Έρχονται δύσκολες αποφάσεις για τα ΕΛΤΑ, σχολίασε χθες, από τη Βουλή, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Κυριάκος Πιερρακάκης, απαντώντας σε κοινοβουλευτικές ερωτήσεις.
Σύμφωνα με τον υπουργό, τα ΕΛΤΑ σημειώνουν μηνιαίο έλλειμμα λίγο κάτω από τα 6 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2019 οι συσσωρευμένες ζημιές υπολογίζονται στα 115 εκατ. ευρώ.
«Αναφορικά με το σχέδιο διάσωσης, πράγματι αυτό θέλει χρονικό διάστημα για να καταρτιστεί. Γιατί; Γιατί υπάρχουν πολλές παράμετροι, παράμετροι που έχουν σχέση με -υπογραμμίζω το πρώτο – το Δίκαιο Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Άρα, απαιτούν συνεννοήσεις και σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να καταρτιστεί. Δεν είναι μόνο ζήτημα χρημάτων, είναι και ζήτημα τεχνοκρατικής επάρκειας και πολυπλοκότητας του σχεδίου», σημείωσε ο υπουργός, υποστηρίζοντας ότι «για να τα διασώσουμε, όμως, θα χρειαστούν δύσκολες αποφάσεις».
Αναφορικά με το κλείσιμο καταστημάτων, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής διευκρίνισε ότι «είναι αποφάσεις της διοίκησης που γίνονται σε μια πολύ δυσχερή κατάσταση μέχρι να καταρτιστεί το σχέδιο διάσωσης του Οργανισμού», ενώ για τις προσλήψεις προσωπικού σημείωσε ότι «έχουμε προκηρύξει 520 νέες θέσεις μέσω ΑΣΕΠ και όποιες ανάγκες προκύψουν θα λάβουν χώρα μέσα στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού για την διάσωση των ΕΛΤΑ».
Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Μάριος Κάτσης, σε ανακοίνωσή του, ανέφερε ότι «το συμπέρασμα που προκύπτει από τις μη απαντήσεις του υπουργού είναι ότι το μοναδικό σχέδιο που έχει η κυβέρνηση ΝΔ είναι αυτό της μεθοδευμένης απαξίωσης του δημόσιου χαρακτήρα των ΕΛΤΑ, μέσω της δημιουργίας τεχνητής κρίσης, προκειμένου να επωφεληθούν ανταγωνιστικά ιδιωτικά συμφέροντα, που έχουν βάλει στο μάτι και τις υπηρεσίες – φιλέτα των ΕΛΤΑ Courier».
Τέλος, ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Βασίλης Κεγκέρογλου τόνισε ότι «χίλιοι διακόσιοι τριάντα εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ είναι ουσιαστικά στον αέρα, αφού η πρόσφατη απόφαση για τη μη ανανέωση των συμβάσεων για διακόσιους τριάντα προοιωνίζει το μέλλον και για τους υπόλοιπους».
Τα πρακτικά της Βουλής για τα ΕΛΤΑ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Θα σας παρακαλέσω –επειδή υπάρχει και επίκαιρη επερώτηση- να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε τον χρόνο μας.
Ορίστε, έχετε τον λόγο, για δύο λεπτά.
ΜΑΡΙΟΣ ΚΑΤΣΗΣ: Θα προσπαθήσω, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, ελπίζαμε ότι το επιτελικό κράτος που θεσμοθετήσατε το καλοκαίρι του 2019, θα φρόντιζε έστω να ασχοληθεί σοβαρά με τα Ελληνικά Ταχυδρομεία –που έχουν εκατόν ενενήντα δύο έτη ιστορίας- και να διατηρήσει τουλάχιστον αυτό που βρήκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή δρομολογημένες διαδικασίες για την ενίσχυση της ρευστότητας στα ΕΛΤΑ, όπως και επίσης την υλοποίηση ενός πλάνου για τον μετασχηματισμό τους. Αντ’ αυτού, εσείς δεν έχετε κάνει καμία κίνηση έξι μήνες.
Και ξέρετε ότι τα ΕΛΤΑ παρέχουν κρίσιμες υπηρεσίες κοινής ωφέλειας στους κατοίκους σε κάθε γωνιά της επικράτειας, σε κάθε απομακρυσμένο χωριό. Συνταξιούχοι σε κάθε απομακρυσμένο χωριό λαμβάνουν τη σύνταξή τους από τα ΕΛΤΑ, λαμβάνουν τους λογαριασμούς της ΔΕΗ -ξέρετε ότι αυτά είναι πολύ κρίσιμα- ακόμα και ρυθμίσεις προς την εφορία ή ρυθμίσεις για το ρεύμα. Αυτά έρχονται καθυστερημένα πλέον, γιατί δεν προλαβαίνουν να φτάσουν οι υπηρεσίες σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.
