Στα 85 εκατ. ευρώ ανέρχεται το όφελος από το σύνολο των ενεργειών της νέας διοίκησης των ΕΛΤΑ, έως και τον Μάρτιο του 2020, υποστηρίζουν στελέχη της.
Τα ίδια στελέχη, με αφορμή τα οικονομικά αποτελέσματα του 2019, σημειώνουν ότι η πανδημία του Covid – 19 θα επιφέρει «τρύπα» 70 – 80 εκατ. ευρώ στον Οργανισμό, υπογραμμίζοντας ότι είναι αναγκαία για τη βιωσιμότητα του η εφαρμογή προγράμματος εθελούσιας εξόδου εργαζομένων.
Οι σημαντικές κινήσεις στις οποίες προχώρησε η διοίκηση των ΕΛΤΑ, όπως αναφέρουν στελέχη της και χωρίς επιπλέον κεφάλαια μέχρι τον Μάρτιο του 2020, ήταν:
-Προσαρμογή της αποζημίωσης συνταξιοδότησης από 30 σε 15 χιλιάδες ευρώ, με συνολικό αναλογιστικό όφελος 60 εκατ. ευρώ.
Έτσι, τα αποτελέσματα του 2019 έκλεισαν με 28 εκατ. ευρώ EBITDA αντί της αρχικής πρόβλεψης για ζημιές και πραγματική ταμειακή ωφέλεια 3 εκατ. ευρώ ετησίως από την εκταμίευση του μισού ποσού για τους περίπου 200 εργαζόμενους που συνταξιοδοτούνται κάθε χρόνο.
-Μερική αναδιάταξη του δικτύου και επανασχεδιασμό της διανομής, με αποτέλεσμα τη μείωση των αναγκών σε ενοικιαζόμενο προσωπικό κατά 1.000 περίπου άτομα.
Το συνολικό όφελος έφτασε τα 15 εκατ. ευρώ, χωρίς επίπτωση στο παραγόμενο έργο και το επίπεδο εξυπηρέτησης.
-Το συνολικό όφελος από το σύνολο των ενεργειών της διοίκησης υπολογίζεται σε 85 εκατ. ευρώ.
Αποτέλεσμα αυτών των ενεργειών ήταν η δραστική περικοπή του μηνιαίου ελλείμματος κατά 33%, από τα 7,2 στα 4,7 εκατ. ευρώ μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο θητείας της νέας διοίκησης.
Στα 170 εκατ. οι οφειλές του δημοσίου για την Καθολική Υπηρεσία
Σήμερα, η εταιρία έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια 47 εκατ. ευρώ και προβλήματα ρευστότητας, ενώ πρακτικά λειτουργεί χάρη στην προκαταβολή που έλαβε από το κράτος για την Καθολική Υπηρεσία του 2020.
Η ταμειακή κατάσταση της εταιρείας επιβαρύνθηκε, μεταξύ άλλων, και από τις καθυστερήσεις είσπραξης των οφειλών του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων, αλλά και από την μη είσπραξη της αποζημίωσης που αφορά το καθαρό κόστος παροχής της καθολικής υπηρεσίας, ύψους 170 εκατ. ευρώ.
Η καθυστέρηση αυτή, με δεδομένη την σταθερή πτώση των εσόδων από τις υπηρεσίες που εμπίπτουν στην καθολική υπηρεσία, επηρεάζει την ικανότητα της εταιρείας να ανταποκριθεί ικανοποιητικά στις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της.
Μόνο μέσα στο 2019, η εταιρεία έχασε άλλα 10 εκατ. ευρώ τζίρο κυρίως από το επιστολικό ταχυδρομείο, ενώ η εικόνα δεν αναμένεται θετική για το 2020, καθώς εκτός της αναμενόμενης μείωσης των εσόδων από το επιστολικό ταχυδρομείο, εκτιμάται ότι θα προκύψει επιπλέον «τρύπα» 70-80 εκατ. ευρώ, λόγω των αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας.
Ειδικά, για την πανδημία, τα ΕΛΤΑ συνέχισαν αδιάλειπτα την εξυπηρέτηση του κοινού την περίοδο του lockdown και κατάφεραν, όπως υποστηρίζεται, να περιορίσουν στο ελάχιστο δυνατόν τις οικονομικές επιπτώσεις σε επίπεδο εξόδων.
Αντιμετώπισαν, όμως σημαντική υστέρηση στα έσοδα. Για το λόγο αυτό κατάθεσαν φάκελο στην DG Comp, με ενέργειες που θα αντισταθμίσουν τις δυσμενείς οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας.
Η διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει υποβάλει, από την περασμένη άνοιξη, στις αρμόδιες υπηρεσίες της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ε.Ε. (DG Comp), τον φάκελο για την αποζημίωση της Καθολικής Υπηρεσίας και την χρηματοδότηση του προγράμματος εθελουσίας.
Πρόταση στους εργαζόμενους για μείωση αποδοχών 9,1%
Παράλληλα, η διαδικασία για την εθελούσια έχει ξεκινήσει με την πρόσκληση προς τους εκπροσώπους των εργαζομένων για διάλογο, με στόχο, όπως αναφέρουν στελέχη της διοίκησης «ένα ριζικά ανανεωμένο και σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο εργασιακών σχέσεων, απαλλαγμένων αγκυλώσεις του παρελθόντος» και με πρόβλεψη, μεταξύ άλλων, για μείωση αποδοχών κατά 9,1%, προκειμένου να μειωθεί περαιτέρω το μηνιαίο έλλειμμα.
Ταυτόχρονα, απομένει η ολοκλήρωση των σχετικών νομοθετικών ρυθμίσεων, η οποία θα επιτρέψει την άμεση υλοποίηση του προγράμματος στοχευμένης εθελουσίας εξόδου, η προετοιμασία του οποίου έχει επίσης προχωρήσει σημαντικά.
Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην απομάκρυνση συνολικά 2.000 εργαζομένων (όφελος 70 εκατ. ετησίως) και είναι μακράν το πρώτο και πιο κρίσιμο βήμα, που σε συνδυασμό με τις απαραίτητες επενδύσεις και τον μετασχηματισμό της εταιρίας σε ένα σύγχρονο, ψηφιακά εξελιγμένο φορέα παροχής ολοκληρωμένων ταχυδρομικών υπηρεσιών, θα οδηγήσει στην επιστροφή των ΕΛΤΑ στην κερδοφορία και τη βιωσιμότητα, υποστηρίζουν τα στελέχη της διοίκησης του Οργανισμού.