Μετά την Αθήνα τα mini robots των ΕΛΤΑ έκαναν την «εμφάνισή» τους και στη Θεσσαλονίκη. Την Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου, τα ΕΛΤΑ πραγματοποίησαν τα εγκαίνια της λειτουργίας 45 mini robots στο Κέντρο Διαλογής Θεσσαλονίκης (τα mini robots παρουσιάστηκαν και στην 86η ΔΕΘ).
Τα mini robots μπορούν να εξυπηρετήσουν 120 εξόδους, δηλαδή ταχυδρομικούς κωδικούς, με ταχύτητα διαχείρισης περίπου 3.000 δεμάτων την ώρα.
Με δυνατότητα να μεταφέρουν από έναν απλό φάκελο μέχρι ένα δέμα βάρους 10 κιλών, τα robots των ΕΛΤΑ μπορούν να διαχειριστούν σχεδόν το 80% των εισερχόμενων αντικειμένων.
Όπως αναφέρθηκε, λειτουργούν με μπαταρία για 4 συνεχόμενες ώρες, ενώ επαναφορτίζουν, κατόπιν ειδοποίησης του ειδικού αισθητήρα, για 4 λεπτά πριν επιστρέψουν πάλι στην πίστα.
Το ρομποτικό σύστημα, σύμφωνα με τα ΕΛΤΑ, μειώνει δραστικά τους χρόνους σε μία κρίσιμη διαδικασία – που μέχρι πρότινος ήταν χειρωνακτική – και αναμένεται να τριπλασιάσει τη δυνατότητα των ΕΛΤΑ σε δεδομένο χρόνο, διασφαλίζοντας την παράδοση στους παραλήπτες, την επόμενη ημέρα.
«Χωρίς να αντικαθιστά ούτε να υποκαθιστά τον ανθρώπινο παράγοντα, η χρήση των robots μας δίνει δυνατότητα καλύτερης αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού μας.
Παράλληλα, προσφέρει ένα covid free περιβάλλον, με μεγιστοποίηση των συνθηκών υγειονομικής ασφάλειας, για εργαζόμενους αλλά και καταναλωτές και περιορίζει σημαντικά το κόστος διαλογής των αντικειμένων.
Το ρομποτικό σύστημα διαλογής είναι ένα κομβικό σημείο του ψηφιακού μετασχηματισμού του Ομίλου ΕΛΤΑ, γιατί διαμορφώνει το σημείο εκκίνησης, για τα όσα ετοιμάζονται και τα οποία βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη», αναφέρουν στελέχη των ΕΛΤΑ.
Η ομιλία του Δ.Σ. των ΕΛΤΑ Γιώργου Κωνσταντόπουλου στη Θεσσαλονίκη
Είναι μεγάλη χαρά για εμάς που σας έχουμε κοντά μας σήμερα, για να σας παρουσιάσουμε ένα σημαντικό βήμα του Ψηφιακού Μετασχηματισμού των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Ένα βήμα πρωτοποριακό για τον Οργανισμό μας, που ταυτόχρονα όμως διαμορφώνει συνθήκες εκσυγχρονισμού για ολόκληρη τη χώρα και προϋποθέσεις ισχυρής ανάπτυξης για τη Βόρεια Ελλάδα.
Πρόκειται για το νέο Κέντρο Ρομποτικής Διαλογής αντικειμένων, με χρήση τεχνολογιών Τεχνητής Νοημοσύνης, η εγκατάσταση του οποίου μόλις ολοκληρώθηκε στη Θεσσαλονίκη. Με στόχο να φέρει μια επανάσταση στην εξυπηρέτηση του κοινού και των επιχειρήσεων στη Βόρεια Ελλάδα. Επανάσταση στην ταχύτητα, την αξιοπιστία, αλλά και την ευρύτερη εμπειρία των πελατών μας και των Ελλήνων πολιτών.
