Κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία για τον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ. Η τροπολογία κατατέθηκε στο νομοσχέδιο «Περιστολή του λαθρεμπορίου-Κύρωση του Πρωτοκόλλου για την εξάλειψη του παράνομου εμπορίου καπνού, διατάξεις περί κοινωφελών περιουσιών και σχολαζουσών κληρονομιών, διατάξεις για τα τέλη κυκλοφορίας και τα τέλη ταξινόμησης, κίνητρα για την προσέλκυση φορολογικών κατοίκων» του υπουργείου Οικονομικών.
Οι βασικοί άξονες του σχεδίου για τα ΕΛΤΑ, σύμφωνα με τα υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είναι:
-ο εξορθολογισμός του μισθολογικού κόστους, με έμφαση στην υλοποίηση σχεδίου εθελουσίας εξόδου εργαζομένων (θα αποχωρήσουν 2.000 άτομα, προβλέπεται νέα μείωση μισθών 8%),
-ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εταιρείας, με αναβάθμιση συστημάτων, αυτοματοποίηση κέντρων διαλογής και παροχή καλύτερων και περισσότερων ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες,
-η αναδιάρθρωση της οργανωτικής δομής της εταιρείας για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της καθολικής υπηρεσίας, σε συνδυασμό με αλλαγές στο μοντέλο εξυπηρέτησης της αλληλογραφίας,
-η ανάπτυξη νέας πολιτικής προμηθειών και η καλλιέργεια μιας νέας εταιρικής κουλτούρας, με την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας.
Για την υλοποίηση του σχεδίου, δρομολογείται Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου της εταιρείας «Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε.», ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ, στην οποία θα συμμετάσχει η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ).
Ταυτόχρονα, προς τον σκοπό της διασφάλισης της αδιάλειπτης παροχής καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας, δρομολογείται η απόδοση στην ΕΛΤΑ Α.Ε. του πλήρους ανταλλάγματος από τη σύμβαση μεταξύ αυτής και του ελληνικού δημοσίου για τα έτη 2013 – 2020, όπως αυτό υπολογίζεται από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) σε ετήσια βάση. Η αποζημίωση ανέρχεται στα 180 εκατ. ευρώ.
Η ομιλία του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τα ΕΛΤΑ
Κυρίες και κύριοι βουλευτές, βρίσκομαι σήμερα στην Επιτροπή για να παρουσιάσω τροπολογία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Υπουργείου Οικονομικών η οποία θα κατατεθεί με όλες τις συναφείς εκθέσεις αργότερα μέσα στην ημέρα και η οποία αφορά τα Ελληνικά Ταχυδρομεία.
Χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο παρουσιάσαμε για πρώτη φορά το σχέδιο μετασχηματισμού των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Το σχέδιο αυτό αφορά μία πολύ μεγάλη εκκρεμότητα όπως είχαμε πει από την πρώτη ημέρα, του κράτους την εκκρεμότητα του μετασχηματισμού μίας ιστορικής εταιρείας. Ιδρύθηκε το 1828 με διάταγμα του Ιωάννη Καποδίστρια, είναι ο καθολικός πάροχος των ταχυδρομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα.
Υπάρχει ένα πλαίσιο διεθνές και εθνικό που συζητάμε για την αναδιάρθρωση των ταχυδρομικών υπηρεσιών και την παροχή των ταχυδρομικών υπηρεσιών και του κούριερ ειδικά αυτή τη περίοδο λόγω του covid-19.
Βλέπουμε τον διεθνή δημόσιο διάλογο να εστιάζει πάρα πολύ στα ταχυδρομεία και στο πώς αυτά πρέπει να μπορούν να επιτελούν το καθήκον της παροχής της καθολικής υπηρεσίας. Και υπάρχει και μία ευρύτερη συζήτηση επίσης διεθνώς, διότι η καταγραφή είναι ότι υπάρχει πτώση στο τζίρο που έχει το γράμμα και αύξηση στο τζίρο που έχει το δέμα. Και αυτό έχει ωθήσει διεθνώς τη συζήτηση στο να πρέπει παντού να γίνει μετασχηματισμός των εκάστοτε Ταχυδρομείων.
Οι περισσότερες χώρες αυτό το έκαναν πριν από εμάς. Η Δανία είναι ένα παράδειγμα το οποίο θα σας έλεγα ότι το υφιστάμενο πλάνο του μετασχηματισμού που διαμόρφωσε το Υπ. Οικονομικών, το Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η ΕΣΥΠ και τα ΕΛΤΑ είναι ένα πλάνο που εμπνέεται από την περίπτωση της Δανίας. Αλλά και άλλες χώρες η Ιρλανδία, η Νορβηγία. Δηλαδή, παντού λίγο πολύ έχει γίνει αυτό το οποίο θα γίνει και στη δική μας περίπτωση.
