Πτωτική πορεία καταγράφει η κρουαζιέρα στην Ελλάδα, λόγω του ασταθούς πολιτικού πλαισίου σε διάφορες χώρες στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης και της έλλειψης επαρκούς υποδομών σε αρκετά ελληνικά λιμάνια.
Σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, σε συνεργασία με την gbr consulting, η μέση δαπάνη ανά άφιξη επιβάτη ανήλθε το 2017 σε 156 ευρώ και το 2016 σε 150 ευρώ, ωστόσο παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα, σε σχέση με το 2015 που ήταν 191 ευρώ.
Αντίστοιχα, οι συνολικές δαπάνες τουριστών κρουαζιέρας το 2015 ανήλθαν σε 504 εκατ. ευρώ, το 2016 στα 509 εκατ. ευρώ, ενώ το 2017 μειώθηκαν στα 476 εκατ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τα οποία επικαλείται η έρευνα, το 2016 οι αφίξεις επιβατών ανήλθαν σε 3,4 εκατ., αύξηση 28,7%, ωστόσο με βάση τα στοιχεία του 2017 σημειώθηκε μείωση 10,3%.
Μάλιστα, το μοτίβο εποχικότητας των τουριστών κρουαζιέρας δείχνει ότι οι περισσότερες αφίξεις πραγματοποιούνται το διάστημα Μαΐου – Οκτωβρίου.
Η έρευνα αναφέρει ότι, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιερόπλοιων (CLIA), το σύνολο των οικονομικών μεγεθών από τη δραστηριότητα κρουαζιέρας εκτιμάται σε 489 εκατ. ευρώ για το 2015.
Από το σύνολο αυτό, οι δαπάνες των επιβατών στην Ελλάδα εκτιμώνται σε 324 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 66% του συνόλου.
Τα ποσά αυτά περιλαμβάνουν εκδρομές στα λιμάνια ελλιμενισμού, κρατήσεις σε ξενοδοχεία, πιθανά αεροπορικά ταξίδια, ψώνια κλπ.
Ωστόσο, η Τράπεζα της Ελλάδος αναφέρει, για το 2015, συνολικές δαπάνες τουριστών κρουαζιέρας 503 εκατ. ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένων δαπανών αεροπορικής μετάβασης για τους ταξιδιώτες που συμμετέχουν σε μια κρουαζιέρα που ξεκινά από την Ελλάδα ή ολοκληρώνεται σε αυτή.
Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία, με βάση στοιχεία της CLIA, είναι οι προμήθειες σκαφών, συνολικού κόστους 159 εκατ. ευρώ.
Οι δαπάνες αυτές αφορούν τη λειτουργία των κρουαζιερόπλοιων και περιλαμβάνουν τα αγαθά που καταναλώνονται επί του σκάφους, τις προμήθειες σε πρακτορεία ταξιδιών, τα καύσιμα και τις χρηματοπιστωτικές και επιχειρηματικές υπηρεσίες όπως η ασφάλιση, η διαφήμιση και άλλες υπηρεσίες.
Οι δαπάνες στις κατηγορίες κατασκευή και συντήρηση των κρουαζιερόπλοιων ανέρχονται σε 6 εκατ.
Σε ό,τι αφορά την τρέχουσα χρονιά, στο τελευταίο στατιστικό δελτίο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, σημειώνεται πως οι εισπράξεις από την κρουαζιέρα στο επτάμηνο κατέγραψαν πτώση 4% (έφτασαν τα 213 εκατ. ευρώ), σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρσι, ενώ οι απώλειες σε επιβάτες 15%.