Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για τα Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΣμΕΑ), με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης να στοχεύει στην απόκτηση των απαραίτητων γνώσεων για την τρέχουσα κατάσταση της βιομηχανίας των drones, συμπεριλαμβανομένων των κανονισμών, των μέτρων ασφαλείας και των τεχνολογικών εξελίξεων.
Ήδη, αρκετές εταιρείες τεχνολογίας και ταχυμεταφορών “βολιδοσκοπούν” την αγορά, έχοντας πραγματοποιήσει και σχετικές δοκιμές (π.χ. Nova, ΕΛΤΑ Courier, κ.ά).
Σύμφωνα με δηλώσεις της Επιτρόπου Μεταφορών, Adina Valean «με το κατάλληλο πλαίσιο, η αγορά υπηρεσιών drone στην Ευρώπη θα μπορούσε να αξίζει 14,5 δισ. ευρώ και να δημιουργήσει 145.000 θέσεις εργασίας έως το 2030».
Αναλυτές της αγοράς σημειώνουν ότι ο κλάδος των drones βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο στην Ελλάδα, αλλά οι δυνατότητες ανάπτυξης είναι σημαντικές.
Τα drones χρησιμοποιούνται σε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών, από επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, έως επιτήρηση και ασφάλεια.
Για παράδειγμα, τα drones μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση των καλλιεργειών και τη μείωση των αποβλήτων, ενώ αντίστοιχα, τα drones παράδοσης μπορούν να βελτιώσουν την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα των παραδόσεων, μειώνοντας το κόστος μεταφοράς.
Σε ισχύ οι νέοι κανόνες της ΕΕ αναφορικά με τον ειδικό εναέριο χώρο για drones
Αρχής γενομένης από τις 26 Ιανουαρίου, τέθηκαν σε ισχύ οι κανόνες της ΕΕ για τη δημιουργία ειδικού εναέριου χώρου για drones, γνωστού ως U-space, οι οποίοι θα επιτρέπουν στους φορείς εκμετάλλευσης να παρέχουν ευρύτερο φάσμα υπηρεσιών.
Ο χώρος U-space δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε τόσο τα drones, όσο και τα επανδρωμένα αεροσκάφη να επιχειρούν με ασφάλεια, και θα επιτρέψει στον κλάδο να συνεχίσει να διευρύνει την αγορά για τη βιομηχανία και τις υπηρεσίες drone.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, οι νέοι κανόνες θα βοηθήσουν στην εκτέλεση πιο πολύπλοκων επιχειρήσεων σε μεγαλύτερες αποστάσεις, ιδίως σε χαμηλό ύψος και σε εναέριο χώρο με υψηλή κίνηση, καθώς και σε αποστάσεις εκτός οπτικής επαφής με τον χειριστή.
Οι επιχειρήσεις αυτές μπορούν να καλύπτουν ζωτικής σημασίας υπηρεσίες, για παράδειγμα τη μεταφορά ιατρικών δειγμάτων, την παροχή βοήθειας σε διασώστες σε σημεία περιστατικών έκτακτης ανάγκης, αλλά και τις εξ αποστάσεως επιθεωρήσεις υποδομών.
Τον Απρίλιο του 2021, η Κομισιόν ενέκρινε το νομικό πλαίσιο για αυτό το σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας μη επανδρωμένων οχημάτων. Πρόκειται για μια έννοια μοναδική για την Ευρώπη, η οποία αναπτύχθηκε για πρώτη φορά το 2016 και καταδεικνύει τον ηγετικό ρόλο της ΕΕ στον τομέα αυτό.
Στα επόμενα στάδια, τα κράτη – μέλη θα καθορίσουν τους οικείους εναέριους χώρους U-space και τους παρόχους υπηρεσιών, ενώ παράλληλα θα προβούν σε εργασίες σχετικά την ανταλλαγή πληροφοριών και τα πρότυπα επιδόσεων στον τομέα της πλοήγησης.
Αυτές οι τεχνολογικές εξελίξεις θα στηρίξουν σταδιακά την πλήρη υλοποίηση του U-space έως το 2030, όπως προβλέπεται στη στρατηγική drone 2.0, και ενδέχεται να οδηγήσουν σε καινοτόμες υπηρεσίες εναέριας κινητικότητας, όπως οι πλήρως αυτοματοποιημένες υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών.