Τα ΕΛΤΑ, όπως όλα δείχνουν, θα αποτελέσουν ακόμα ένα πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιου Πιτσιόρλα και του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη.
Του Φώτη Φωτεινού
Το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται να αποστείλει επιστολή διαμαρτυρίας στη διοίκηση του οργανισμού (πρόεδρος Φρόσω Σταυράκη, διευθύνων σύμβουλος Γιάννης Ζαρολιάγκης, έχουν τοποθετηθεί από τον Χρήστο Σπίρτζη), στην οποία θα υποστηρίζει ότι, εάν δεν ανακληθούν λανθασμένοι χειρισμοί και δεν υιοθετηθούν άμεσα μέτρα ανασυγκρότησης, τα ΕΛΤΑ διατρέχουν σοβαρό κίνδυνο ρευστότητας και… βιωσιμότητας.
Στο στόχαστρο του ΤΑΙΠΕΔ έχουν μπει ενέργειες, όπως η αναστολή του διευρυμένου ωραρίου λειτουργίας σε 40 περίπου καταστήματα, τα μη ικανοποιητικά αποτελέσματα από τη συνεργασία με τους Κινέζους της Zhejiang, οι καθυστερήσεις στην αποζημίωση της «Καθολικής Υπηρεσίας» και γενικότερα, η μη είσπραξη οφειλών του ελληνικού δημοσίου.
Η αποζημίωση της «Καθολικής Υπηρεσίας»
Τα ΕΛΤΑ, όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ακτοπλοϊκές και αεροπορικές εταιρείες, επιχορηγούνται για τις υπηρεσίες που προσφέρουν στα «άγονα δρομολόγια».
Με άλλα λόγια, για να πηγαίνει ο ταχυδρόμος στο πιο απομακρυσμένο νησί ή χωριό της Ελλάδας (στα ταχυδρομεία αυτό λέγεται «Καθολική Υπηρεσία»), τα ΕΛΤΑ αποζημιώνονται.
Σύμφωνα με νεότερες μελέτες, η «Καθολική Υπηρεσία» των ΕΛΤΑ εκτιμάται στα 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Ωστόσο, το δυσάρεστο είναι ότι το ελληνικό δημόσιο αποδεικνύεται στο… μεγαλύτερο οφειλέτη. Μονάχα τη διετία 2014 – 15, οι οφειλές της «Καθολικής Υπηρεσίας» ανέρχονται στα 100 εκατ.(!), εάν και η ΕΕΤΤ είναι η αρμόδια για να προσδιορίσει το ακριβές ποσό.
Σαν να μην έφτανε αυτό, στην ταχυδρομική αγορά ακούγεται ότι το υπ. Μεταφορών αρνείται να αποζημιώσει τα ΕΛΤΑ, εφευρίσκοντας «λογιστικές αλχημείες», με το επιχείρημα ότι «εάν περάσουν σε κέρδη, παραμονεύει ο Πιτσιόρλας, που θέλει αποκρατικοποίηση».
Το υπ. Μεταφορών θέλει να «βγάλει» ΤΑΙΠΕΔ – Eurobank από τα ΕΛΤΑ
Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές, το υπ. Μεταφορών «πιέζει» για την αποχώρηση του ΤΑΙΠΕΔ από τα ΕΛΤΑ, θεωρώντας ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην αποκρατικοποίησή τους. Παράλληλα, πιέζει και για την αποχώρηση της Eurobank, που κατέχει το 10%.
Αυτό, διότι το υπουργείο Μεταφορών εξετάζει τη δημιουργία Big Bank μεταξύ ΕΛΤΑ, Τράπεζας Αττικής και Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων.
Οι προαναφερθέντες σχεδιασμοί του υπ. Μεταφορών, οι οποίοι – σύμφωνα με τραπεζικούς αναλυτές – θεωρούνται αρκετά «αισιόδοξοι», βρίσκουν αντίθετη την Eurobank και το ΤΑΙΠΕΔ.
Άλλωστε, οι σχέσεις μεταξύ υπ. Μεταφορών – Eurobank – ΤΑΙΠΕΔ δεν είναι και οι καλύτερες, αφού το υπ. Μεταφορών δεν ήθελε την τοποθέτηση εκπροσώπου της τράπεζας και του Ταμείου στο νέο διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού.
Στο τραπέζι παραμένει η πώληση των ΕΛΤΑ
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα, «εάν τα ΕΛΤΑ καταθέσουν βιώσιμο επιχειρησιακό πλάνο, τότε θα ενταχθούν στο υπερΤαμείο Αποκρατικοποιήσεων. Εάν όχι, τότε παραμένουν στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα πράξει ανάλογα για την ανασυγκρότηση και αξιοποίησή τους».
Από την πλευρά του, ο υπ. Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης έχει τοποθετηθεί υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα των ΕΛΤΑ.