Οι περισσότεροι από εσάς, θα πληροφορηθήκατε πέρυσι τέτοια εποχή, την έναρξη λειτουργίας της πρώτης Μονάδας Ρομποτικής Διαλογής, στο Κρυονέρι Αττικής. Ήταν η πρώτη κίνηση στο πλαίσιο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ, και η οποία είχε διεθνή απήχηση, μιάς και ήταν η πρώτη του είδους της σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Σήμερα, μεταφέρουμε την τεχνολογία αυτή, μαζί με την εμπειρία μας, στη Θεσσαλονίκη, η οποία έτσι γίνεται η «δεύτερη καρδιά» των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Χάρη στο σύστημα Ρομποτικής Διαλογής στην Αθήνα, οι χρόνοι διαχείρισης των αντικειμένων που παραλαμβάνουμε, έγιναν σχεδόν έξι φορές μικρότεροι. Κάτι που μας επιτρέπει την παράδοσή τους σε μία μέρα, και σύντομα με την περαιτέρω επέκταση της τεχνολογίας αυτής σε διάφορα σημεία ανά τη χώρα, ίσως και στην ίδια μέρα.
Χάρη στο ίδιο σύστημα εξαλείψαμε τα προβλήματα καθυστέρησης παραδόσεων, αν και αυτά αφορούσαν όλες τις εταιρείες ταχυμεταφορών, και κερδίσαμε διεθνείς συνεργασίες, όπως με την Amazon, τον κολοσσό του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η Amazon είναι αυτή που σήμερα εμπιστεύεται τα ΕΛΤΑ για τις συνεπείς παραδόσεις των προϊόντων της σε όλη τη χώρα!
Αντιλαμβάνεστε λοιπόν, ότι με τη μεταφορά της τεχνολογίας και της τεχνογνωσίας αυτής στη συμπρωτεύουσα, η Θεσσαλονίκη θα γίνει το επίκεντρο της γρήγορης και αξιόπιστης εξυπηρέτησης του κοινού σε όλη τη βόρεια Ελλάδα. Και βέβαια αυτό δεν αφορά μόνο τους πολίτες, αλλά και τις επιχειρήσεις, σε μία περίοδο που το ηλεκτρονικό εμπόριο εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς.
Με μεγάλη μας χαρά λοιπόν, παραδίδουμε το νέο αυτό σύστημα, στο κοινό και τις επιχειρήσεις της Βορείου Ελλάδος, με την εγκατάσταση των 45 mini robots, όπως ξεκινήσαμε και στο Κρυονέρι.
Καλωσορίστε λοιπόν στην επόμενη ημέρα. Στην ψηφιακή εποχή των ΕΛΤΑ στη Βόρειο Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη μας…
Στην εγκατάσταση που βλέπετε, τα mini robot μπορούν να εξυπηρετήσουν 120 εξόδους, δηλαδή ταχυδρομικούς κωδικούς, με ταχύτητα διαχείρισης 3.000 δεμάτων την ώρα.
Τα κίτρινα ρομπότ, χάρη στη δυνατότητα να μεταφέρουν από έναν απλό φάκελο, μέχρι ένα δέμα βάρους 10 κιλών, μπορούν να διαχειριστούν το 80% των εισερχομένων αντικειμένων, να τα ζυγίσουν αυτόματα και να τα στείλουν με απόλυτη ακρίβεια στον σάκο του παραλήπτη για άμεση αποστολή, και χωρίς το παραμικρό σφάλμα.
Ο λόγος είναι ότι κινούνται πάνω σε μία «έξυπνη πίστα» και οδηγούνται από τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης. Με ακρίβεια και χωρίς το παραμικρό ενδεχόμενο σύγκρουσης.
Χάρη στην υψηλή τεχνολογία, η ρομποτική εγκατάσταση αναγνωρίζει όλα τα βασικά στοιχεία από το κάθε πακέτο, όπως είναι ο ταχυδρομικός κώδικας και το βάρος του. Στη συνέχεια, το mini robot, το μεταφέρει με ασφάλεια και χωρίς πιθανότητα σφάλματος στον ταχυδρομικό σάκο προορισμού και επιστρέφει για να παραλάβει το επόμενο αντικείμενο.