Και να θυμίσω ότι έχετε τεράστια ευθύνη σαν Κυβέρνηση και για την απώλεια της περιουσίας των ΕΛΤΑ ύψους 221 εκατομμυρίων ευρώ από τις μεθοδεύσεις σας με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, όπως και για χαμένα έργα 52 εκατομμυρίων ευρώ, έργα ΕΣΠΑ, που αφορούν τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, σε ψηφιακές υπηρεσίες. Και δεν κάνετε και καμιά προσαρμογή στις απαιτήσεις της αγοράς στο ψηφιακό μέλλον.
Τι κάνατε, όμως; Ενώ γνωρίζετε ότι λήγουν οι συμβάσεις των εργαζομένων, ενώ γνωρίζετε ότι υπάρχουν διαδικασίες συνταξιοδότησης με τον άμεσο κίνδυνο κλεισίματος καταστημάτων, το αφήσατε αυτό να συμβεί.
Βλέπουμε τώρα στο Κοινοβούλιο πάρα πολλές ερωτήσεις Βουλευτών διακοινοβουλευτικά, από όλα τα κόμματα. Έρχονται οι ερωτήσεις, η μία μετά την άλλη, ως προς γιατί δεν έχετε κανένα πλάνο. Να μας πείτε λοιπόν γιατί βρισκόμαστε μπροστά σε αυτόν τον οδοστρωτήρα εξελίξεων, με απολύσεις συμβασιούχων, ένα πραγματικό μπάχαλο στην εξυπηρέτηση των πελατών, και λουκέτα παντού.
Και σας προειδοποιώ να μη φροντίσετε να απαντήσετε κρυβόμενος πίσω από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ, νίπτοντας τας χείρας σας. Έχετε την απόλυτη ευθύνη για αυτό που συμβαίνει και θα πρέπει ως εποπτεύον Υπουργείο να πάρετε την απόφαση και να μας απαντήσετε σήμερα αν θα ανοίξουν, κύριε Υπουργέ, τα καταστήματα που έκλεισαν, αν σκοπεύετε να κλείσετε και άλλα καταστήματα, τι θα γίνει με εργαζομένους των οποίων λήγουν οι συμβάσεις από εδώ και στο εξής και αν θα καλύψετε τα οργανικά κενά με προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ και με αυξημένη μοριοδότηση. Να μας πείτε εν τέλει αν έχετε κάποιο σχέδιο για τα ΕΛΤΑ και ποιο είναι αυτό.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Ευχαριστώ, κύριε συνάδελφε.
Τον λόγο τώρα έχει ο κ. Κεγκέρογλου από το Κίνημα Αλλαγής για δύο λεπτά.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Χίλιοι διακόσιοι τριάντα εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ είναι ουσιαστικά στον αέρα, αφού η πρόσφατη απόφαση για τη μη ανανέωση των συμβάσεων για διακόσιους τριάντα προοιωνίζει το μέλλον και για τους υπόλοιπους. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την κάλυψη των κενών που αφήνουν αυτοί οι εργαζόμενοι. Οι δίμηνες συμβάσεις που έχει προκηρύξει η διοίκηση των ΕΛΤΑ προφανώς και δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες.
Υπάρχει ένα γενικότερο ζήτημα, όμως, που έχει να κάνει με τον σχεδιασμό για την αναδιοργάνωση των ΕΛΤΑ. Η νέα διοίκηση, εδώ και τέσσερις μήνες, αντί να διορθώσει τα κακώς κείμενα του προηγούμενου διαστήματος, προκαλεί νέα προβλήματα με τις αποφάσεις της.
Η διοίκηση βεβαίως έχει την ευθύνη, είναι υπό την εποπτεία του Υπουργείου, αλλά όλοι μαζί πρέπει να αντιμετωπίσουμε ένα πρόβλημα και πρέπει σήμερα, κύριε Υπουργέ, να μας πείτε ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης για την αναδιοργάνωση των ΕΛΤΑ και για τη δυνατότητά τους να παρέχουν καθολικές υπηρεσίες, που είναι οι μόνες που μπορούν να εξυπηρετήσουν το σύνολο του πληθυσμού. Η Κυβέρνηση είχε δεσμευτεί ότι θα βρει λύση σε δύο-τρεις μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων της ή έστω σε περισσότερους μήνες. Έχουν περάσει ήδη επτά, τέσσερις μήνες είναι η νέα διοίκηση. Αυτό που βλέπουμε είναι να συνεχίζει η νέα διοίκηση την ίδια ρότα με την παλιά, τα ίδια της προηγούμενης κυβέρνησης.
Δυστυχώς, δεν έχετε κάνει κάτι για να αντιμετωπίσετε τα κακώς κείμενα. Αντίθετα προκαλούνται νέα προβλήματα από τη δικιά σας αδράνεια και τις δικές σας επιλογές. Αυτό θα πρέπει να μας το πείτε.