Τώρα ποια είναι η αναγκαιότητα που προκύπτει ουσιαστικά αυτό το πλάνο. Νομίζω ότι αρκεί κανείς να αναφέρει κάποια νούμερα: πριν από λίγους μήνες τα ΕΛΤΑ είχαν μηνιαίο έλλειμα 7,2 εκατ. ευρώ το μήνα. Αυτή τη στιγμή έχει καταφέρει η διοίκηση των ΕΛΤΑ και το έχει φτάσει στα 4,7 εκατ. ευρώ το μήνα.
Τα δεδομένα είναι ότι η μισθολογική δαπάνη ακόμη και σήμερα φτάνει το 67% συνολικά του οργανισμού, κάτι το οποίο εκ των πραγμάτων πρέπει να αλλάξει. Επίσης ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εταιρείας δεν έχει προχωρήσει και αυτό δεν επιτρέπει στην εταιρεία ιδιαίτερα στην αύξηση ας πούμε της κίνησης του κούριερ να μη μπορεί να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας, γιατί είναι πολύ έντονη η διάσταση του ανθρώπινου παράγοντα.
Υπήρχε -και συνεχίζει να υπάρχει ακόμη για λίγο καιρό- η υποχρέωση του λεγόμενου Χ+1 στο γράμμα, δηλαδή να πρέπει το γράμμα να φτάσει την επόμενη ημέρα στον προορισμό του -αυτό δεν είναι πλέον η ευρωπαϊκή βέλτιστη πρακτική. Η Δανία ας πούμε έχει Χ+5.
Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων έπειτα από διαβούλευσή της έχει αποφασίσει το Χ+1 να το κάνει Χ+3 από τη νέα χρονιά πράγμα το οποίο εκ των πραγμάτων θα διευκολύνει ζητήματα που έχουν σχέση με την καθολική υπηρεσία και με το οργανωσιακό μοντέλο της εταιρείας και εάν έπρεπε κανείς να το πει σχηματικά σε ό,τι αφορά ειδικά αυτό που ανέφερα πριν, τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό, θα αρκούσε για έναν ειδικό της πληροφορικής να πει ότι τα συστήματα των ΕΛΤΑ τρέχουν με Windows XP. Άρα τα πράγματα πλέον πρέπει να αλλάξουν.
Τώρα τι προβλέπει αυτό το πλάνο;
Κατά βάση, η κορωνίδα του πλάνου είναι μία αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που γίνεται από το Υπουργείο Οικονομικών, από την ΕΕΣΥΠ, και η οποία φτάνει τα 100 εκατ. ευρώ. Εκκρεμεί η απόφαση του ιδιώτη μετόχου των ΕΛΤΑ -γιατί τα ΕΛΤΑ έχουν ιδιώτη μέτοχο πέραν του ελληνικού δημοσίου, έχουν την Eurobank, στο εάν θα συμμετάσχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Αυτό όμως δεν είναι στο πλαίσιο αυτής της τροπολογίας, είναι εάν θέλετε ένα ευρύτερο κομμάτι του πλάνου.
Τι προβλέπει αυτή η τροπολογία; Ένα υποσύνολο του πλάνου:
-Αποζημιώνουμε τα ΕΛΤΑ για την καθολική υπηρεσία από το 2013 και μετά. Αυτό είναι ένα χρέος του ελληνικού δημοσίου απέναντι στα ΕΛΤΑ, άρα καταρχήν στις διατάξεις της τροπολογίας θα δείτε το πώς γίνεται αυτή η καταβολή.
Πέραν αυτού, προβλέπονται και κάποιες άλλες διατάξεις σε σχέση με τις νέες προσλήψεις. Προσλήψεις ορισμένου χρόνου, αορίστου χρόνου, πολιτική προσλήψεων η οποία πρέπει να αναπτυχθεί πλέον από την εταιρεία. Οι διατάξεις αυτές θα αφορούν τους νεοπροσλαμβανόμενους.
Είναι ένα μοντέλο πάρα πολύ συναφές με όσα ακολουθήθηκαν στην περίπτωση της ΔΕΗ σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις, και φυσικά έρχεται και μία νέα πολιτική προμηθειών για να μπορεί η εταιρεία να είναι πιο ευέλικτη σε σχέση με το πώς θα κινηθεί στην ευρύτερη αγορά της.
