Επτά μήνες μετά την έναρξη εφαρμογής των νέων κανόνων κατά του αδικαιολόγητου γεωγραφικού αποκλεισμού, η γενική ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τους νέους κανόνες κατά των περιορισμών στις διαδικτυακές αγορές και τις διασυνοριακές πωλήσεις είναι ήδη υψηλή.
Έρευνα του Ευρωβαρόμετρου που δημοσιεύθηκε δείχνει ότι, λίγους μόλις μήνες μετά την έναρξη εφαρμογής του κανονισμού σχετικά με τον γεωγραφικό αποκλεισμό (geo-blocking), το 50% των πολιτών της ΕΕ γνωρίζει σε γενικές γραμμές τη δράση της ΕΕ για την αντιμετώπιση των αδικαιολόγητων διακρίσεων από τους εμπόρους.
Ωστόσο, απαιτούνται περισσότερες προσπάθειες για να εξασφαλιστεί ευρύτερη γνώση των ειδικών ψηφιακών δικαιωμάτων που κατοχυρώνονται στη νομοθεσία της ΕΕ, δεδομένου ότι μόνο το 29% όσων απάντησαν στην έρευνα γνωρίζει ποια δικαιώματα το αφορούν συγκεκριμένα.
Αυξανόμενο ενδιαφέρον για διασυνοριακή πρόσβαση σε περιεχόμενο
Η έρευνα του Ευρωβαρόμετρου αποτελεί μέρος της διαρκούς αξιολόγησης από την Επιτροπή των αναγκών των καταναλωτών και των συνθηκών της αγοράς σε τομείς που επί του παρόντος δεν καλύπτονται ή καλύπτονται μόνο εν μέρει από τους κανόνες σχετικά με τον γεωγραφικό αποκλεισμό.
Η αξιολόγηση αυτή θα παράσχει στοιχεία για μια πρώτη επανεξέταση των κανόνων, προγραμματιζόμενη για τον Μάρτιο του 2020, η οποία θα εξετάσει κατά πόσον υπάρχει ανάγκη διεύρυνσης του πεδίου εφαρμογής του κανονισμού.
Για παράδειγμα, από την έρευνα προκύπτει σαφώς ότι το οπτικοακουστικό και άλλο ηλεκτρονικά παρεχόμενο περιεχόμενο που υπόκειται σε δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, όπως η μουσική που μεταδίδεται σε συνεχή ροή (streaming) ή τηλεφορτώνεται, τα ηλεκτρονικά βιβλία και τα παιχνίδια, ανήκει στα δημοφιλέστερα είδη περιεχομένου που οι καταναλωτές αναζητούν διασυνοριακά.
Το εν λόγω είδος περιεχομένου δεν καλύπτεται από τους ισχύοντες κανόνες, ωστόσο είναι πιθανόν να αποτελέσει το αντικείμενο ιδιαίτερης προσοχής από τον ενωσιακό νομοθέτη στο εγγύς μέλλον.
Ειδικότερα, ο αριθμός των χρηστών του διαδικτύου που προσπαθούν να αποκτήσουν διασυνοριακή πρόσβαση σε περιεχόμενο έχει σχεδόν διπλασιαστεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια (από 8% το 2015 σε 15% το 2019).
Τα δημοφιλέστερα είδη περιεχομένου που αναζητούνται διασυνοριακά είναι το οπτικοακουστικό περιεχόμενο (αναζητήθηκε από το 9% όσων απάντησαν στην έρευνα) και η μουσική (8%).
Η έρευνα δείχνει επίσης ότι η τάση αυτή είναι πολύ πιθανόν να συνεχιστεί, με κινητήρια δύναμη κυρίως τους νέους· το ποσοστό όσων απάντησαν ηλικίας μεταξύ 15 και 24 ετών, που προσπάθησαν να αποκτήσουν διασυνοριακή πρόσβαση σε τέτοιες υπηρεσίες (28%), ήταν σχεδόν διπλάσιο του αντίστοιχου ποσοστού στο σύνολο των ηλικιακών ομάδων.
Οι συνηθέστεροι λόγοι για την προσπάθεια πρόσβασης σε τέτοιο περιεχόμενο είναι η έλλειψη διαθεσιμότητας στη χώρα του ενδιαφερομένου (44%) και η αναζήτηση μεγαλύτερης ποικιλίας (39%).
Εξάλλου, οι περισσότεροι από αυτούς που δεν προσπάθησαν να αποκτήσουν πρόσβαση σε περιεχόμενο που προοριζόταν για χρήστες σε άλλη χώρα της ΕΕ επίσης θα ενδιαφέρονταν να το πράξουν (ιδίως όσον αφορά το οπτικοακουστικό περιεχόμενο (31%) και τη μουσική (29%), με ακόμη υψηλότερα ποσοστά στις νεότερες γενιές).