Οι εργαζόμενοι ξέρετε πολύ καλά ότι έχουν αντιδράσει, η Ομοσπονδία Εργαζομένων στα ΕΛΤΑ κάνει λόγο για την αδράνεια της Κυβέρνησης και της διοίκησης. Έχουμε οφειλές του δημοσίου -και το βάζω με ένα ερωτηματικό για να μας το πείτε- του ύψους των 250 έως 300 εκατομμυρίων προς τα ΕΛΤΑ; Έχουμε τέτοιες οφειλές;
Την ίδια ώρα που έχουμε οφειλές του δημοσίου, έχουμε κλείσιμο καταστημάτων λόγω μη βιωσιμότητας; Μα, αν η αιτία ότι δεν πληρώνει το δημόσιο είναι αυτή, μήπως πρέπει να αντιμετωπιστούν διαφορετικά τα ζητήματα; Τι προτίθεστε λοιπόν να πράξετε για την αναδιοργάνωση των ΕΛΤΑ και κυρίως τι σκοπό έχετε για τους εργαζόμενους, τους χίλιους διακόσιους τριάντα συνολικά. Το θέμα που έχει να κάνει με το απαραίτητο προσωπικό, πώς θα το αντιμετωπίσετε; Πάντως με δίμηνες συμβάσεις δεν αντιμετωπίζεται.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Σοφία Σακοράφα): Ευχαριστώ, κύριε συνάδελφε.
Τον λόγο έχει ο κύριος Υπουργός για έξι λεπτά.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ (Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης): Σας ευχαριστώ.
Θα ξεκινήσω από όσα άκουσα από τον κ. Κάτση. Ομολογώ ότι άκουσα την επίκαιρη ερώτηση με ενδιαφέρον, αλλά προφανώς διαφωνώ και με το πνεύμα της και με τη φιλοσοφία που τη διαπνέει.
Κατ’ αρχάς, στο κείμενο της ερώτησης, όπως έχει κατατεθεί, λέει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είχε δημιουργήσει επί της Κυβέρνησής του έναν νομοθετικό χάρτη για τη διάσωση των ΕΛΤΑ. Εμείς δεν βρήκαμε όχι χάρτη, δεν βρήκαμε ούτε χαρτί! Αν υπάρχει κάτι τέτοιο, σας παρακαλώ να μας το δώσετε για να το ξέρουμε. Αντίθετα, αυτό το οποίο κάνατε ήταν οι ενέσεις ρευστότητας μέσω των προκαταβολικών αποζημιώσεων της καθολικής υπηρεσίας, πράγμα το οποίο κι εμείς συνεχίσαμε, γιατί ήταν απολύτως δόκιμο.
Αντίθετα, πάμε να δούμε λίγο πού τα παραλάβετε και πού τα αφήσετε τα ΕΛΤΑ, ποια ήταν η εικόνα αυτού που πήραμε εμείς τον Ιούλιο. Το 2014 τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας ξεπερνούσαν τα 38 εκατομμύρια ευρώ συσσωρευμένα κέρδη, σε αντίθεση με το 2019, όπου πλέον είχαμε συσσωρευμένες ζημίες με εκτίμηση ότι θα φτάσουν τα 115 εκατομμύρια ευρώ. Άρα, υπό μία έννοια, ο Οργανισμός αυτήν την τετραετία έχασε αξία 150 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο Όμιλος το 2014 είχε κέρδη προ φόρων 15 εκατομμυρίων ευρώ και τώρα εκτιμάται ότι οι ζημίες θα περάσουν τα 30 εκατομμύρια ευρώ και μιλάμε για έναν Οργανισμό, ο οποίος ουσιαστικά κάθε μήνα έχει έλλειμμα λίγο κάτω από τα 6 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτή είναι η εικόνα αυτήν τη στιγμή. Προφανώς, μπορώ να πω και πολλά περισσότερα στοιχεία, όπως στοιχεία που έχουν να κάνουν με τις αναπτυξιακές επενδύσεις, που ήταν σχεδόν μηδενικές.
Θα πω ενδεικτικά ότι στα συστήματα των ΕΛΤΑ έχουμε ακόμα Windows XP, αλλά υπάρχουν και άλλα ζητήματα, στα οποία νομίζω ότι πρέπει κανείς να σταθεί.
Αναφέρατε τα καταστήματα. Πράγματι, έκλεισαν καταστήματα ως αποφάσεις της διοίκησης των ΕΛΤΑ. Ετέθησαν σε αναστολή αυτήν τη στιγμή μέχρι να εξεταστεί το πλήρες σχέδιο. Έχω, όμως, εδώ μία λίστα εβδομήντα καταστημάτων. Ξέρετε ποια είναι αυτά; Ενδεικτικά αναφέρω, Άνω Ιλίσια, Εξάρχεια, Περισσός, Τζιτζιφιές, Νομός Βοιωτίας, στην ιδιαίτερη πατρίδα μου τη Λακωνία, στο Ξηροκάμπι. Πρόκειται για εβδομήντα καταστήματα που έκλεισαν επί των ημερών σας.
Ερωτώ: Τόσο καλά είχε δρομολογηθεί –εάν ήταν αυτό το πνεύμα της ερώτησής σας- η λύση που είχατε εσείς φτιάξει στα ΕΛΤΑ, που κλείσατε εβδομήντα καταστήματα; Και εάν ναι, απαντήστε πρώτα εσείς, γιατί έκλεισαν αυτά, για να δούμε κατά πόσο, όντως τα ΕΛΤΑ είναι σε πολύ άσχημη οικονομική κατάσταση.