Εδώ επιτρέψτε μου να κάνω ένα σχόλιο. Το σχόλιο είναι το εξής: Θα πρέπει από τη μία η ίδια η αγορά, η ίδια η εταιρεία να μπορέσει να ανταγωνιστεί, να σταθεί στα πόδια της, να λειτουργήσει σωστά, να εξυγιανθεί. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει εμείς να της δώσουμε τα εργαλεία για να μπορέσει να το κάνει.
Οποιαδήποτε άλλη ενέργεια, το να μην επιτρέπαμε στην εταιρεία να έχει ένα πιο ευέλικτο καθεστώς, θα ήταν ένας έμμεσος τρόπος να μην τη βοηθήσουμε και άρα μία έμμεση βοήθεια στον ανταγωνισμό της.
Και υπό αυτή την έννοια επιβάλλεται να μπορέσουμε, εφόσον ο Έλληνας φορολογούμενος θα συμμετάσχει σε αυτή τη διαδικασία μέσω της αυξήσεως μετοχικού κεφαλαίου, να μπορέσει να δοθεί πραγματικά μία ευκαιρία στην εταιρεία να σταθεί στα πόδια της σωστά.
-Το πλάνο επίσης προβλέπει εξορθολογισμό του μισθολογικού κόστους. Στις διατάξεις θα βρείτε ένα σχέδιο εθελουσίας εξόδου. Το σχέδιο εθελουσίας εξόδου με βάση τον προγραμματισμό αφορά 2.000 άτομα, από ένα μόνιμο προσωπικό γύρω στα 5.500 άτομα. Ο στόχος είναι το πλάνο αυτό να έχει εκτελεστεί μέσα σε μία διετία και άρα σε μία διετία η εταιρεία να έχει γυρίσει σε λειτουργική κερδοφορία.
Το νέο οργανωσιακό μοντέλο προφανώς είναι κάτι το οποίο το έχει ανάγκη η εταιρεία για να είναι στο 2021, αλλά θέλω να τονίσω κάτι και θέλω υπό αυτή την έννοια να «ακουμπήσω» και κάτι το οποίο θεωρώ ότι προφανώς είναι ευαισθησία που θα έχουν όλες οι πτέρυγες της Βουλής σε σχέση με την υποχρέωση του καθολικού παρόχου.
Δηλαδή, σε σχέση με το γεγονός -και αυτό αφορά ιδιαίτερα και τους βουλευτές της επαρχίας- του ρόλου που παίζουν τα ΕΛΤΑ σε όλα τα σημεία της επικράτειας, του να έχουν παρουσία σε όλα τα σημεία της επικράτειας.
Το λειτουργικό τους μοντέλο θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό. Έχει ξεκινήσει ήδη να αλλάζει, υπάρχει η λεγόμενη λογική του shopping shop.
Η λογική δηλαδή του να μην υπάρχει ιδιολειτουργούμενο πάντα μαγαζί των ΕΛΤΑ. Να υπάρχει και η λογική του να υπάρχουν ΕΛΤΑ εντός μίας άλλης επιχείρησης. Αυτό το μοντέλο εκ των πραγμάτων με δεδομένη και τη μετάβαση στο Χ+3 θα ενταθεί.
Όμως πρόθεση της κυβέρνησης και πρόθεση της εταιρείας είναι σε όλα τα σημεία της επικράτειας στα οποία υπάρχει αυτή τη στιγμή παρουσία των ΕΛΤΑ, η παρουσία αυτή να συνεχίσει να υπάρχει και έπειτα από την εκτέλεση του πλάνου και προφανώς κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης του πλάνου.
Άρα κλείνω κ. Πρόεδρε αυτή τη σύντομη παρουσίαση με το ποιοι κατά τη γνώμη μας είναι και οι στόχοι αυτής της προσέγγισης:
1ος στόχος είναι τα ΕΛΤΑ να συνεχίσουν να παρέχουν την καθολική υπηρεσία και να την παρέχουν παντού. Αυτή είναι και η διάσταση της λέξης καθολική υπηρεσία.
2Ος στόχος είναι να υπάρξει ο μέγιστος δυνατός σεβασμός στα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου. Οποιοδήποτε άλλο πλάνο, οποιαδήποτε άλλη εναλλακτική η οποία θα προέβλεπε ακόμη και πιο έντονες παρεμβάσεις θα κόστιζε πολλαπλάσια. Από την άλλη οποιαδήποτε άλλη εναλλακτική δεν θα εξασφάλιζε και την κοινωνική διάσταση της παρουσίας της εταιρείας, δηλαδή την παροχή της καθολικής υπηρεσίας.
Θεωρούμε ότι αυτή η λύση διασφαλίζει και τα δύο ταυτόχρονα και δεν είναι τυχαίο που είναι η βασική λύση που έχει πραγματοποιηθεί παντού.
