Σημαντικά κατασκευαστικά έργα εκκινούν το 2019, με ορατά τα οφέλη σε συναφείς κλάδους.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι, στο πρώτο εξάμηνο του 2019, θα έχουν συμβασιοποιηθεί έργα 6,8 δις. ευρώ και μέχρι τον Δεκέμβριο έως 9,17 δις. ευρώ, με κυριότερο το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό, ύψους 1,51 δις. ευρώ.
Ειδικότερα, τον Ιανουάριο ξεκινούν οι εργολαβίες στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος και το νότιο τμήμα του Ε65.
Όπως επισημαίνει το υπουργείο, υπάρχει πλήρης και ολοκληρωμένη πρόταση για την υλοποίηση του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (νότιο τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα και βόρειο τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία), με χρηματοδότηση από το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΕΣΠΑ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Για το νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα), ύψους 306 εκατ. ευρώ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τη χρηματοδότηση του έργου και η σύμβαση κυρώθηκε από τη Βουλή, επομένως είναι πλέον θέμα χρόνου να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες.
Επίσης, επισπεύδονται οι διαπραγματεύσεις με την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του βόρειου τμήματος Γρεβενών – Εγνατίας.
Παράλληλα, προχωρούν τα έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ τρίτης γενιάς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης στην Ελλάδα, με συνολικό κατασκευαστικό προϋπολογισμό που αγγίζει το 1,6 δισ. ευρώ.
Οι διαγωνιστικές διαδικασίες είναι σε εξέλιξη και ισχυροί όμιλοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό εκδήλωσαν ενδιαφέρον, υποβάλλοντας αιτήσεις συμμετοχής στην πρώτη φάση της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας.
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες για το αεροδρόμιο Καστελλίου, ύψους 520 εκατ. Με τη θετική ολοκλήρωση του προσυμβαπκού ελέγχου θα υπογράφει η σύμβαση παραχώρησης και θα κατατεθεί προς κύρωση στη Βουλή, ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του.
Με την έναρξη του έργου, θα δημιουργηθούν άμεσα 1.000 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής. Επίσης, 500 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και εκατοντάδες εκτιμώνται την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και χρήσεις.
Ακόμη, το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, το οποίο θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται στις αρχές του 2019, με συνολικές επενδύσεις 160 εκατ. και το Διαμετακομιστικό Κέντρο Θριασίου, το οποίο θα προκηρυχτεί το επόμενο διάστημα, αποτελούν σημαντικά έργα στις συνδυασμένες μεταφορές.
Σε εξέλιξη βρίσκεται και ο διαγωνισμός για το Εμπορευματικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης στο Γκόνο και προωθείται το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης
Ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών περιλαμβάνει εμπορευματικά κέντρα σε Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Λάρισα, Καβάλα, Ηγουμενίτσα και Πάτρα.
Στο σιδηρόδρομο, ο άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα ολοκληρωθεί με ηλεκτροκίνηση τον Ιανουάριο, κάτι το οποίο θα επιτρέψει τη διεξαγωγή του δρομολογίου σε λιγότερο από 4 ώρες.
Αντίστοιχα, ο άξονας Αθήνα – Πάτρα θα ολοκληρωθεί έως το 2022 και το ταξίδι θα διαρκεί λιγότερο κατά 1 ώρα και 45 λεπτά.
Οι εξελίξεις αυτές, παράλληλα με το άνοιγμα της αγοράς των υπηρεσιών στις μεταφορές και με την ολοκλήρωση του Διαμετακομισπκού Κέντρου του Θριασίου, μπορούν να κάνουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο ελκυστικό για επενδύσεις.
Ενα έργο με ξεχωριστή βαρύτητα είναι η υλοποίηση και ανάπτυξη του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε.
Το σχέδιο προβλέπει τη σιδηροδρομική σύνδεση με γραμμή υψηλών απαιτήσεων, που θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης με τα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο, που είναι το Μπουργκάς και η Βάρνα και με το λιμάνι του Ρούσε στον Δούναβη.
Το σχέδιο έχει την υποστήριξη και των δύο κρατών, Ελλάδας και Βουλγαρίας και έχει παρουσιαστεί με επιτυχία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Μέσα στους επόμενους δυόμισι μήνες θα εγκριθεί από τα κοινοβούλια Ελλάδας και Βουλγαρίας το καταστατικό της κοινής, διακρατικής εταιρείας, η οποία θα συντονίσει το ενιαίο έργο.
Το σχέδιο για την παράκαμψη της Στενών των Δαρδανελίων στις εμπορευματικές μεταφορές, μέσω της σιδηροδρομικής σύνδεσης λιμανιών της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, βρίσκεται στο προσκήνιο εδώ και πολλά χρόνια.
Τόσο η ελληνική, όσο και η βουλγαρική κυβέρνηση εμφανίζονται σήμερα να στηρίζουν το σχέδιο, καθώς θεωρούν πως αναβαθμίζει τον γεωπολιτικό τους ρόλο.
Τέλος, ξεκίνησε, μέσω του INTERREG, η μελέτη βιωσιμότητας της σιδηροδρομικής σύνδεσης Φλώρινας – Καστοριάς με την Αλβανία, μέσω Κρυσταλλοπηγής.