Τα ρομποτάκια διαθέτουν ενσωματωμένη μπαταρία και λειτουργούν με αυτονομία για 4 ώρες. Όταν πλησιάσει η ώρα της αποφόρτισής, ένας ειδικός αισθητήρας ειδοποιεί το όχημα να επιστρέψει στον σταθμό τροφοδοσίας, για την επαναφόρτιση. Μια διαδικασία που διαρκεί μόνο 4 λεπτά για ένα πλήρες γέμισμα της μπαταρίας και στη συνέχεια επιστρέφει στην πίστα…
Με δυο λόγια, μπορούν να εργάζονται ασταμάτητα. Το ανθρώπινο δυναμικό μας δεν επηρεάζεται από την επανάσταση αυτή. Παραμένει το ίδιο. Απλώς η εργασία του γίνεται πιο ασφαλής, πιο αποδοτική, πιο καθαρή, πιο αθόρυβη και πιο ευχάριστη.
Η διαλογή πρέπει να ξέρετε, αποτελεί μια από τις πιο νευραλγικές διαδικασίες στην λειτουργία της παραγωγής μας. Μέχρι τώρα η διαλογή γινόταν εντελώς χειρωνακτικά με μεγάλες απαιτήσεις σε χρόνο, αλλά και πολλά σφάλματα τα οποία προκαλούσαν μεγάλες καθυστερήσεις με αυξημένα κόστη. Πλέον, με την εγκατάσταση που βλέπετε, όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν.
Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ήταν αυτό που ζητούσαμε. Μας δίνει τη δυνατότητα να παρακολουθούμε σε πραγματικό χρόνο την διαχείριση όλων των αντικειμένων μέσα στο κέντρο διαλογής.
Στόχος μας είναι να κάνουμε ένα σημαντικό άλμα μπροστά και να ξεχωρίσουμε από τον έντονο ανταγωνισμό που υπάρχει στην αγορά των ταχυμεταφορών. Για το λόγο αυτό κάναμε εκτεταμένη έρευνα για μεγάλο χρονικό διάστημα, προκειμένου να βρούμε την τεχνολογία που μας ταιριάζει για να μας δώσει αυτό το προβάδισμα.
Έτσι προχωρήσαμε στην πρώτη εγκατάσταση ρομποτικής διαλογής αντικειμένων στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες που σήμερα διαθέτουν μόνο γίγαντες του e-commerce, όπως η WallMart, η Uniqlo, η K-Mart, η JD.com, και ο ταχυδρομικός κολοσσός China Post.
Και είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι, γιατί πέραν του ότι κάνουμε ένα μεγάλο τεχνολογικό άλμα και ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό, δίνουμε και το παράδειγμα, για το πώς μπορεί να προχωρήσει στο μέλλον ο ευρύτερος δημόσιος τομέας.
Επίσης να σημειώσω, ότι η αυτοματοποιημένη ρομποτική διαλογή, προσφέρει ένα covid free περιβάλλον, με μεγιστοποίηση των συνθηκών υγειονομικής ασφάλειας, τόσο για τους εργαζόμενους, όσο και για τους καταναλωτές. Συνολικά μας δίνει τη δυνατότητα να αξιοποιήσουμε πιο αποτελεσματικά το δυναμικό μας και να παραδώσουμε τα δέματα πιο γρήγορα στους παραλήπτες τους.
Το ρομποτικό σύστημα διαλογής, όμως, δεν είναι μόνο μια μεγάλη και ξεχωριστή τεχνολογική καινοτομία για τα ΕΛΤΑ. Είναι ένα κομβικό σημείο του ψηφιακού μετασχηματισμού μας, γιατί διαμορφώνει το σημείο εκκίνησης, για τα όσα ετοιμάσαμε τους προηγούμενους μήνες, παρουσιάζουμε σήμερα, και τα οποία θα μπορείτε να δείτε από αύριο στον εκθεσιακό μας χώρο στη ΔΕΘ. Να σας μιλήσω λίγο και γι’ αυτά…
Το πρώτο είναι ο Ψηφιακός Ταχυδρόμος. Ο Ψηφιακός Ταχυδρόμος, δεν είναι απλώς ένας ταχυδρόμος της ψηφιακής εποχής, αλλά ένα ευρύτερο πακέτο υπηρεσιών, στην υπηρεσία του πελάτη μας. Περιλαμβάνει, τον ανθρώπινο παράγοντα, τον διανομέα ο οποίος, όμως, θα έχει πλέον στη διάθεσή του σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία με σχεδόν απεριόριστες δυνατότητες.
