Έως τις αρχές του 2018 τα ΕΛΤΑ θα αποζημιωθούν για την Καθολική Υπηρεσία, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε, στο 34ο Πανελλαδικό Συνέδριο της ΠΟΣΤ, ο διευθυντής του γραφείου του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Παναγιώτης Σκούτας.
Όπως υπογράμμισε ο κ. Σκούτας «πολύ σύντομα στις αρχές του χρόνου – ίσως και λίγο νωρίτερα – τα ΕΛΤΑ θα αποζημιωθούν για μια υπηρεσία που παρείχαν εδώ και χρόνια», σημειώνοντας – παράλληλα – ότι καλύπτονται σταδιακά και οι οφειλές οργανισμών του δημοσίου προς τα ΕΛΤΑ.
Σε επιχειρησιακό επίπεδο, επισήμανε ότι τα ΕΛΤΑ χρειάζεται να προχωρήσουν άμεσα στο σχεδιασμό και την αναδιοργάνωση της παραγωγικής τους λειτουργίας, τονίζοντας ότι «χρειαζόμαστε ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς με αρχή το 2018».
Υπενθυμίζεται ότι για τα έτη 2013-14-15, έχουν εγκριθεί σωρευτικά 45 εκατ. ευρώ για την αποζημίωση της Καθολικής Υπηρεσίας, ωστόσο δεν έχουν εκταμιευθεί.
Τα βασικά σημεία της ομιλίας του Παναγιώτη Σκούτα
Προσωπικά, θα ήθελα να ευχηθώ καλές εργασίες και γόνιμο διάλογο για θέματα που αφορούν τόσο εσάς, ως εργαζομένους, όσο και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, μέρος και «ψυχή» των οποίων αποτελείτε.
Στις διαβουλεύσεις αυτών των ημερών, οφείλουμε να έχουμε όλοι στο μυαλό μας το εξής: Τόσο η Πολιτεία όσο και οι άνθρωποι του Οργανισμού καλούνται να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της επόμενης ημέρας για την ανάπτυξη των ΕΛΤΑ.
Την πρόκληση μιας νέας εποχής, καθώς και τις απαιτήσεις ενός ανταγωνιστικού περιβάλλοντος και μιας απελευθερωμένης αγοράς, όπως διαμορφώθηκε με το ν. 3185/2003, με τον οποίο καταργήθηκε το μονοπώλιο παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών εκ μέρους της δημόσιας επιχείρησης των ΕΛΤΑ.
Πρόκληση αποτελεί, επίσης, η είσοδος του Οργανισμού σε ένα περιβάλλον, όπου κυριαρχούν οι νέες τεχνολογίες, με τις εξελίξεις στον εν λόγω κλάδο να αλλάζουν ραγδαία και τις ταχυδρομικές υπηρεσίες.
Όπως γνωρίζετε, άλλωστε, και εσείς οι ίδιοι, σε λίγα χρόνια τίποτα δεν θα μας θυμίζει το παρελθόν της αλληλογραφίας και του ταχυδρόμου όπως το γνωρίσαμε.
Κυρίες και κύριοι σύνεδροι,
Οι τεχνολογικές εξελίξεις υποχρεώνουν και τα ΕΛΤΑ, όπως μια σειρά -δημόσιου χαρακτήρα- εταιρειών, να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα.
Να προχωρήσουν στην αξιοποίηση όλων των σύγχρονων τεχνολογικών και ψηφιακών εργαλείων που θα προσδώσουν υπεραξία στα ΕΛΤΑ στις παρεχόμενες υπηρεσίες προς πολίτες και τις επιχειρήσεις.
Να υπάρξουν αλλαγές και νέες πρακτικές, κάτι που έχουν αναγνωριστεί και από την διοίκηση και τους εργαζομένους .
Το βασικό πρόβλημα έχει να κάνει με τις συνεχόμενες μειώσεις εσόδων στον κύκλο εργασιών, κυρίως στην αλληλογραφία, όπου από το 2013 μέχρι το 2017 –μέσα σε μια πενταετία δηλαδή- χάθηκαν πάνω από 87 εκατομμύρια. Κατά μέσο όρο 17,5 εκατομμύρια το χρόνο.