Γιατί αυτό το οποίο σας απαντώ εγώ είναι ότι αυτά είναι αποφάσεις της διοίκησης, που γίνονται σε μια πολύ δυσχερή οικονομική κατάσταση, μέχρι να καταρτιστεί το σχέδιο διάσωσης του Οργανισμού.
Αναφορικά με το σχέδιο διάσωσης, πράγματι αυτό θέλει χρονικό διάστημα για να καταρτιστεί. Γιατί; Γιατί υπάρχουν πολλές παράμετροι, Παράμετροι που έχουν σχέση με -υπογραμμίζω το πρώτο- το Δίκαιο Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Άρα, απαιτούν συνεννοήσεις και σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να καταρτιστεί. Δεν είναι μόνο ζήτημα χρημάτων, είναι και ζήτημα τεχνοκρατικής επάρκειας και πολυπλοκότητας του σχεδίου.
Φυσικά, έχουμε και ιδιώτη μέτοχο στα ΕΛΤΑ, που επηρεάζει αυτή τη συζήτηση. Θεωρείστε, όμως, δεδομένο ότι αυτό το σχέδιο θα καταρτιστεί.
Αυτό το οποίο κάνατε εσείς ποιο ήταν; Να πετάτε, όπως λένε εντός εισαγωγικών «τη μπάλα» στους επόμενους ή την «καυτή πατάτα», όπως λένε κάποιοι. Είναι στα χέρια μας και δεν έχουμε κανένα πρόβλημα γι’ αυτό.
Τα ΕΛΤΑ είναι, όπως λέτε και εσείς στην ερώτησή σας και σ’ αυτό συμφωνούμε, ένας Οργανισμός με εκατόν ενενήντα δύο χρόνια ζωής, είναι εξίσου αρχαίος με το ελληνικό κράτος και γι’ αυτόν τον λόγο εμείς τα ΕΛΤΑ θα τα διασώσουμε. Για να τα διασώσουμε, όμως, θα χρειαστούν δύσκολες αποφάσεις. Δεν αρκεί απλώς να πετάς τη μπάλα στους επόμενους.
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Γ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ)
Σε ό,τι αφορά τις συμβάσεις, αυτό που ρωτά ο κ. Κεγκέρογλου, όταν παρελήφθη ο Οργανισμός από τη σημερινή διοίκηση, είδαμε ότι πάρα πολλές απ’ αυτές τις συμβάσεις δεν είχαν εκ νέου προκηρυχθεί.
Ως γνωστόν, με τον ν. 4412/2016 πολλές φορές χρειάζεται να γίνουν προκηρύξεις αυτών των διαγωνισμών έγκαιρα μέσα στον χρόνο, για να μπορέσεις να πάρεις τους συγκεκριμένους εργαζόμενους.
Κατά την κρίση της διοίκησης, όπως με ενημέρωσαν, υπάρχουν και ζητήματα νομιμότητας κάποιων συμβάσεων, ιδιαίτερα στη μητρική, που συναρτώνται με το γεγονός ότι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να δημιουργούν έμμεσους εργαζόμενους, δηλαδή να μην υπάρχουν προσλήψεις μέσω παρένθετων εταιρειών.
Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο έχει προκριθεί αυτήν τη στιγμή η λύση του ΑΣΕΠ.
Είναι, επίσης, δεδομένο ότι μεγάλο κομμάτι αυτής της συζήτησης παίζει και η διαβούλευση που ολοκληρώθηκε από την ΕΡΤ στο τέλος Ιανουαρίου σε σχέση με τις ημέρες διανομής, δηλαδή κατά πόσο, όπως εξετάζει η ΕΡΤ, θα περάσουμε από το συν 1 στο συν 3, όπως ισχύει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Εφόσον υιοθετηθεί αυτή η πρόβλεψη, εάν προχωρήσει η ΕΡΤ σ’ αυτόν τον δρόμο, προφανώς αυτό είναι επίσης κομμάτι της εξίσωσης σε σχέση με τις ανάγκες των εργαζομένων.
Εμείς -η διοίκηση των ΕΛΤΑ- αυτήν τη στιγμή έχουμε προκηρύξει πεντακόσιες είκοσι νέες θέσεις μέσω ΑΣΕΠ και είναι δεδομένο ότι οι όποιες ανάγκες θα προκύψουν, θα λάβουν χώρα μέσα στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού για το προσεχές χρονικό διάστημα, όταν ανακοινωθεί το ευρύτερο σχέδιο, κάτι το οποίο θα γίνει πολύ σύντομα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
Κύριε Κάτση, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά, προκειμένου να δευτερολογήσετε.
ΜΑΡΙΟΣ ΚΑΤΣΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, είστε προβλέψιμος και εσείς και η Κυβέρνησή σας, όπως είχε πει ο Πρωθυπουργός. Πράγματι, κρυφτήκατε πίσω από τη διοίκηση.