Οι διανομείς του 2022 θα είναι εφοδιασμένοι με συσκευές PDA, που θα έχουν ενσωματωμένη λειτουργία πληρωμών POS (tap & pay) και οι οποίες θα επικοινωνούν με την mobile εφαρμογή του πελάτη για ανέπαφες αποστολές. Με τον τρόπο, εκτός από τη διαχείριση της ταχυδρομικής αποστολής, οι διανομείς μας θα μπορούν να εισπράττουν, να πληρώνουν, ή να αντιπαραβάλλουν οποιαδήποτε παραγγελία, λογαριασμό, ή υπηρεσία.
Για τους πελάτες, η ίδια mobile εφαρμογή θα προσφέρει real-time ενημέρωση για κάθε διακίνηση, με έξυπνο σύστημα σκαναρίσματος και αναγνώρισης εικόνας για την πραγματοποίηση όλων των δυνατών συναλλαγών. Για τις παραλαβές, θα συνδυάζεται με ηχητική ή και αναδυόμενη ειδοποίηση για αλλαγές στο δρομολόγιο, ώστε να επιτυγχάνεται η βέλτιστη παρακολούθηση, ενώ θα δείχνει σε πραγματικό χρόνο το στίγμα του διανομέα.
Το δεύτερο είναι οι έξυπνες θυρίδες. Τα ΕΛΤΑ PickUps, όπως τα ονομάσαμε, στα οποία ο πελάτης μας θα μπορεί να παραδίδει ή να παραλαμβάνει το δέμα, το πακέτο, ή την αλληλογραφία του 24 ώρες το 24ωρο – 7 μέρες την εβδομάδα.
Αρχικά, οι «Έξυπνες θυρίδες» ΕΛΤΑ Pickup θα τοποθετηθούν στον εξωτερικό χώρο Καταστημάτων ΕΛΤΑ, σε επιλεγμένα σημεία σε όλη την Ελλάδα. Και στη συνέχεια σε πολλά άλλα σημεία, ή και σε συνεργαζόμενους πελάτες και επιχειρήσεις, ώστε να λειτουργούν ως φυσική συνέχεια του δικτύου μας, και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές.
Οι πελάτες μας θα μπορούν να επιλέγουν την παράδοση ή την παραλαβή, μέσω ειδικής εφαρμογής, και θα ειδοποιούνται μέσω αυτής για τον χρόνο που το πακέτο τους θα φτάνει στο σημείο εξυπηρέτησης.
Για την παράδοση, φυσικά θα μπορούν να εξυπηρετηθούν επίσης οποιαδήποτε στιγμή, εναποθέτοντας το δέμα ή την αλληλογραφία τους στο ΕΛΤΑ PickUp, με την ίδια ευκολία που εξυπηρετούνται σήμερα από ένα ΑΤΜ.
Όλα αυτά, θα έχουν τεθεί σε εφαρμογή μέχρι το τέλος του 2022. Και βέβαια ακολουθούν αρκετά περισσότερα, μιάς και το πρόγραμμα του Ψηφιακού Μετασχηματισμού θα κρατήσει πάνω από δύο χρόνια και έχει μπροστά του αρκετά και σημαντικά milestones. Ανάμεσά τους και μερικά, που όχι μόνο μας φέρνουν σε μια νέα εποχή, αλλά … μπροστά απ’ αυτήν.
Με τη χρήση εξωτικών τεχνολογιών, που λίγους μήνες πριν κανείς δεν φανταζόταν.
Σας μιλάω βέβαια για την αξιοποίηση των drones που θα χρησιμοποιηθούν από τα ΕΛΤΑ για τη διανομή αντικειμένων σε απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες περιοχές, σε ένα ευρύτερο project που δρομολογείται από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Είναι πιθανόν να σας εντυπωσίασα με μία τέτοια παρουσίαση τεχνολογίας και καινοτομίας, αλλά θα ήθελα να σας υπογραμμίσω, ότι αυτό που έχουμε πλέον στα χέρια μας, και όχι στα χαρτιά, για την εξυπηρέτηση του Έλληνα πολίτη και των πελατών μας, είναι αποτέλεσμα μιας μεγάλης προσπάθειας.
