Ισχυρά ποσοστά ανάπτυξης, τα οποία θα οδηγήσουν σε διπλασιασμό των πωλήσεων εντός της προσεχούς πενταετίας, καταγράφει η αγορά του online διασυνοριακού εμπορίου B2C, σύμφωνα με τον ΣΕΠΕ. Οι διασυνοριακές συναλλαγές, μέσω e-commerce, αυξάνουν τη δυναμική τους μεταξύ των καταναλωτών, με τον πήχη των πωλήσεων να μπαίνει στα $424 δις για το 2021.
Η αξία ηλεκτρονικών διασυνοριακών αγορών B2C θα αγγίξει τα $424 δις το 2021. Σύμφωνα με έρευνα της Forrester (Global Cross-border Online Retail Forecast), που περιλαμβάνει 29 χώρες, το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο γίνεται όλο και πιο δημοφιλές σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς οι καταναλωτές βρίσκουν αυτόν τον τρόπο αγορών πιο εύκολο, πιο γρήγορο και πιο άνετο.
Η ανάπτυξη των online διασυνοριακών πωλήσεων αναμένεται να προέλθει, κατά κύριο λόγο, από τις αναδυόμενες οικονομίες, καθώς στις αναπτυγμένες αγορές η διείσδυση των σχετικών υπηρεσιών είναι, ήδη, σημαντική.
Σε Λατινική Αμερική, Ασία-Ειρηνικό, Αφρική και Μέση Ανατολή, για παράδειγμα, οι αγορές των καταναλωτών απευθείας από εμπόρους άλλων χωρών μέσα από το ηλεκτρονικό κανάλι θα αυξάνονται, ετησίως, με ισχυρά διψήφιο ποσοστό έως το 2021.
Η αντίστοιχη επίδοση στις “ώριμες αγορές” της Δυτικής Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής θα είναι σαφώς υποδεέστερη, καθώς στις δύο περιοχές το online διασυνοριακό εμπόριο είναι, ήδη, αναπτυγμένο.
Σε άνοδο τα marketplaces
Ώθηση στις ηλεκτρονικές αγορές από εμπόρους άλλων χωρών αναμένεται να δώσουν οι οργανωμένες online αγορές (Marketplaces), η δημοτικότητα των οποίων μεγαλώνει διεθνώς.
Τα Marketplaces, όπως το Alibaba για παράδειγμα, κερδίζουν έδαφος στις προτιμήσεις των καταναλωτών, καθώς, σύμφωνα με την έρευνα της Forrester Data, οι καταναλωτές αισθάνονται πιο ασφαλείς, όταν αγοράζουν προϊόντα από το εξωτερικό μέσα από οργανωμένα Marketplaces.
Υπό αυτά τα δεδομένα, κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι ότι ο κινεζικός ηλεκτρονικός κολοσσός της Alibaba ενίσχυσε το 2015 τα εκτός Κίνας μερίδιά του στις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Επιπλέον, το ιαπωνικό marketplace Rakuten αύξησε κατά 41% τις online πωλήσεις του εκτός των συνόρων της Ιαπωνίας. Μάλιστα, ο συγκεκριμένος ρυθμός ανάπτυξης είναι διπλάσιος του αντίστοιχου με τον οποίο “έτρεξε” η εγχώρια αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου.
Η δημοτικότητα των Marketplaces είναι ιδιαίτερα μεγάλη και σε αγορές της Δυτικής Ευρώπης, όπως η γερμανική, η γαλλική και η βρετανική, όπου σχεδόν το ήμισυ των καταναλωτών, που αγοράζουν online από εμπόρους άλλων χωρών, το κάνει μέσω του Amazon και του eBay.
Η περίπτωση της Κίνας
Η Κίνα συνιστά μια αγορά – πρότυπο για το online διασυνοριακό εμπόριο, με τις απευθείας αγορές από εμπόρους εκτός συνόρων να εξελίσσονται σε μεγάλο trend, όσο η χώρα αποκτά ένα έντονα ψηφιακό προφίλ. Οι αναλυτές στηρίζουν τις εκτιμήσεις τους για εξέλιξη της Κίνας σε παράδεισο του ηλεκτρονικού εμπορίου σε μία σειρά από παράγοντες.
Μεταξύ αυτών, κομβική θεωρείται η λειτουργία και η συνεχής αύξηση των εγκαταστημένων στη χώρα Ζωνών Ελεύθερου Εμπορίου, μέσω των οποίων επιτυγχάνεται μείωση των δασμών, των χρονοβόρων ελέγχων και της μεγάλης γραφειοκρατίας.
Το παραδοσιακό λιανεμπόριο στην Κίνα κάθε άλλο παρά αδιάφορο μπορεί να μένει απέναντι στην άνθιση του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο καλείται να ανταγωνιστεί. Και πώς θα μπορούσε να το αγνοήσει άλλωστε, όταν το 80% των αγορών προϊόντων πολυτελείας στην Κίνα γίνεται από άλλες αγορές εκτός συνόρων.