Καταρχάς, σας καλώ να καταθέσετε στα Πρακτικά το έγγραφο που λέει ότι έκλεισαν εβδομήντα καταστήματα επί ΣΥΡΙΖΑ. Σας διαψεύδω απόλυτα. Αυτό είναι το πρώτο.
Δεύτερον, είναι εξοργιστικό να μας λέτε, ενώ είστε αυτοδύναμη Κυβέρνηση, ότι για όλα φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ και τι έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ για τη διάσωση των ΕΛΤΑ και τι παραλάβαμε εμείς. Ξέρετε, κύριε Υπουργέ, αυτή η «καραμέλα» έχει λιώσει και δεν θα πάει και μακριά.
Πρώτο κρατούμενο. Το 2015, όταν αναλάβαμε εμείς τη διακυβέρνηση, από το 2013 έως το 2015 δεν είχατε δώσει ούτε σεντ για την αποζημίωση τη καθολικής υπηρεσίας. Ούτε σεντ!
Τι είχατε κάνει, όμως, το 2014 και εννοώ η προηγούμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ; Είχε υποβάλλει πρόταση στην Κομισιόν, όπως είπατε -που πράγματι είναι πολύπλοκος παράγοντας, αλλά έτσι γίνεται και πανευρωπαϊκά- ούτως ώστε η αποζημίωση για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας ήταν με το ελάχιστο ποσό των 15 εκατομμυρίων ευρώ κατ’ έτος. Και μάλιστα, είχατε πει ότι αυτό το τίμημα είναι υπηρεσία γενικού οικονομικού συμφέροντος.
Από το 2013, όμως, στο 2017, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων είπε ότι η παροχή καθολικής υπηρεσίας είναι του ύψους των 40 εκατομμυρίων ευρώ κατ’ έτος. Άρα, δηλαδή, αν συνυπολογίσουμε αυτά τα έτη συν το 2019, φτάνουμε τα 260 εκατομμύρια ευρώ.
Και το ποσό που αναφέρατε, κύριε Υπουργέ -επειδή κάνατε λαθροχειρία- είναι επειδή εμείς την εγγράψαμε αυτήν την οφειλή για την καθολική υπηρεσία στον προϋπολογισμό των ΕΛΤΑ. Και ξέρετε γιατί; Διότι δώσαμε για την τετραετία 90 εκατομμύρια ευρώ για τα 15 εκατομμύρια κατ’ έτος. Μάλιστα, πήραμε και άλλα 45 εκατομμύρια από χρωστούμενα φορέων του δημοσίου προς τα ΕΛΤΑ. Ενενήντα και σαράντα πέντε μας κάνει εκατόν τριάντα πέντε, κύριε Υπουργέ.
Για αυτόν ακριβώς το λόγο, είχαμε καταρτίσει και σχέδιο, το οποίο υπάρχει, είναι υπαρκτό -μπορείτε να το βρείτε και από την προηγούμενη διοίκηση, αλλά και στο Υπουργείο- ούτως ώστε να υποβληθεί πρόταση στην Κομισιόν, όπως γίνεται και πανευρωπαϊκά, προκειμένου να διασωθούν τα ΕΛΤΑ και να αποζημιωθούν χωρίς να είναι παράνομη η κρατική ενίσχυση με 40 εκατομμύρια ευρώ κατ’ έτος, κύριε Υπουργέ. Άρα, λοιπόν, εμείς ερχόμαστε εδώ στον διάλογο και στον κοινοβουλευτικό έλεγχο με συγκεκριμένες προτάσεις και λύσεις.
Τι κάνατε εσείς, όμως; Εσείς βγάλατε προσλήψεις για δίμηνα και μάλιστα, με έναν χρόνο καθυστέρηση από όταν σας είπε η διοίκηση τον Δεκέμβριο του 2019 και δεν ανανεώσατε τις συμβάσεις διακοσίων τριάντα δύο εργαζομένων.
Γιατί καθυστέρησαν πάνω από ένα μήνα να βγουν οι προκηρύξεις; Γιατί το κάνατε αυτό, ενώ γνωρίζατε ότι η έλλειψη διακοσίων τριάντα δύο εργαζομένων σε κρίσιμους τομείς θα δημιουργούσε προβλήματα στην εξυπηρέτηση με το κοινό και θα έκλειναν καταστήματα;
Και τι θα κάνετε όταν θα λήξουν οι συμβάσεις αυτών των διμήνων που βγάλατε τώρα, κύριε Υπουργέ; Θα κάνετε πάλι παύση εργασιών και κλείσιμο εκ νέου καταστημάτων; Δηλαδή, μόλις κάποιος μάθει τη δουλειά από αυτούς που προσελήφθησαν, θα πρέπει να ξαναπροσληφθεί και να την ξαναμάθει; Διότι, ξέρετε, από αυτή την πρόσκληση δεν μπορεί να ξαναμπεί μέσα μετά από ένα χρόνο. Πρέπει να περάσει ένα χρονικό διάστημα ενός έτους.
