Σε προσωρινή συμφωνία κατέληξαν Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Συμβούλιο για αυστηρότερους κανόνες προστασίας του καταναλωτικού κοινού και για την καλύτερη επιβολή των εν λόγω κανόνων.
Στις σημαντικότερες βελτιώσεις έγκειται η μεγαλύτερη διαφάνεια για τους καταναλωτές κατά την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών αγορών, αποτελεσματικές κυρώσεις και σαφείς κανόνες ώστε να αντιμετωπιστεί το ζήτημα των προϊόντων δύο ποιοτήτων στην ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε τους νέους κανόνες, τον Απρίλιο του περασμένου έτους, στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας για τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με τη Βιέρα Γιούροβα, επίτροπο Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας των Φύλων, «Η συμφωνία καταργεί τα δύο μέτρα και τα δύο σταθμά που υπάρχουν στην ενιαία αγορά.
Υπολογίζεται ότι έτσι οι καταναλωτές δεν θα παραπλανώνται πλέον από διαφορετικά προϊόντα τα οποία παρουσιάζονται ως ταυτόσημα.
Όσοι έμποροι εξακολουθήσουν να εξαπατούν τους καταναλωτές θα υποστούν αυστηρές κυρώσεις. Η νέα συμφωνία θα συμβάλει επίσης στην προστασία των καταναλωτών στο διαδίκτυο και θα καταστήσει τις ηλεκτρονικές αγορές πιο διαφανείς.»
Τα μέτρα που εγκρίθηκαν θα αποφέρουν απτά οφέλη για τους καταναλωτές.
- Αποτελεσματικές κυρώσεις για παραβιάσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για τους καταναλωτές: Οι εθνικές αρχές καταναλωτών θα έχουν την εξουσία να επιβάλλουν αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές κυρώσεις με συντονισμένο τρόπο. Για εκτεταμένες παραβάσεις που επηρεάζουν τους καταναλωτές σε διάφορα κράτη μέλη της ΕΕ και οι οποίες υπόκεινται σε συντονισμένη επιβολή της νομοθεσίας σε επίπεδο ΕΕ, το ανώτατο πρόστιμο που μπορεί να επιβληθεί σε κάθε κράτος μέλος θα ισούται τουλάχιστον με το 4 % του ετήσιου κύκλου εργασιών του εμπόρου.
- Αντιμετώπιση των καταναλωτικών προϊόντων δύο ποιοτήτων: οι νέοι κανόνες ξεκαθαρίζουν ότι θα θεωρείται παραπλανητική η πρακτική προώθησης ενός προϊόντος στην αγορά, όταν αυτό παρουσιάζεται ως πανομοιότυπο με το ίδιο προϊόν σε άλλα κράτη μέλη, ενώ στην πραγματικότητα τα εν λόγω προϊόντα παρουσιάζουν σημαντικές και αδικαιολόγητες διαφορές ως προς τη σύσταση ή τα χαρακτηριστικά τους.
- Ενίσχυση των δικαιωμάτων των καταναλωτών στο διαδίκτυο: Κατά τις αγορές από ηλεκτρονικό κατάστημα, οι καταναλωτές θα πρέπει να ενημερώνονται με σαφήνεια για το αν αγοράζουν προϊόντα ή υπηρεσίες από επαγγελματία έμπορο ή από ιδιώτη, ώστε να γνωρίζουν τι προστασία τους παρέχεται σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά. Κατά την αναζήτηση στο διαδίκτυο, οι καταναλωτές θα ενημερώνονται σαφώς, όταν το αποτέλεσμα της αναζήτησης πληρώνεται από έμπορο. Θα ενημερώνονται επίσης για τις βασικές παραμέτρους που καθορίζουν την κατάταξη των αποτελεσμάτων αναζήτησης.