Κορυφώνονται οι συζητήσεις μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας για τη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς – Ρούσε.
Χθες ο Έλληνας υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής συναντήθηκε με τον Αναπληρωτή Πρωθυπουργό και Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών της Βουλγαρίας κ. Χρίστο Αλέξιεφ, τον Υπουργό Οικονομίας και Βιομηχανίας της Βουλγαρίας κ. Νικόλα Στογιάνοφ, τον Υπουργό Ενέργειας της Βουλγαρίας κ. Ρόσεν Χριστόφ και τον Πρέσβη της Βουλγαρίας κ. Βαλεντίν Ποριάζοφ.
Μάλιστα, στη συνάντηση συμμετείχαν η CEO της Bulgargaz κ. Ντενίτσα Ζλάτεβα και ο CEO της Bulgartransgaz κ. Βλαντιμίρ Μαλίνοφ, καθώς – όπως αναφέρθηκε – η βουλγαρική πλευρά παρακολουθεί τις εξελίξεις στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο βρίσκεται στην τελική ευθεία για την ιδιωτικοποίησή του και λειτουργεί ήδη τροφοδοτικά για τη Βουλγαρία.
Η σημασία του έργου Sea2Sea και οι επόμενες κινήσεις
To κύριο αντικείμενο της χθεσινής συζήτησης αποτέλεσε το έργο Sea2Sea, το οποίο παλαιότερα είχε ονομαστεί «Rail T-K-A-B-V-R Project» και σχεδιάζεται να υλοποιηθεί από ελληνο-βουλγαρική εταιρεία.
Συγκεκριμένα, το έργο αναφέρεται στη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς – Ρούσε.
Το μεγάλο πλεονέκτημα του διαδρόμου έγκειται στην παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου, με στόχο την προσέλκυση φορτίων συνδυασμένων μεταφορών (σιδηρόδρομος/πλοίο) μεταξύ χωρών της Μέσης και Άπω Ανατολής και χωρών της Μαύρης Θάλασσας και της Ανατολικής Ευρώπης.
Εικάζεται ότι το έργο, σε πλήρη διάσταση, δύναται να ανέλθει στα 6,5 δισ. ευρώ. Εάν εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση, θα υλοποιηθεί από την κοινή ελληνοβουλγαρική εταιρεία.
Η ιδιωτική συμμετοχή, στον αρχικό σχεδιασμό, υπολογίστηκε στο 40% και η ελληνοβουλγαρική στο 60%, με τους ιδιώτες να τυγχάνουν σειρά προνομίων. Σε πρώτη φάση, έμφαση θα δοθεί στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς.
Στην κατεύθυνση αυτή, η ελληνική πλευρά πρότεινε:
-Να οριστούν νέα μέλη της Task Force άμεσα από την πλευρά των δύο κρατών,
-Να πραγματοποιηθεί η πρώτη συνάντηση της Task Force με τη νέα σύνθεσή της εντός Νοεμβρίου, για να καθοριστούν τα επόμενα βήματα και να αποσαφηνιστούν τεχνικά ζητήματα,
-Να επικαιροποιηθεί η υφιστάμενη προμελέτη σκοπιμότητας, από πλευράς Task Force και την παρουσίαση των βασικών πορισμάτων της έως τέλος 2022,
-Να οριστικοποιηθούν τα βασικά ζητήματα και να διαμορφωθεί το σχέδιο συμφωνίας για την κοινοπραξία μέχρι το τέλος του 2022.
Τα δυο κρίσιμα έργα της ΕΡΓΟΣΕ που επηρεάζουν το εγχείρημα
Η επιτυχία του Sea2Sea συνδέεται άμεσα με δυο έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου της ΕΡΓΟΣΕ:
Την αναβάθμιση και διπλασιασμό της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη – Τοξότες.
Η αναβάθμιση και ο διπλασιασμός της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο είναι αρχικού προϋπολογισμού 1,07 δις ευρώ.
Το έργο – μεταξύ άλλων – περιλαμβάνει την κατασκευή περί τα 186 χλμ. κύριας σιδηροδρομικής γραμμής και βελτίωση – προσαρμογή των 15 σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων στο τμήμα “Αλεξανδρούπολη – Διδυμότειχο” και 19 σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων στο τμήμα “Διδυμότειχο – ελληνοβουλγαρικά σύνορα”.
Αντίστοιχα, το “γιγαντιαίο” έργο για τη νέα, πεδινή σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τους Τοξότες (Ξάνθη), η οποία συμπεριλαμβάνει το λιμάνι της Καβάλας, ανέρχεται στα 1,69 δις ευρώ.
Η συνολική διάρκεια και των δυο έργων, κατά την εκτίμηση της ΕΡΓΟΣΕ, ανέρχεται σε 48 μήνες, ωστόσο ο ακριβής χρόνος μελέτης και κατασκευής και ο χρόνος εγγύησης των έργων θα καθοριστεί κατά τη β’ φάση του διαγωνισμού, με την προϋπόθεση ότι τύχουν δεσμευτικού κατασκευαστικού ενδιαφέροντος.
οκ, καλό ακούγεται, με τον προαστιακό Αθήνας και τα προβλήματα τι θα γίνει;