Συγχαρητήρια, λοιπόν! Να δω τι θα απαντήσετε και στον ελληνικό λαό και στους Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, αλλά και όλων των κομμάτων που ανησυχούν, που βλέπουν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, μία ιστορική υποδομή, η οποία είναι ταυτισμένη με το ελληνικό κράτος, να έχει ένα σχέδιο πρόκλησης τεχνητής κρίσης από την Κυβέρνησής σας και απαξίωσης των ΕΛΤΑ.
Δεν μπορώ να εικάσω κάτι άλλο. Αλλιώς, είστε ανίκανοι να τα διαχειριστείτε. Εκτός αν έχετε τάξει τις υπηρεσίες των ΕΛΤΑ να τις λάβουν ιδιώτες ανταγωνιστές, όπως έχετε κάνει και άλλες υποδομές. Το έχουμε δει αυτό.
Και δεν είναι μόνο αυτό. Ακόμα και νυν εργαζόμενοι των ΕΛΤΑ, αυτοί που ήδη δουλεύουν, έχουν έντονη ανησυχία για το αν θα πληρωθούν κάθε μήνα, αν υπάρχει σχέδιο για εθελουσία έξοδο και μάλιστα, με υποχρέωση, δηλαδή με καταναγκασμό. Έχουν ανησυχία για το αν σκοπεύετε να αλλάξετε τη συλλογική σύμβαση εργασίας και αν αυτοί που βγαίνουν σε σύνταξη παίρνουν τις παροχές του παρελθόντος, όπως έπαιρναν οι προηγούμενοι συνάδελφοί τους.
Έχετε κάποιο σχέδιο για να ανταπεξέλθουν τα ΕΛΤΑ στον έντονο ανταγωνισμό με τον ιδιωτικό τομέα;
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Ολοκληρώστε, κύριε συνάδελφε.
ΜΑΡΙΟΣ ΚΑΤΣΗΣ: Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
Θα προχωρήσετε, για παράδειγμα, στην ενσωμάτωση των ΕΛΤΑ με τα ΕΛΤΑ COURIER; Θα στραφείτε σε κερδοφόρες υπηρεσίες δεμάτων και ταχυμεταφορών, εκμεταλλευόμενοι το τεράστιο δίκτυο καταστημάτων; Μήπως μπορείτε να έχετε κάποιο σχέδιο να παρέχετε και άλλες υπηρεσίες, όπως ήδη κάναμε επί δικών μας ημερών, για να παρέχουν ενεργειακές υπηρεσίες ή και χρηματοπιστωτικές συναλλαγές, όπως κάνουν όλα τα ταχυδρομεία στην Ευρώπη;
Πρέπει, κύριε Υπουργέ, να στείλετε το σχέδιο για να αποζημιώσετε την καθολική υπηρεσία των ΕΛΤΑ που η δικιά σας Κυβέρνηση είχε θέσει με χαμηλό όριο και τίμημα τα 15 εκατομμύρια ευρώ κατά έτος. Αν το κάνετε αυτό, τα ΕΛΤΑ θα είναι βιώσιμα.
Σας παραθέτουμε, λοιπόν, συγκεκριμένες λύσεις και σχέδιο. Θέλουμε ξεκάθαρα να μας δεσμευτείτε ότι θα ανοίξουν καταστήματα, ότι θα σταματήσετε τις απολύσεις και θα προχωρήσετε σε προσλήψεις με διαφάνεια -καλώς ήρθατε στον κανόνα ένα προς ένα, προεκλογικά άλλα μας λέγατε- ούτως ώστε τα ΕΛΤΑ να παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο.
Έχετε, κύριε Υπουργέ, πλήρως την ευθύνη. Παρακαλώ, να μου καταθέσετε Πρακτικά αυτό που σας ζήτησα.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, για την ανοχή σας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Τον λόγο έχει ο κ. Κεγκέρογλου για τη δευτερολογία του.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Αναδείχθηκε η αλήθεια όλων όσων υποστήριξα στην πρωτομιλία μου. Η προηγούμενη Κυβέρνηση, κύριε Υπουργέ, ναι, έφερε σε αδιέξοδο τα ΕΛΤΑ. Δημιούργησε τεράστια προβλήματα. Έκλεισε τα καταστήματα που είπατε. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποτελεί άλλοθι για εσάς αυτή η δραματική κατάσταση των ΕΛΤΑ για να τα αποτελειώσετε.
Η πράξη να προχωρήσετε στην απόλυση, ουσιαστικά, μεγάλου αριθμού εργαζομένων, να μείνουν τα ΕΛΤΑ χωρίς προσωπικό, να μην μπορούν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες που υπάρχουν, τόσο για το Δημόσιο, όσο για τους πολίτες, είναι πράξη που θα τα απαξιώσει περαιτέρω.
