Στη δημιουργία ενός εξειδικευμένου ιστοτόπου, όπου οι καταναλωτές θα μπορούν να συγκρίνουν τις τιμές παράδοσης δεμάτων ανά αγορά κράτους-μέλους προσανατολίζεται η Κομισιόν, υποστηρίζοντας ότι «θα συμβάλει στην αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στις διασυνοριακές αγορές και στις αποστολές».
Το εν λόγω μέτρο είναι ένα από τα πολλά που πρόκειται να υιοθετηθούν μετά την ψηφοφορία που έλαβε χώρα στο Ευρωκοινοβούλιο, στις 13 Μαρτίου, υπέρ των νέων κανόνων που θα διέπουν το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce).
Σημειώνεται ότι, στην ψηφοφορία 604 ευρωβουλευτές ψήφισαν υπέρ, 80 κατά και 12 απείχαν.
Πως θα λειτουργεί
Σε επίσημη ανακοίνωση του Ευρωκοινοβουλίου, οι ταχυδρομικοί πάροχοι θα πρέπει παρέχουν εκ των προτέρων έναν προκαθορισμένο τιμοκατάλογο με τις τιμές παράδοσης και τις προσφερόμενες υπηρεσίες.
Ακολούθως, η Κομισιόν θα δημοσιεύει τις τιμές σε έναν ειδικό ιστότοπο, ο οποίος θα επιτρέπει σε καταναλωτές και επιχειρήσεις να συγκρίνουν τα τιμολόγια εσωτερικού και τα εξωτερικού μεταξύ κρατών-μελών και μεταξύ παρόχων και να επιλέξουν την καλύτερη προσφορά.
Όπως τονίζεται, «συμβάλλοντας στον υγιή ανταγωνισμό, ο νέος κανονισμός θα πρέπει να ενθαρρύνει τη μείωση των παράλογων διαφορών μεταξύ τιμολογίων».
Υπενθυμίζεται ότι σε κείμενο δημόσιας διαβούλευσης της Κομισιόν επισημαίνεται ότι άνω των 2/3 των καταναλωτών παραιτήθηκαν από την πραγματοποίηση online αγορών, καθώς θεώρησαν το κόστος διασυνορικής παράδοσης υπερβολικά υψηλό.
Οι τιμές των διασυνοριακών δεμάτων είναι κατά μέσο όρο 3 – 5 φορές υψηλότερες από τις αντίστοιχες εγχώριες για όλα τα προϊόντα, σύμφωνα με μια μελέτη του 2015.
Επίσης, ενώ οι πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές και οι επιχειρήσεις μεγάλου όγκου προσελκύουν τον ανταγωνισμό στον κλάδο της παράδοσης δεμάτων, οι ΜμΕ και τα άτομα που κατοικούν σε απομακρυσμένες περιοχές έρχονται αντιμέτωποι με υψηλά τιμολόγια και περιορισμένες επιλογές.
Οι κανόνες εξουσιοδοτούν επίσης τις εθνικές αρχές να αξιολογούν τα τιμολόγια για τις υπηρεσίες διασυνοριακής παράδοσης δεμάτων που υπόκεινται σε υποχρεώσεις παροχής καθολικής υπηρεσίας, αλλά φαίνονται αδικαιολόγητα υψηλές.
Δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην παροχή πληροφοριών στους καταναλωτές που κάνουν διασυνοριακές αγορές τιμών, στις επιλογές διασυνοριακής παράδοσης και τις πολιτικές χειρισμού καταγγελιών.
Καλύτερη εποπτεία του κλάδου ταχυμεταφορών
Πέραν των προαναφέρθηκαν, οι ταχυδρομικοί πάροχοι θα πρέπει επίσης να γνωστοποιούν στις κατά τόπους ταχυδρομικές αρχές τον ετήσιο κύκλο εργασιών τους, τον αριθμό παραδοθέντων δεμάτων, τον αριθμό και την κατάσταση του προσωπικού τους, καθώς και τη διαδικασία χειρισμού παραπόνων.
Στόχος είναι να αποκτηθεί μια καλύτερη εικόνα του τρόπου με τον οποίο αναπτύσσεται ο κλάδος και να εντοπισθούν πιθανές αποτυχίες της αγοράς.
Από όλα αυτά εξαιρούνται πάροχοι με λιγότερους από 50 υπαλλήλους, που λειτουργούν, μόνο σε μία χώρα.
Β. Βεγιάζη