίζοντα, όπως προαναφέρθηκε, έως το 2027, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η ελληνική πλευρά θεωρεί «ανεπιτυχές» το εγχείρημα με τα ETR 470.
Βάση των διαπραγματεύσεων αποτελεί ο νόμος για την ανάθεση των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών στην Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) του 2022, με την ελληνική κυβέρνηση να θέτει επί τάπητος την επαναδιαπραγμάτευση του επενδυτικού πλάνου της εταιρείας.
Επίσης, η ελληνική πλευρά θα παραθέσει στην ιταλική τις δράσεις που έχει υλοποιήσει και υλοποιεί για τη βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών και λειτουργίας.

Το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα του επενδυτικού πλάνου της Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) περιέχεται στο νομοσχέδιο του 2022 για την ανάθεση των άγονων σιδηροδρομικών γραμμών, για περίοδο 10 + 5 ετών, στην ιταλική εταιρεία.
Σύμφωνα με αυτό, η Hellenic Train καλείται να πραγματοποιήσει επενδύσεις 163,5 εκατ. ευρώ, κυρίως σε τροχαίο υλικό και συστήματα IT.
Στον αντίποδα, η εταιρεία, όπως αναφέρεται στον νόμο του 2022, θα λαμβάνει 50 εκατ. ευρώ ετησίως, ήτοι 750 εκατ. ευρώ σε βάθος 15ετίας, με το υπουργείο Μεταφορών να υποστηρίζει, τότε, ότι το μεγαλύτερο μέρος της ετήσιας αποζημίωσης, επιστρέφεται στο ελληνικό δημόσιο για περαιτέρω ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Το επενδυτικό πλάνο της Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) που συμφωνήθηκε το 2022
Όπως προαναφέρθηκε, η συνολική κεφαλαιακή δαπάνη της Hellenic Train που συμφωνήθηκε το 2022 ανέρχεται στο ποσό των 163,5 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
Επενδυτική δραστηριότητα | Ολοκλήρωση επένδυσης | Δαπάνη σε εκατ. ευρώ |
Απόκτηση και δρομολόγηση 5 ηλεκτροκίνητων τρένων ETR 470 | 31/12/2022 | 47,5 |
Μίσθωση 10 νέων υδρογονοκίνητων τρένων | 31/12/2027 | 54 |
Μίσθωση 10 νέων ηλεκτροκίνητων τρένων | 31/12/2027 | 32 |
Εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων Τεχνολογίας Πληροφοριών («Information Technology» – ΙΤ), όπως Σύστημα πληροφόρησης επιβατών, νέα εμπορική πλατφόρμα, ενσωμάτωση περιστρεφόμενων θυρών (Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου) στην Αθήνα, Σύστημα Διαχείρισης Στόλου | 31/12/2024 | 15 |
Αναβάθμιση 15 μισθωμένων τρένων | 31/12/2029 | 15 |
Σύνολο | 163,5 |
Σχετικά με τα δέκα νέα τρένα υδρογόνου και τα δέκα νέα ηλεκτροκίνητα τρένα, η Hellenic Train, σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε το 2022 το υπουργείο Μεταφορών, θα πληρώσει το 40% της αγοραίας αξίας των εν λόγω τρένων, τα οποία σχεδιαζόταν να αγοράσει η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία – σύμφωνα με τον νέο νόμο για τον σιδηρόδρομο – ενσωματώνεται στον ΟΣΕ / Σιδηροδρόμους Ελλάδας (το τμήμα του τροχαίου υλικού).
Η ΓΑΙΑΟΣΕ, όπως είχε ανακοινωθεί τότε, θα κάλυπτε το υπόλοιπο 60% από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Με γνώμονα τα ανωτέρω, η ελληνική κυβέρνηση θα ζητήσει από τη Hellenic Train την επαναδιαπραγμάτευση της ανωτέρω σύμβασης και τη δρομολόγηση, από πλευράς της, νέων τρένων στο ελληνικό δίκτυο (κυβερνητικοί φορείς θεωρούν «ανεπιτυχές» το εγχείρημα με τα ETR 470) και ειδικότερα, στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, έως το 2027.