Εμείς σας προτείνουμε συγκεκριμένα πράγματα. Ναι, το σχέδιο αναδιοργάνωσης έπρεπε χθες να έχει γίνει! Ναι, το σχέδιο έπρεπε να έχει εφαρμοστεί χθες! Δυστυχώς, όπως είπαμε, δεν έγινε. Σήμερα οφείλετε να δώσετε παράταση στους εργαζόμενους να εκπονηθεί το σχέδιο. Και αυτό το σχέδιο θα δείξει τι πρέπει να γίνει.
Είναι πάρα πολύ μεγάλο λάθος η προκήρυξη διμηνιτών, για να αντικαταστήσουν αυτούς που συνεχώς το προηγούμενο διάστημα παρείχαν τις υπηρεσίες τους και δούλευαν για τα ΕΛΤΑ. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι θα πρέπει να συνεχίσουν οι εργαζόμενοι ως έχουν –με ρύθμιση, αν χρειάζεται, ακόμα και νομοθετική- να εκπονηθεί η μελέτη αναδιοργάνωσης, να τη φέρετε στην αρμόδια Επιτροπή να τη συζητήσουμε και όλοι μαζί να αποφασίσουμε το πλαίσιο –με βάση την απόφαση βεβαίως της Κυβέρνησης- και να στηρίξουμε την αναδιοργάνωση σ’ αυτήν την κατεύθυνση.
Το Δημόσιο πρέπει να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του. Δεν είναι δυνατόν να χρωστάει τόσο μεγάλα ποσά το ελληνικό Δημόσιο στα ΕΛΤΑ. Μάλιστα, δεν έχει σημασία η περίοδος στην οποία δημιουργήθηκαν, γιατί εγώ θυμάμαι ότι επί ΣΥΡΙΖΑ είχαν φθάσει σε αδιέξοδο και χρησιμοποιούσαν και χρήματα που είχαν να κάνουν με άλλες υπηρεσίες, προκειμένου να πληρωθούν οι εργαζόμενοι. Είχαν φτάσει σε πλήρες αδιέξοδο, αλλά αυτό δεν είναι άλλοθι για σας.
Πρέπει να καταβληθούν, λοιπόν, αυτά τα οποία οφείλει να καταβάλει το ελληνικό Δημόσιο στα ΕΛΤΑ και να προχωρήσει το σχέδιο αναδιοργάνωσης. Πρέπει να συνεχίσουν να εργάζονται οι εργαζόμενοι για να μην κλείσουν κι άλλα καταστήματα και, βεβαίως, να προχωρήσουμε με την προκήρυξη του ΑΣΕΠ, αν έτσι θέλετε –εξάλλου, εμείς είμαστε υπέρμαχοι αυτής της διαδικασίας- προκειμένου να μην υπάρξει ένα τεράστιο κενό που θα απαξιώσει περαιτέρω τα ΕΛΤΑ και θα πετύχουν τον στόχο τους.
Υπάρχει ένα ερώτημα. Το 2016 η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πήγε τα ΕΛΤΑ στο Υπερταμείο. Αυτό το λέω γιατί δεν ακούστηκε. Ο συνάδελφος από τον ΣΥΡΙΖΑ θέλει να πιστεύει ότι τα έκανε όλα καλά. Αν τα έκανε όλα καλά, δεν θα μπορούσε να υπάρξει απαξίωση. Δηλαδή, το πρόβλημα δεν θα είχε δημιουργηθεί.
Εκτιμάτε ότι πρέπει να παραμείνουν εκεί, με δεδομένο ότι το Υπερταμείο –τουλάχιστον το εποπτικό του συμβούλιο- έχει ξένη διοίκηση; Είναι κάτι το οποίο δημιουργεί θέμα στην αναδιοργάνωση των ΕΛΤΑ ή θα έχει η Κυβέρνηση όλη την ευχέρεια και την εξουσία, αν θέλετε, να εισηγηθεί μία αυτοτελή λύση, χωρίς να παρεμβαίνουν άλλες δυνάμεις; Βεβαίως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι θεσμική διαδικασία και η όποια απόφαση θα συζητηθεί μαζί τους. Μιλώ για το Υπερταμείο.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Κύριε Πιερρακάκη, έχετε τον λόγο, για να απαντήσετε και στους δύο συναδέλφους για έξι λεπτά.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ (Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κατ’ αρχήν, έχω μεγάλο πειρασμό να ξεκινήσω με κάτι, επειδή είπατε, κύριε Κάτση, ότι κρυβόμαστε πίσω από τη διοίκηση. Ο προκάτοχός μου ξέρετε τι απαντούσε, όταν λάμβανε ερωτήσεις για τα ΕΛΤΑ;
Σας διαβάζω: ««Επισημαίνεται ότι το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης δεν έχει αρμοδιότητα στη λειτουργία των «Ελληνικών Ταχυδρομείων Α.Ε.», παρά μόνο επί νομοθετικών και κανονιστικών θεμάτων που αφορούν στον ταχυδρομικό τομέα. Επιπλέον, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 197 του ν. 4389/2016, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 380 του ν. 4512/2018, το σύνολο των μετοχών κυριότητας του ελληνικού Δημοσίου στα ΕΛΤΑ μεταβιβάζεται αυτοδικαίως και χωρίς αντάλλαγμα στην «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.»».
