Κλείσιμο της ψαλίδας με τη ΝΔ, μέσω Υποδομών / Μεταφορών, «βλέπουν» στον ΣΥΡΙΖΑ και στο Μέγαρο Μαξίμου.
Ανέκαθεν η εκκίνηση μεγάλων έργων, ο εγκαινιασμός νέων και η «ωρίμανση» παλαιών, πέρα από τα προφανή οφέλη στην οικονομία (άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίες, εκταμίευση εθνικών και κοινοτικών πόρων, κ.α.), χρησιμοποιούνται σε προεκλογικές περιόδους.
Αυτό αποδείχτηκε και από την πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στον σταθμό «Σιντριβάνι» του Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία προκάλεσε έντονη πολιτική αντιπαράθεση.
Από το υπουργείο Μεταφορών και το Αττικό Μετρό επισημαίνουν ότι ήθελαν να καταδείξουν την πρόοδο του έργου, το οποίο εκτιμάται ότι θα λειτουργεί στα τέλη του 2020.
Για «επικοινωνιακή φιέστα» κατήγγειλε την κυβέρνηση η αντιπολίτευση, υποστηρίζοντας ότι δεν είναι δυνατόν να «εγκαινιάζεις» έναν σταθμό, ο οποίος δεν έχει ολοκληρωθεί και θα λειτουργήσει σε δυο τουλάχιστον χρόνια.
«Η παρουσία του Αλέξη Τσίπρα αποσκοπούσε στη σαφή διαβεβαίωση προς τους Θεσσαλονικείς ότι το μεγαλύτερο έργο της πόλης θα ολοκληρωθεί εντός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, σε συνδυασμό με την προσπάθεια ενίσχυσης των ποσοστών του ΣΥΡΙΖΑ στη Βόρεια Ελλάδα, έπειτα από τις αντιδράσεις για το Μακεδονικό», επισημαίνουν πολιτικοί αναλυτές.
Παράλληλα, υπενθυμίζουν ότι, πριν από λίγα χρόνια (Απρίλιος 2013), έντονη πολιτική αντιπαράθεση είχε προκαλέσει η παρουσία του τότε πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά και του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελου Βενιζέλου στα εργοτάξια της Ολυμπίας Οδού, με μήνυμα την επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητοδρόμους.
Συμβασιοποιήσεις και εκκινήσεις μεγάλων έργων. Μεγάλα στοιχήματα γραμμή 4 και Ελληνικό
Το 2019 πρόκειται να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες σε μεγάλα έργα υποδομών, όπως στο Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών, στο οποίο θα επενδυθούν 160 εκατ. ευρώ. Στo κατασκευαστικό στάδιο θα δημιουργηθούν 700 θέσεις εργασίας και 5.000 στη πλήρη λειτουργία.
Επίσης, κατασκευαστικές εργασίες θα εκκινήσουν στο νότιο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας, το Λαμία – Ξυνιάδα, ύψους 306 εκατ. ευρώ.
Ακολουθεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, ύψους 520 εκατ. Με την έναρξη του έργου, θα δημιουργηθούν άμεσα 1.000 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής. Επίσης, 500 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και κάποιες εκατοντάδες την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και χρήσεις.
Εργοτάξια θα αναπτυχθούν, εντός του έτους, και στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, εάν και ακόμα δεν έχουν οριστικοποιηθεί οι ανάδοχοι σε όλα τα τμήματα.
Τα μεγάλα στοιχήματα για τον κλάδο των υποδομών είναι τα ακόλουθα: Το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό, ύψους 1,5 δις. ευρώ, το οποίο είναι ίσως το μεγαλύτερο, επί του παρόντος, δημόσιο έργο της Ευρώπης. Όπως όλα δείχνουν, το 2019 θα ανακηρυχθεί ο ανάδοχος.
Επίσης, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης στην Ελλάδα, με συνολικό κατασκευαστικό προϋπολογισμό που αγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ. Η διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη, με το υπουργείο Μεταφορών να υποστηρίζει ότι, εφέτος, θα υπάρξει ανάδοχος στους δυο επιμέρους διαγωνισμούς.
Τέλος, όλοι στην κατασκευαστική αγορά και όχι μόνο αναμένουν την εκκίνηση των έργων στο Ελληνικό.
Τα έργα που «ωρίμασαν» και παραδίδονται
Το 2019 είναι και έτος παραδόσεων έργων. Μετά από σημαντική καθυστέρηση ετών, θα παραδοθεί η ηλεκτροκίνηση στο Αθήνα – Θεσσαλονίκη και πιθανότατα, στα τέλη του 2019, η σηματοδότηση / τηλεδιοίκηση.
Επίσης, εντός του έτους, θα λειτουργήσουν οι 3 πρώτοι σταθμοί της επέκτασης του Μετρό Αθήνας προς Πειραιά (Αγ. Βαρβάρα – Κορυδαλλός – Νίκαια) και η επέκταση του Τραμ στον Πειραιά.
Τα μελλοντικά έργα
Τα μεγάλα έργα λιγοστεύουν, τα σημαντικότερα εκ των οποίων είναι η υποθαλάσσια Σαλαμίνας, η υποθαλάσσια Λευκάδας, οι επεκτάσεις του Προαστιακού και της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα, τα επόμενα τμήματα της γραμμής 4 του Μετρό και η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης.
Μακάρι να ωριμάσουν μελετητικά, να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση και κατασκευαστούν…