Ελάχιστα σημάδια βελτίωσης παρουσιάζει η οικονομική εικόνα του ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου, σύμφωνα με νεότερα στοιχεία της Κοινότητας των Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER).
Της Βάσως Βεγιάζη
Τα έσοδα, την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2021, σε γενικές γραμμές, έχουν επιδεινωθεί εν συγκρίσει με το β’ εξάμηνο του 2020.
Όπως προκύπτει οι απώλειες εσόδων εντός του α’ εξαμήνου του 2021 συνεχίζονται σε μηνιαία βάση σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πριν το ξέσπασμα της κρίσης του 2019.
Σύμφωνα με τον CER, η πτώση αγγίζει στις επιβατικές μεταφορές το 50%, στις εμπορευματικές το 11% και στις υπηρεσίες υποδομών το 12%.
Επιβάτες
Αναλυτικότερα, ο όγκος στις επιβατικές μεταφορές μειώθηκε κατά τα 2/3 (-66%) από το Νοέμβριο του 2020 και μετά (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019) και παρέμεινε σε αυτό το επίπεδο έως τον Απρίλιο του 2021.
Χαροποιητικό είναι το γεγονός ότι, ο Μάιος κατέγραψε ελαφρά βελτίωση στο -59%, ωστόσο οι απώλειες εσόδων στο εξάμηνο παραμένουν περίπου στο 50%.
Εμπορεύματα
Όπως αναφέρει ο CER, τα στις εμπορευματικές μεταφορές δεν επαρκούν πλήρως. Όμως, για εκείνους τους παρόχους εμπορευματικών μεταφορών που παρέδωσαν στοιχεία, τα έσοδα και οι όγκοι τείνουν να κυμαίνονται περίπου στο ίδιο ποσοστό: -11% κατά μέσο όρο από τον Ιανουάριο του 2021.
Υπηρεσίες υποδομών
Ο όγκος στο κομμάτι των υποδομών σχεδόν επέστρεψε στα κανονικά επίπεδα από τον Μάρτιο έως τον Μάιο (-2% στα τρένα/χλμ.), ενώ οι απώλειες εσόδων παρέμειναν στο 10%.
Όπως τονίζεται, έσοδα και όγκοι τείνουν να ποικίλουν περίπου στο ίδιο ποσοστό για τους περισσότερους διαχειριστές υποδομής, πλην δύο που έχουν χάσει σημαντικά περισσότερα έσοδα έναντι όγκου.
Μάλιστα, ο CER εξηγεί ότι το γεγονός αυτό συνδέεται με τη μείωση των τελών υποδομής που δεν αποζημιώνονται από τα κράτη-μέλη της ΕΕ όπου οι διαχειριστές δραστηριοποιούνται.
Να διορθωθεί η ανισορροπία στις κρατικές ενισχύσεις
Σύμφωνα με τον εκτελεστικό διευθυντή της CER Alberto Mazzola: «Η πολιτική κρατικών ενισχύσεων της Κομισιόν πρέπει να ευθυγραμμιστεί με τους περιβαλλοντικούς στόχους της ΕΕ.
Οι τομείς που υποφέρουν περίπου τα ίδια ποσά απωλειών στην ΕΕ με τους σιδηροδρόμους, αλλά πολύ λιγότερο φιλικοί προς το περιβάλλον, έχουν λάβει 5 φορές περισσότερες κρατικές ενισχύσεις για τον μετριασμό των αρνητικών επιπτώσεων του COVID-19 από τους σιδηροδρόμους. Είναι σημαντικό να διορθωθεί αυτή η ανισορροπία ως προς την υποστήριξη».