Σε συμφωνία κατέληξαν η γερμανική Siemens και η γαλλική Alstom για τη συγχώνευση των σιδηροδρομικών τους δραστηριοτήτων, δημιουργώντας έναν ευρωπαϊκό κολοσσό ικανό να ανταγωνιστεί την κρατική κινεζική CRRC.
Η Siemens θα λάβει νέες μετοχές της εταιρείας που θα προκύψουν από το συνδυασμό των δραστηριοτήτων, οι οποίες θα αντιστοιχούν σε μερίδιο 50% του μετοχικού κεφαλαίου της Alstom σε μια πλήρως ισοδύναμη βάση.
Η Alstom θα τοποθετήσει τον Henri Poupart-Lafarge στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, ενώ ο μη εκτελεστικός πρόεδρος θα προέρχεται από τους κόλπους του γερμανικού ομίλου.
Η συμφωνία-πλαίσιο, η οποία πρέπει να πάρει την έγκριση των μετόχων της Alstom και των Ρυθμιστικών Αρχών, έχει δεχθεί επικρίσεις από βουλευτές της γαλλικής αντιπολίτευσης, οι οποίοι ανησυχούν για ενδεχόμενες απώλειες θέσεων εργασίας.
Οι ανησυχίες, κυρίως, επικεντρώνονται στη Γαλλία που χάνει τον έλεγχο του τρένου μεγάλης ταχύτητας TGV -σύμβολο της εθνικής υπερηφάνειας- και πιθανές απώλειες θέσεων εργασίας.
Από πλευράς κυβέρνησης, ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Bruno Le Maire χαιρέτισε τη συμφωνία, δηλώνοντας πεπεισμένος ότι θα προστατεύσει τις γαλλικές θέσεις εργασίας. Επίσης, διαβεβαίωσε ότι δεν θα προχωρήσει η αγορά του 20% της Alstom από τον όμιλο Bouygues.
«Αυτή η γάλλο-γερμανική ισότιμη συγχώνευση στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα με πολλούς τρόπους. Θέτουμε σε εφαρμογή την ευρωπαϊκή ιδέα και μαζί με τους φίλους μας στην Alstom δημιουργούμε ένα νέο Ευρωπαίο πρωταθλητή στην αγορά των σιδηροδρόμων με μακροπρόθεσμη προοπτική. Αυτή η κίνηση θα προσφέρει στους πελάτες μας σε όλο τον κόσμο ένα πιο καινοτόμο και πιο ανταγωνιστικό χαρτοφυλάκιο», δήλωσε ο Joe Kaeser, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Siemens AG.
«Η παγκόσμια αγορά έχει μεταβληθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Ένας κυρίαρχος παίκτης στην Ασία έχει αλλάξει τη δυναμική στην παγκόσμια αγορά και η ψηφιοποίηση θα επηρεάσει το μέλλον των συγκοινωνιών. Μαζί, μπορούμε να προσφέρουμε περισσότερες επιλογές και θα ηγούμαστε αυτής της μετάβασης για τους πελάτες μας, τους εργαζόμενους και τους μετόχους μας, με έναν υπεύθυνο και βιώσιμο τρόπο», προσέθεσε ο Kaeser.
«Πρόκειται για μια σημαντική στιγμή στην ιστορία της Alstom, που επιβεβαιώνει τη θέση της ως η πλατφόρμα ενοποίησης για τον σιδηροδρομικό τομέα. Οι συγκοινωνίες βρίσκονται στην καρδιά των παγκόσμιων προκλήσεων σήμερα. Οι μελλοντικοί τρόποι μεταφορών οφείλουν να είναι ξεκάθαροι και ανταγωνιστικοί.
Χάρη στην διεθνή κάλυψή του σε όλες τις ηπείρους, την κλίμακά του, την τεχνολογική τεχνογνωσία και τη μοναδική τοποθέτησή του στις ψηφιακές μεταφορές, ο συνδυασμός των δραστηριοτήτων συγκοινωνιών της Alstom και της Siemens θα παρέχει στους πελάτες του και τελικά σε όλους τους πολίτες, εξυπνότερα και πιο αποτελεσματικά συστήματα που θα ανταποκρίνονται στις προκλήσεις των συγκοινωνιών πόλεων και χωρών.
Συνδυάζοντας τις έμπειρες ομάδες, τα συμπληρωματικά γεωγραφικά χαρακτηριστικά και την καινοτόμο εξειδίκευση του τομέα Συγκοινωνιών της Siemens με τα δικά μας, η νέα οντότητα θα δημιουργεί αξία για τους πελάτες, τους εργαζόμενους και τους μετόχους», δήλωσε ο Henri Poupart-Lafarge, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Alstom SA, καταλήγοντας «Είμαι ιδιαίτερα υπερήφανος που ηγούμαι της δημιουργίας ενός τέτοιου ομίλου, ο οποίος χωρίς αμφιβολία θα διαμορφώσει το μέλλον των συγκοινωνιών».
Η νέα οντότητα θα ωφεληθεί από το ανεκτέλεστο υπόλοιπο παραγγελιών ύψους 61,2 δισ. ευρώ, έσοδα 15,3 δισ., προσαρμοσμένο EBIT 1,2 δισ. και ένα προσαρμοσμένο περιθώριο EBIT 8%, με βάση τις πληροφορίες που αντλούνται από τις τελευταίες ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της Alstom και της Siemens.
Σε μια συνδυασμένη σύσταση, η Siemens και η Alstom αναμένουν να συνάψουν ετήσιες συνέργειες αξίας 470 εκατ. το αργότερο τον τέταρτο χρόνο μετά το κλείσιμο της συμφωνίας και στοχεύει σε καθαρή ταμειακή ροή στο κλείσιμο από 0,5 δισ., σε 1 δισ.
Η παγκόσμια έδρα, καθώς και η διοικητική ομάδα του τροχαίου υλικού θα βρίσκονται στο Παρίσι και η συνδυασμένη οντότητα θα παραμείνει εισηγμένη στη Γαλλία. Η έδρα για τις Λύσεις Συγκοινωνιών θα βρίσκεται στο Βερολίνο, στη Γερμανία. Συνολικά, η νέα οντότητα θα απασχολεί 62.300 εργαζόμενους σε περισσότερες από 60 χώρες.
Να σημειωθεί ότι η συναλλαγή υπόκειται στην έγκριση από τις σχετικές Ρυθμιστικές Αρχές, συμπεριλαμβανομένης της εκκαθάρισης ξένων επενδύσεων στη Γαλλία και στις Αντιμονοπωλιακές Αρχές, όπως και στη βεβαίωση της αρχής της γαλλικής Κεφαλαιαγοράς (AMF) ότι καμιά επιτακτική προσφορά εξαγοράς δεν πρέπει να παρουσιαστεί από τη Siemens ακολουθώντας την ολοκλήρωση της εισφοράς.
Το κλείσιμο αναμένεται στο τέλος του 2018.