Aναπτυξιακή τροχιά το 2021 για τα ταχυδρομεία, γεγονός που αποδίδεται, κατά κύριο λόγο, στην “έκρηξη” του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Τα παραπάνω αποκαλύπτει πρόσφατη έκθεση της IPC, με τον Holger Winklbauer, διευθύνοντα σύμβουλο της IPC, να δηλώνει: «Τα ταχυδρομεία σε όλο τον κόσμο συνέχισαν να επωφελούνται από την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce) που συνδέεται με την πανδημία του Covid-19.
Ωστόσο, τα προκαταρκτικά αποτελέσματα για το 2022 δείχνουν τον αντίκτυπο της ενεργειακής κρίσης και του πληθωρισμού».
Σταχυολογώντας τα ευρήματα της έκθεσης προκύπτουν τα εξής:
-Τα έσοδα της ταχυδρομικής βιομηχανίας παγκοσμίως έφθασαν τα 465,6 δισ. ευρώ το 2021, αυξημένα κατά 25,3 δισ. ευρώ.
-Η αύξηση του όγκου πακέτων και δεμάτων ηλεκτρονικού εμπορίου παρέμεινε η κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης.
-Οι όγκοι δεμάτων συνέχισαν να αυξάνονται το 2021, αν και πιο αργά σε σχέση το 2020, ενώ η μείωση του όγκου αλληλογραφίας επιβραδύνθηκε, εν μέσω ανάκαμψης μετά τον Covid.
-Στο α’ εξάμηνο του 2022, τα ταχυδρομικά έσοδα μειώθηκαν κατά 1,5% κατά μέσο όρο, δείχνοντας τον αντίκτυπο της παγκόσμιας οικονομικής αβεβαιότητας.
Το e-commerce “οδήγησε” την άνοδο και το 2021
Συνολικά, τα σωρευτικά έσοδα του κλάδου ανήλθαν σε 465,6 δισ. ευρώ το 2021, αυξημένα κατά 25,3 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2020. Τα ταχυδρομεία σημείωσαν αύξηση εσόδων 3,9% κατά μέσο όρο, διπλάσια από τον ρυθμό ανάπτυξης του 1,9% το 2020.
Η συνεχιζόμενη άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου λόγω της πανδημίας ήταν η κινητήριος δύναμη της ανάπτυξης της βιομηχανίας, καθώς οι αυξανόμενοι όγκοι δεμάτων οδήγησαν σε άνοδο εσόδων κατά 13,6 δισ. ευρώ.
Εν τω μεταξύ, τα έσοδα αλληλογραφίας ανέκαμψαν, σημειώνοντας αύξηση κατά 1 δισ. ευρώ, με τις αυξήσεις των τιμών και τη ζήτηση αλληλογραφίας από τις επιχειρήσεις να στηρίζουν τη βελτιωμένη απόδοση για ορισμένους μεγάλους ταχυδρομικούς παρόχους.
Ωστόσο, με τον όγκο να συνεχίζει να μειώνεται για τους περισσότερους, τα έσοδα από το κομμάτι της αλληλογραφίας συνέχισαν να μειώνονται κατά μέσο όρο.
Τα έσοδα στα δέματα αυξάνονται, παρά την επιβράδυνση του όγκου
Αν και λιγότερο αυστηροί σε σχέση με το 2020, οι περιορισμοί της πανδημίας παρέμειναν και το 2021, με τοπικά και εθνικά lockdown να προκαλούν προσωρινές αυξήσεις στον όγκο που έπρεπε να διαχειριστούν οι ταχυδρομικοί πάροχοι.
Η διαρκής, αν και πιο αργή, ζήτηση για online παράδοση συνέχισε να αυξάνει την απόδοση για τα τμήματα δεμάτων ταχυδρομείων. Τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 17% κατά μέσο όρο, ενώ τα δέματα αντιπροσωπεύουν πλέον το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων για το 1/5 των ταχυδρομείων.
Η πτώση στην αλληλογραφία επιβραδύνεται
Καθώς οι επιχειρήσεις, το λιανεμπόριο και ο τουρισμός εκκίνησαν τις δραστηριότητές τους το 2021, τα ταχυδρομείο σημείωσαν μερική ανάκαμψη στη ζήτηση η οποία βοήθησε στην επιβράδυνση της μείωσης του όγκου πωλήσεων.
Ωστόσο, η ψηφιοποίηση και η ηλεκτρονική υποκατάσταση συνέχισαν να επηρεάζουν τον κλάδο, με τον όγκο αλληλογραφίας να μειώνεται κατά 6,9% κατά μέσο όρο.
Παρά την οικονομική ανάκαμψη, περισσότερα από τα 3/4 των ταχυδρομείων παρέδωσαν λιγότερα είδη το 2021 σε σχέση με το 2020, ενώ το 1/4 παρουσίασε μειωμένους όγκους άνω του 10% κατά το εξεταζόμενο έτος.
Η αύξηση εσόδων επηρεάστηκε από την παγκόσμια κρίση στο α’ 6μηνο του 2022
Ο πόλεμος στην Ουκρανία, σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στην ενέργεια και τον πληθωρισμό, επηρέασαν άμεσα την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στο α’ εξάμηνο του 2022.
Ταυτόχρονα, και τα ταχυδρομεία ήρθαν αντιμέτωπα με αυξημένα κόστη. Κατά μέσο όρο, και σε όλο το υποσύνολο των ταχυδρομικών παρόχων, τα έσοδα μειώθηκαν κατά 1,5% σε σύγκριση με το α’ εξάμηνο του 2021, το οποίο χαρακτηρίστηκε από ισχυρή ανάπτυξη μετά τον Covid.
Οι θετικές επιδόσεις την αντίστοιχη περίοδο το 2021, καθώς και η οικονομική αβεβαιότητα, οδήγησαν το κομμάτι της αλληλογραφίας σε επιστροφή σε τάσεις προ πανδημίας. Ουσιαστικά, ο όγκος αλληλογραφίας μειώθηκε κατά 4,9% κατά μέσο όρο, οδηγώντας σε μειωμένα έσοδα.