Ο Covid-19 επηρέασε σημαντικά τον ταχυδρομικό κλάδο, καθώς σημείωσε έσοδα ύψους 442,6 δισ. ευρώ το 2020, αυξημένα κατά 20,5 δισ. εν συγκρίσει με ένα έτος νωρίτερα.
Της Βάσως Βεγιάζη
Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της IPC, η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce) – που οφείλεται στην πανδημία του κορωνοϊού – αποτέλεσε την κινητήρια δύναμη ανάπτυξης του κλάδου.
Χαρακτηριστικό της κατάστασης ήταν ο αυξημένος όγκος δεμάτων, με τα έσοδα από αυτά να αυξάνονται κατά 19,3 δισ. ευρώ.
Αντίθετα, τα έσοδα από την αλληλογραφία μειώθηκαν κατά 6,1 δισ. ευρώ, καθώς τα παρατεταμένα lockdown οδήγησαν στην επιβράδυνση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και την επιτάχυνση της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία 53 ταχυδρομικών οργανισμών, τα έσοδα αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 1,4%, έναντι 5,5% ένα χρόνο νωρίτερα.
Στο +15,3% τα δέματα
Με τα lockdown να αυξάνουν τη ζήτηση για B2C παράδοση παγκοσμίως, η άνοδος του όγκου δεμάτων ανήλθε στο 15,3%, κατά μέσο όρο, το 2020.
Οι περισσότεροι ταχυδρομικοί οργανισμοί πέτυχαν ρυθμούς ανάπτυξης άνω του 10% το 2020, ενώ άλλοι – ιδιαίτερα στις αναδυόμενες αγορές – είδαν τους όγκους δεμάτων να μειώνονται, καθώς οι παραδόσεις παρεμποδίστηκαν από την πανδημία.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, αρκετοί “παίκτες” της αγοράς έκαναν λόγο για αυξανόμενο ανταγωνισμό στις εγχώριες αγορές δεμάτων τους.
Σε επίπεδο εσόδων, κατεγράφη αύξηση της τάξης του 21% κατά μέσο όρο, με τα δέματα να αντιπροσωπεύουν πλέον το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών εσόδων για ορισμένους.
Ο Covid ενίσχυσε περαιτέρω τη μείωση αλληλογραφίας
Με τα lockdown να προκαλούν το κλείσιμο σχεδόν ολόκληρης της αγοράς, την παρεμπόδιση των μετακινήσεων και το “φρενάρισμα” της οικονομικής δραστηριότητας, ο συνολικός όγκος αλληλογραφίας σημείωσε πτώση το 2020.
Ειδικότερα, η μέση μείωση του όγκου αλληλογραφίας άγγιξε το 15,9%, υπερδιπλάσια έναντι του 2019. Οι περισσότεροι ταχυδρομικοί οργανισμοί μετέφεραν λιγότερα αντικείμενα σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Παράλληλα, η μείωση των εσόδων αλληλογραφίας ανήλθε στο 4,9% κατά μέσο όρο, με το μέσο περιθώριο EBIT να φτάνει μόλις στο 1,1% κατά το εξεταζόμενο έτος.
Ωστόσο, εν μέσω κρίσης, οι συνεχιζόμενες πρωτοβουλίες βοήθησαν πολλούς οργανισμούς να συγκρατήσουν τα κόστη. Ειδικότερα, πάνω από τα 3/4 των επιχειρήσεων είδαν τα έσοδα από την αλληλογραφία να μειώνονται, ενώ περισσότεροι από το 50% είδαν τα τμήματα αλληλογραφίας τους να σημειώνουν κέρδη.
Βελτιωμένα έσοδα και περιθώρια κέρδους στο α’ εξάμηνο του 2021
Μετά από 18 μήνες στον “κυκλώνα” της πανδημίας, οι προοπτικές του κλάδου φαίνονται πολλά υποσχόμενες, σύμφωνα με την έκθεση της IPC.
Κατά μέσο όρο, τα έσοδα του κλάδου αναμένεται να σημειώσουν άνοδο κατά 10,4% σε ετήσια βάση και τα περιθώρια να αυξηθούν στο 4,2% στο α’ εξάμηνο του 2021.
Το κομμάτι της αλληλογραφίας εκτιμάται ότι θα ανακτήσει το “χαμένο έδαφος”, καθώς ο όγκος αλληλογραφίας θα κινηθεί ανοδικά κατά 2,5% κατά μέσο όρο, αυξάνοντας τα έσοδα και τα περιθώρια κέρδους.
Αντίστοιχα, η διαρκής άνοδος στο ηλεκτρονικό εμπόριο θα ενισχύσει το κομμάτι των δεμάτων, συμπαρασύροντας τόσο τα έσοδα όσο και την κερδοφορία.