Μετά λέει: «Ως εκ τούτου, ερωτήματα που αφορούν σε θέματα οικονομικής ανάπτυξης, διοίκησης, διαχείρισης και οργάνωσης των ΕΛΤΑ δεν εμπίπτουν στο πεδίο των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής…»
ΜΑΡΙΟΣ ΚΑΤΣΗΣ: Ποια ημερομηνία λέει, κύριε Υπουργέ;
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ (Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης): Θα κατατεθεί, θα κατατεθεί.
ΜΑΡΙΟΣ ΚΑΤΣΗΣ: Ποια ημερομηνία;
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ (Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης): Είναι όλες οι ερωτήσεις που απαντήθηκαν μέσα στο 2019 από τον κ. Παππά.
Τις έχω εγγράφως, κύριε Κάτση.
ΜΑΡΙΟΣ ΚΑΤΣΗΣ: Μετά το Υπερταμείο; Μετά το 2018…
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ (Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης): Μετά το Υπερταμείο, αλλά απαντούσε έτσι, όπως ισχύει και τώρα…
ΜΑΡΙΟΣ ΚΑΤΣΗΣ: Ναι, αλλά μετά το Υπερταμείο!
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Μη διακόπτετε, κύριε Κάτση.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ (Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης): Ακούστε.
Η ερώτησή μου, λοιπόν, είναι η εξής: Ποιος έχει δίκιο, εσείς ή ο προκάτοχός μου; Διότι εσείς αυτή τη στιγμή κάνετε αυτήν την ερώτηση και ουσιαστικά αναιρείτε το πνεύμα των απαντήσεων που έδινε ο κ. Παππάς.
Επί του προκειμένου, εγώ θεωρώ ότι ο κ. Παππάς απαντούσε σωστά. Εσείς αυτή τη στιγμή απευθύνετε αυτό το ερώτημα ωσάν εμείς να ορίζουμε όλες τις αποφάσεις της διοίκησης, διότι στην ερώτησή σας λέτε «Θα κλείσετε καταστήματα;». Νομίζω ότι είναι σαφές ότι το Υπουργείο δεν κλείνει και δεν ανοίγει καταστήματα, εκτός και αν συνέβαινε έτσι επί των ημερών σας. Όμως, έχω την εντύπωση ότι αυτό δεν ισχύει.
Σε ό,τι αφορά την καθολική υπηρεσία, που αναφέρατε πριν για τα 15 εκατομμύρια, αυτό έγινε επίσης με τροπολογία του προκατόχου μου. Το έφερε στη Βουλή. Το έχω εδώ, στο άρθρο του «Euro2day»: «Μέχρι 15 εκατομμύρια ευρώ ετησίως και μόνο για την περίοδο 2013 -2015 και όχι 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως θα λαμβάνουν τα “Ελληνικά Ταχυδρομεία ΑΕ” για την καθολική υπηρεσία. Η σχετική πρόβλεψη περιλαμβάνεται σε τροπολογία που κατέθεσε στο σχέδιο νόμου για τα ευρυζωνικά δίκτυα ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής κ. Παππάς».
Ο μόνος λόγος για τον οποίο σας ρωτάω δεν είναι επειδή εμείς κρυβόμαστε. Το σχέδιο καταρτίζεται από τον μέτοχο και από το Υπουργείο Οικονομικών και συμμετέχουμε και εμείς. Σας ρωτάω για να ξέρουμε πού να στείλουμε το λογαριασμό.
Σε κάθε περίπτωση αυτό το οποίο ισχύει συνολικότερα για τις προσλήψεις είναι ότι αυτό είναι αρμοδιότητα διαπραγματεύσεων και συζητήσεων σε ανώτατο επίπεδο και με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Προφανώς και το υπερταμείο αυτήν τη στιγμή έχει πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτήν τη συζήτηση ως μέτοχος, προφανώς υπάρχει, όπως είπα πριν, και ιδιώτης μέτοχος και είναι δεδομένο πως αυτή η συζήτηση πρέπει πράγματι να τρέξει γρήγορα. Δεν βρήκαμε τίποτα έτοιμο όταν αναλάβαμε και η νέα διοίκηση το ίδιο. Άρα αυτήν τη στιγμή καλούμαστε να τρέξουμε γρήγορα για να διασώσουμε τον οργανισμό.
Αυτό για το οποίο μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι ότι θα γίνει ό,τι χρειαστεί, ώστε ο οργανισμός να διασωθεί, παρά το γεγονός ότι μιλάμε -και αυτό θέλω να γίνει σαφές συνολικότερα- για έναν οργανισμό που αυτήν τη στιγμή χάνει έως και 6 εκατομμύρια ευρώ τον μήνα. Άρα η κατάσταση είναι δυσχερής.
Και φυσικά καταθέτω και στα Πρακτικά τη λίστα των εβδομήντα καταστημάτων που ανέφερα πριν, είκοσι εκ των οποίων αντικαταστάθηκαν.
(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Πολιτικής κ. Κυριάκος Πιερρακάκης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.