Όμως θα θέλαμε ως κυβέρνηση κι εγώ προσωπικά να είμαστε απολύτως καθαροί ως προς το εξής: Η εταιρεία έχει [ήδη] έναν [ιδιώτη] μέτοχο. Μένει να δούμε εάν θα συμμετάσχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με 10%. Ο στόχος μας είναι τα χρήματα τα οποία θα βάλει ο Έλληνας φορολογούμενος στα ΕΛΤΑ μέσω του κράτους να μπορέσει να τα πάρει πίσω.
Να μπορέσει δηλαδή μέσω της λειτουργικής κερδοφορίας της επιχειρήσεις από τη μία και μέσω της αύξησης της περιουσίας μη κράτους, δηλαδή με στρατηγικό επενδυτή. Πότε θα γίνει αυτό; Όχι τώρα. Όταν θα έχει ολοκληρωθεί αυτό το πλάνο μετασχηματισμού, και άρα όταν τα ΕΛΤΑ θα έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή αξία, τότε να μπορέσει να γίνει.
Αυτό δεν είναι της παρούσης όμως πρέπει να τονίσουμε ποια είναι η στρατηγική κατάληξη αυτού του σχεδίου.
Ως προς αυτό, θα τόνιζα επίσης ότι τα ΕΛΤΑ εδώ και κάποια χρόνια έχουν τοποθετηθεί στο Υπερταμείο κι αντανακλά το γεγονός ότι εξαρχής αυτή ήταν η ευρύτερη βούληση της ελληνικής πολιτείας.
Αλλά για να εκτελεστεί αυτή η βούληση, πρέπει τα ΕΛΤΑ να μετασχηματιστούν, να αλλάξουν σημείο, να αλλάξουν σελίδα και να φτάσουν στο 2021.
Και ακριβώς αυτός είναι ο στόχος όχι μόνο αυτών των διατάξεων που είναι ένα υποσύνολο που όπως είπα πριν του συνολικού σχεδίου, αυτός είναι ο στόχος ευρύτερα όλης της παρέμβασης που πρέπει να συντελεστεί.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Σημεία της δευτερολογίας
Δεν είναι η τροπολογία στο παρά ένα, τα ΕΛΤΑ είναι στο παρά ένα… Άλλες χώρες έκαναν τον μετασχηματισμό [των ταχυδρομείων τους] 5, 10, 15 χρόνια πριν.
Η τροπολογία αφορά την καταβολή της καθολικής υπηρεσίας 2013-2020, και από εκεί και πέρα υπάρχει μια σειρά ρυθμίσεων για την εθελούσια έξοδο, κάτι που είναι γενικά αποδεκτό από τον οργανισμό και τα στελέχη του, καθώς και τις διατάξεις για τη νέα πολιτική προμηθειών, και το τι θα γίνει με τους νέους εργαζόμενους.
Αυτά θα μας βοηθήσουν να ανταπεξέλθουν τα ΕΛΤΑ στη μεγάλη επένδυση που κάνει ο φορολογούμενος για να μείνουν όρθια. Συμφωνούμε να μείνουν όρθια τα ΕΛΤΑ. Καταστήματα [του Οργανισμού] έκλεισε και η προηγούμενη κυβέρνηση.
Στόχος μας είναι να μείνει η παρουσία τους σε όλα τα σημεία της χώρας για να επιτελέσουν τον στόχο του καθολικού παρόχου.
Όσον αφορά το στρατηγικό κομμάτι που αναφέραμε, το να αυξηθεί το ποσοστό συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στο μετοχικό σχήμα, αισθανόμαστε την ανάγκη απέναντι στο φορολογούμενο, [να πούμε ότι] η επένδυση γίνεται με κριτήριο ιδιώτη επενδυτή, όπως ορίζουν οι ευρωπαϊκοί και διεθνείς κανόνες του ανταγωνισμού. Άρα πρέπει να δώσουμε το δικαίωμα στον Έλληνα φορολογούμενο να ξέρει πως αυτά τα χρήματα θα τα πάρει πίσω.
Δεν είμαστε απέναντι στη συμμετοχή ιδιωτών στο μετοχικό σχήμα, έχουμε δει σε πάρα πολλές περιπτώσεις πως αυτό ωφελεί, παραδείγματος χάρη στη Γερμανία, στην Deutsche Post έχει μεγάλη συμμετοχή ο ιδιωτικός τομέας. Πιο πολύ μας ενδιαφέρει [αυτή τη στιγμή] ο μετασχηματισμός να γίνει γρήγορα και σωστά.