To δικό τους ευρωπαϊκό «μνημόνιο» αναμένεται να αποκτήσουν σύντομα τα ΕΛΤΑ. Ειδικότερα, η διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων επεξεργάζεται την εφαρμογή σχεδίου συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), προκειμένου να χρηματοδοτήσει τις μελέτες αναδιοργάνωσης του ομίλου και να αναθέσει σε διεθνείς συμβούλους, αναγνωρισμένου κύρους και εμπειρίας, την εκπόνηση του επιχειρησιακού σχεδίου, σύμφωνα με την “Καθημερινή”.
Ο στόχος είναι η ανάκαμψη των ΕΛΤΑ, ώστε να υπερκεραστούν «αγκυλώσεις» που προέρχονται από το εσωτερικό της εταιρείας και μερίδα των συνδικαλιστών και να εκπληρωθούν οι μνημονιακές δεσμεύσεις της χώρας.
Οπως δηλώνει στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Ιωάννης Ζαρολιάγκης, το management δεν περιμένει το νέο business plan, αλλά ήδη «προχωρεί την αναδιοργάνωση του ομίλου που καλείται να λειτουργήσει εκπληρώνοντας τόσο τον επιχειρηματικό όσο και τον κοινωνικό του ρόλο σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο και έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον».
Ολα τα παραπάνω έρχονται σε μια συγκυρία κατά την οποία το ΤΑΙΠΕΔ, κάτοχος του 90% των δικαιωμάτων ψήφου, αναμένει την εκπόνηση του σχεδίου αναδιοργάνωσης, προκειμένου να το αξιολογήσει και εφόσον κριθεί βιώσιμο να μεταβιβάσει τη συμμετοχή του στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), θυγατρική του νέου υπερταμείου.
Εάν οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ δεν κρίνουν βιώσιμο το σχέδιο, τότε, σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου του Ταμείου στην «Κ», τα ΕΛΤΑ θα αναδιοργανωθούν από το ΤΑΙΠΕΔ και δεν θα περάσουν στην ΕΔΗΣ.
Η όλη διαδικασία πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2016, κατά τον πρόεδρο του Ταμείου. Ομως η διοίκηση των ΕΛΤΑ δηλώνει στην «Κ» πως το σχέδιο θα είναι έτοιμο πολύ νωρίτερα, πιθανόν και εντός του Οκτωβρίου. Να σημειωθεί πως το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει μόνον τα δικαιώματα ψήφου του 90%, ενώ η κυριότητα των μετοχών αυτών ανήκει στο Δημόσιο και το άλλο 10% στη Eurobank.
Το νέο management των ΕΛΤΑ (στηρίζεται στο μοντέλο της δυαρχίας προέδρου – διευθύνοντος συμβούλου, που «λειτουργεί») έχει ήδη εστιαστεί σε σχέδιο πέντε αξόνων για την ενίσχυση εσόδων, αποδοτικότητας και ρευστότητας, τη μείωση των εξόδων και την υλοποίηση επενδύσεων.
Εχει προχωρήσει μάλιστα στην υπογραφή τραπεζικής σύμβασης προεξόφλησης τιμολογίων και κινείται σε τροχιά εξορθολογισμού της λειτουργίας του δικτύου. Το δίκτυο αποτελεί και τον βασικότερο μοχλό ανάκαμψης, καθώς περιλαμβάνει 3.000 σημεία επαφής με το κοινό, συμπεριλαμβανομένων 800 καταστημάτων, πρακτόρων και εκπροσώπων.
Τον επόμενο μήνα αναμένεται να αρχίσει και η λειτουργία των ΕΛΤΑ ως εναλλακτικού παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας μετά την εξασφάλιση της σχετικής άδειας και την εγκατάσταση των αναγκαίων πληροφοριακών συστημάτων.
Συζητήσεις όμως γίνονται και με τη Eurobank αλλά και άλλα χρηματοοικονομικά ιδρύματα για την εξασφάλιση συνεργειών μέσα από τη χρήση του δικτύου των ΕΛΤΑ. Παράλληλα επιδιώκεται η περαιτέρω ανάπτυξη της δραστηριοποίησης στην αγορά των δεμάτων και του ηλεκτρονικού εμπορίου εν γένει με τη διεκδίκηση σημαντικού μεριδίου της αγοράς της παράδοσης των εμπορευμάτων.
Αγκάθι, πάντως, στην εξυγίανση του ισολογισμού των ΕΛΤΑ παραμένει το ζήτημα της αποζημίωσης γα την καθολική υπηρεσία. Την επιδότηση δηλαδή από τον κρατικό προϋπολογισμό για να μπορούν να φτάνουν σε απομακρυσμένα σημεία της ελληνικής επικράτειας επιστολές και δέματα.
Το ύψος της επιδότησης πρέπει να εγκριθεί από την Ε.Ε. και ήδη η προηγούμενη έγκριση (της τάξης των 12 εκατ. ευρώ ετησίως που παραμένουν ανείσπρακτα τα τελευταία έτη) εκτιμάται πως υποτιμολογεί σημαντικά το κόστος για τα ΕΛΤΑ. Ομως ο προσδιορισμός νέου υψηλότερου πόσου επιδότησης, της τάξης των 50 εκατ., που έχει υπολογιστεί κατόπιν εντολής από την PWC, δεν έχει ακόμα θεσμοθετηθεί ή αλλιώς αναγνωριστεί ως υποχρέωση του Δημοσίου.