Πριν από 2,5 χρόνια αναλαμβάνοντας τον οργανισμό με μία διοίκηση τεχνοκρατών, διαμορφώσαμε και βάλαμε σε εφαρμογή το πρόγραμμα στρατηγικού μετασχηματισμού ενός οργανισμού, που παρά τα όποια ενδογενή προβλήματα παρουσίαζε, τότε, διατηρούσε κύρος και υψηλή αναγνώριση μεταξύ των Ελλήνων πολιτών, αλλά και των πελατών του.
Σήμερα, όμως ήδη, έχει πετύχει την οικονομική του αυτοτέλεια, δεν επιβαρύνει τον Έλληνα φορολογούμενο, ενώ πρωτοπορεί σε καινοτομία, τεχνολογία, συνέπεια και αξιοπιστία.
Αγαπητοί φίλοι,
Αν υπάρχει κάτι για το οποίο είμαστε ήδη υπερήφανοι, είναι ότι τα ΕΛΤΑ αναβαθμίζονται τεχνολογικά και οργανωτικά, είναι πλέον κερδοφόρα, ενώ ήδη προσφέρουν νέα καινοτόμα ψηφιακά προϊόντα & υπηρεσίες, τα οποία βρίσκονται πλέον μπροστά στα μάτια σας. Εδώ, στο Κέντρο διαλογής Θεσσαλονίκης, και από αύριο στο περίπτερο μας στη ΔΕΘ!
Και όλα αυτά, διατηρώντας, τον κοινωνικό τους ρόλο: προσφέροντας προσιτή και ανθρώπινη εξυπηρέτηση στους πολίτες.
Θα ήθελα να σας επισημάνω, λοιπόν, ότι αυτό που συνέβη και συνεχίζει να εξελίσσεται, είναι μία από τις μεγαλύτερες και δραστικότερες μεταρρυθμίσεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Η οποία με την έμπρακτη υποστήριξη του Υπουργείου Ψηφιακής Μεταρρύθμισης, αλλά και του μετόχου μας -του Υπερταμείου- έχει ήδη αλλάξει τα δεδομένα. Τόσο σε ότι αφορά τις υπηρεσίες προς τον Έλληνα πολίτη και πελάτη μας, όσο και απέναντι στον ανταγωνισμό. Και σας διαβεβαιώνω ότι πρόκειται να αλλάξει πολύ περισσότερα, πριν το τέλος του χρόνου.
Εμείς, ως διοίκηση, επιλέξαμε να προχωρήσουμε στον μετασχηματισμό αυτό, όχι επειδή ήταν απλός, αλλά και γιατί ως διοικητική ομάδα, έθεσε για εμάς ένα στοίχημα.
Επιλέξαμε να εξελίξουμε τον αρχαιότερο οργανισμό του ελληνικού κράτους και να διαμορφώσουμε ένα παράδειγμα: Ένα παράδειγμα για το πώς μια εταιρεία του ευρύτερου δημόσιου τομέα μπορεί να γίνει τεχνολογικά καινοτόμος, προσφέροντας υπηρεσίες ουσίας, και ταυτόχρονα, οικονομικά υγιής και επιχειρηματικά ανταγωνιστική. Πρόκειται για ένα στοίχημα το οποίο κερδίζουμε και είμαστε αποφασισμένοι να ολοκληρώσουμε με επιτυχία.
Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ τέθηκε ως ένα κεντρικό στοίχημα της ευρύτερης μεταρρυθμιστικής πολιτικής της ελληνικής κυβέρνησης. Σήμερα δείχνουμε ότι μπορούμε να τον υλοποιήσουμε, φέροντας απτά και ορατά αποτελέσματα.
Μετατρέποντας τα άλλοτε ζημιογόνα ΕΛΤΑ, σε έναν τεχνολογικά πρωτοποριακό και οικονομικά υγιή οργανισμό που λειτουργεί για την εξυπηρέτηση όλων των Ελλήνων, σε κάθε κέντρο και άκρη της επικράτειας.
Ιδιαίτερα για τη Βόρειο Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη μας, οι πολίτες και οι επιχειρήσεις περιμένουν από εμάς, καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση και ακόμα μεγαλύτερη ανταπόκριση στις ανάγκες τους. Και από το βήμα αυτό μπορώ να σας πω ότι είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε με τον καλύτερο, τον πλέον αξιόπιστο και τεχνολογικά πιο προηγμένο τρόπο…
Θα είμαστε δίπλα σας και στο αύριο!