Επιπλέον, ένα ακόμη πρόβλημα, συνδέεται με την αδυναμία ανάπτυξης νέων υπηρεσιών, που θα φέρουν νέα έσοδα στον Οργανισμό.
Η παραγωγή ελλειμματικών προϋπολογισμών δεν μπορεί να συνεχιστεί. Κι αυτό για δύο κυρίους λόγους: Πρώτον, διότι οι εποχές που δανειζόμασταν για να καλύπτονται τέτοιες τρύπες έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Και δεύτερον, καθώς με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των οργανισμών, οι θέσεις εργασίας και η ανάπτυξη νέων θέσεων.
Τα ΕΛΤΑ χρειάζεται να προχωρήσουν άμεσα στο σχεδιασμό και την αναδιοργάνωση της παραγωγικής λειτουργίας για τη διανομή των ταχυδρομικών αντικειμένων, προσαρμόζοντάς την στις ανάγκες της αγοράς και των πελατών.
Ο δεύτερος κύκλος διανομής, είναι η αναγκαία διαδικασία η οποία θα αλλάξει κυριολεκτικά την παραγωγική αλυσίδα.
Χρειάζεται επίσης, επανασχεδιασμός και αξιολόγηση του συνολικού δικτύου καταστημάτων ΕΛΤΑ, ΕΛΤΑ Courier, με στόχο την πλήρη ανταπόκριση στις νέες ανάγκες. Παράλληλα, θα χρειαστεί αναδιάρθρωση με προσανατολισμό στις υπηρεσίες δεμάτων, μικροδεμάτων και ταχυμεταφορών.
Χρειαζόμαστε ρεαλιστικούς ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς με αρχή το 2018, με μείωση δαπανών και λειτουργικών εξόδων, ανάπτυξη νέων υπηρεσιών και αξιοποίηση της υπάρχουσας υποδομής, στο πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς τα ΕΛΤΑ είναι πλέον πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός που λειτουργεί προς όφελος των καταναλωτών.
Ακόμη, είναι πολύ σημαντικό να προχωρήσουμε σε διεύρυνση των συνεργασιών (Βαλκάνια, Κίνα, κ.ά), με αντικείμενο την αποστολή και εκτελωνισμό δεμάτων και μικροδεμάτων από την Κίνα στην Ελλάδα και στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κυρίες και κύριοι,
Στις 20 Ιουλίου 2017 υπογράφηκε Κοινή Συμφωνία Πλαίσιο, μεταξύ της Διοίκησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών, η οποία αποτυπώνει την ισχυρή βούληση για τη διαμόρφωση προοπτικών, οι οποίες θα διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα και την αναπτυξιακή πορεία του Οργανισμού.
Οι βασικοί άξονες της συμφωνίας πλαίσιο αφορούν:
α) Προσλήψεις προσωπικού και η διασφάλιση του απαραίτητου ανθρώπινου δυναμικού, για να καλυφθούν οι ανάγκες της αγοράς και οι εποχικές ανάγκες και απαιτήσεις.
β) Θέσπιση ρήτρας ανάπτυξης, η οποία θα συνδέεται με το ρυθμό ανάπτυξης της εταιρείας.
γ) Εξορθολογισμό του μισθολογικού κόστους, ώστε να ανταπεξέλθει η εταιρία στο έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον.
δ) Κανονιστικά θέματα λειτουργίας.
Επίσης, με την υπογραφή Κοινής Υπουργικής Απόφασης των Υπουργών Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και Οικονομικών (ΦΕΚ 4092/Β’/20-12-2016) εφαρμόζεται πλέον σύγχρονος τελωνειακός έλεγχος, διασφαλίζοντας τα έσοδα του Δημοσίου από τις εισαγωγές ταχυδρομικών δεμάτων εξωτερικού, αυξάνοντας παράλληλα τα έσοδα της εταιρίας.
Παράλληλα, το νέο θεσμικό πλαίσιο δημιουργεί ευνοϊκό περιβάλλον για μικρομεσαίες Ελληνικές Επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό και με προφανή θετικά αποτελέσματα για την ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας.
