Στη δημοσιότητα δόθηκε από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου η στρατηγική που θα ακολουθήσει η χώρα για την επίτευξη μηδενικού ισοζυγίου εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (Net Zero Strategy) έως το 2050.
Της Βάσως Βεγιάζη
Όπως αναφέρεται σε κυβερνητικό έγγραφο, «θα υποστηρίξουμε και θα ενθαρρύνουμε την μετατόπιση των εμπορευματικών μεταφορών από τις οδικές σε πιο βιώσιμους εναλλακτικούς τρόπους, όπως ο σιδηρόδρομος, οι μεταφορές με ποδήλατο και η εσωτερική ναυσιπλοΐα».
Ειδικότερα, το πακέτο μέτρων περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
-Επενδύσεις στη χωρητικότητα και την ικανότητα του σιδηροδρομικού δικτύου εμπορευματικών μεταφορών,
-Σχέδια επιχορήγησης και υποστήριξης εσόδων μετατόπισης των εμπορευματικών μεταφορών,
-Εισαγωγή στόχων ανάπτυξης των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών,
-Εξηλεκτρισμός περισσότερων σιδηροδρομικών γραμμών ως μέρος των σχεδίων για την παροχή ενός “καθαρού” σιδηροδρομικού δικτύου έως το 2050, με τη φιλοδοξία να καταργηθούν όλα τα τρένα που κινούνται με ντίζελ έως το 2040,
-Αύξηση του μεριδίου μεταφορών που πραγματοποιούνται με ΜΜΜ, ποδήλατο και με τα πόδια,
-Υποστήριξη της απανθρακοποίησης επενδύοντας πάνω από 12 δισ. λίρες σε τοπικά συστήματα μεταφορών,
-Λήψη μέτρων για την αύξηση της μέσης πληρότητας των οδικών οχημάτων ως το 2030 και τη μείωση των εμποδίων για την κοινή χρήση δεδομένων στον τομέα των μεταφορών,
-Τέλος στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων και φορτηγών βενζίνης και ντίζελ από το 2030, ενώ από το 2035 όλα τα νέα οχήματα και φορτηγά πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών ρύπων,
-Μέτρα για το τελευταίο μίλι (last mile) στις παραδόσεις για την υποστήριξη πιο βιώσιμων εμπορευματικών μεταφορών στις αστικές περιοχές.
Επίσης, η στρατηγική Net Zero δεσμεύεται για μετατροπή last mile παραδόσεων «με μηδενικών εκπομπών βαρέα οχημάτα και απανθρακοποιημένες παραδόσεις μέσω της υιοθέτησης νέων μοντέλων παράδοσης, που υποστηρίζονται από ακριβή δεδομένα και ψηφιακές καινοτομίες που οδηγούν σε μεγαλύτερη απόδοση».
Σχολιάζοντας την υιοθέτηση της νέας στρατηγικής, ο πρωθυπουργός της χώρας Μπόρις Τζόνσον ανέφερε: «Θα βεβαιωθούμε ότι αυτό που πληρώνει ο βρετανικός λαός για την πράσινη, καθαρή ηλεκτρική ενέργεια είναι ανταγωνιστικό έναντι του αερίου, με το μεγαλύτερο μέρος της ηλεκτρικής μας ενέργειας να προέρχεται από τα αιολικά πάρκα της Βόρειας Θάλασσας ή τους βρετανικούς πυρηνικούς αντιδραστήρες. Σε κάθε περίπτωση, θα μειώσουμε την ευπάθειά μας σε ξαφνικές αυξήσεις των τιμών που προκαλούνται από τις μεταφορές και τα logistics».