Φίλες και φίλοι,
Όπως γνωρίζετε, ως αρμόδιο Υπουργείο ρυθμίσαμε θέματα σχετικά με την αποζημίωση της Καθολικής Υπηρεσίας. Ζητήματα τα οποία ήταν σε εκκρεμότητα από το 2013, όταν και απελευθερώθηκε πλήρως η ταχυδρομική αγορά!
Με πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες (άρθρο 14 του ν.4463/2017 και άρθρο 39 του ν. 4487) αναγνωρίσθηκε για πρώτη φορά, η υποχρέωση καταβολής αποζημίωσης ύψους 45 εκατ. ευρώ για την παροχή καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας των ετών 2013, 2014 και 2015 και καθορίστηκε το ποσό, το οποίο καλύπτει ο κρατικός προϋπολογισμός ως Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (Υ.Γ.Ο.Σ), από το επαληθευμένο από την ΕΕΤΤ καθαρό κόστος παροχής της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας, για τα προαναφερόμενα έτη.
Πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για τον προσδιορισμό του ποσού και πολύ σύντομα στις αρχές του χρόνου – ίσως και λίγο νωρίτερα – τα ΕΛΤΑ θα αποζημιωθούν για μια υπηρεσία που παρείχαν εδώ και χρόνια και για την οποία οι προηγούμενες κυβερνήσεις σφύριζαν αδιάφορα.
Επιπροσθέτως, έχουμε ήδη ξεκινήσει τις πολύπλοκες ενέργειες που απαιτούνται για τη δημιουργία ταμείου αντιστάθμισης, ώστε τα ΕΛΤΑ να αποζημιωθούν πολύ γρήγορα για τα επόμενα έτη, από το 2016 και μετά.
Επίσης, την 19η Απριλίου 2017 υπεγράφη από τον Υπουργό Νίκο Παππά και τη Διοίκηση των ΕΛΤΑ, η σύμβαση παροχής καθολικής υπηρεσίας, η οποία αφορά διάστημα έξι ετών και στοχεύει στην εξυπηρέτηση όλων των πολιτών της χώρας με τις βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες.
Όσον αφορά τις οφειλές του Δημοσίου προς τα ΕΛΤΑ, υπήρχε μεγάλη σώρευση αυτών, ήδη από το 2012. Για το λόγο αυτό ανελήφθη πρωτοβουλία από τον ίδιο τον Υπουργό και τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου για να καταβληθεί άμεσα σημαντικό μέρος των οφειλομένων.
Όπως προκύπτει από τα προαναφερόμενα, το σύνολο των ενεργειών μας, αποσκοπεί στη σταθεροποίηση, την αναδιάρθρωση και την ανάπτυξη των ΕΛΤΑ, προς μεγιστοποίηση της αξίας τους και προς όφελος τόσο του κοινωνικού συνόλου όσο και των εργαζομένων τους.
Λίγο πριν από το κλείσιμο, θα ήθελα να τονίσω ότι η Πολιτεία στηρίζει –απόλυτα και χωρίς αστερίσκους- τα ΕΛΤΑ. Πιστεύει απόλυτα στη δυνατότητά τους να ανταπεξέλθουν στις νέες απαιτήσεις.
Μεγάλο εφόδιο του Οργανισμού είναι η ιστορική σχέση τους με τους πολίτες, οι πολύτιμες υπηρεσίες που έχει προσφέρει επί δεκαετίες, η σχέση εμπιστοσύνης που οικοδομήθηκε από την εποχή ακόμη που ο ταχυδρόμος ήταν η βασική επαφή πολλών πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες.
Αυτή, τη σχέση εμπιστοσύνης, όχι μόνο θα τη διατηρήσουμε αλλά και θα την ενισχύσουμε μέσα στις νέες συνθήκες και με τα πλέον σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία.
Θα είμαστε σταθερά στο πλευρό σας. Μαζί θα διασφαλίσουμε το μέλλον και την προοπτική των ΕΛΤΑ.