Τη διετία 2020 – 21, λόγω της πανδημίας, απειλήθηκε η «βιωσιμότητα» του αεροπορικού κλάδου. Όχι όμως στο σύνολό του. Δυο επιμέρους κλάδοι σημείωσαν «αντοχές» ή και ανάπτυξη: Οι εμπορευματικές πτήσεις και οι ιδιωτικές πτήσεις.
Η χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών ολοένα και ενισχύεται σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία.
Μάλιστα, σε συνδυασμό με το φετινό καλοκαιρινό «χάος» σε αρκετά μητροπολιτικά αεροδρόμια, αρκετές εταιρείες και εύποροι ιδιώτες αποφάσισαν να «πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους», χρησιμοποιώντας ιδιωτικές πτήσεις.
Λονδίνο, Παρίσι, Νίκαια, Γενεύη, Πάλμα ντε Μαγιόρκα, Ζυρίχη, Ιμπιζα, Μιλάνο, Αμστερνταμ, Αθήνα, αλλά και άλλες πόλεις επωφελήθηκαν.
Ειδικά, στην Αθήνα, τα νούμερα «εντυπωσιάζουν»: Στο 8μηνο του έτους (Ιανουάριος – Αύγουστος) οι πτήσεις της Γενικής Αεροπορίας (αφίξεις και αναχωρήσεις) ήταν αυξημένες κατά 62,95% σε σχέση με το 2019 (από 6.303 το 2019, σε 10.271 το 2022), εάν και σε σχέση με το 2021 η άνοδος ήταν σαφώς μικρότερη.
Γιατί αυξάνονται οι πτήσεις με ιδιωτικά jet παρά το μεγάλο κόστος; Αρκετοί υποστηρίζουν για «λόγους υγειονομικής ασφαλείας», άλλοι για «λόγους επαγγελματικής αποτελεσματικότητας και ταξιδιωτικής εμπειρίας», ενώ άλλοι διαπιστώνουν «συγκέντρωση πλούτου».
Πτήσεις Γενικής Αεροπορίας στο αεροδρόμιο της Αθήνας (1/1 -31/8) | |||
Κατηγορία / Έτος | 2019 | 2022 | Αύξηση |
Πτήσεις Γ.Α. και με ελικόπτερα | 9.247 | 13.696 | 48,11% |
Πτήσεις Γ.Α. χωρίς ελικόπτερα | 6.303 | 10.271 | 62,95% |
Όπως αναφέρουν στελέχη της αεροπορικής αγοράς, «η ζήτηση για ιδιωτικές πτήσεις είναι έντονη και έχει σαφώς ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019», υποστηρίζοντας ότι σχετίζεται, εκτός από λόγους αναψυχής, με την αγορά κατοικιών, π.χ. στην Αθηναϊκή Ριβιέρα και σε νησιά.
Από την άλλη πλευρά, «ανάχωμα» για την ανάπτυξη των ιδιωτικών πτήσεων αποτελεί η άνοδος της τιμής των καυσίμων, αλλά και η επάνοδος των προγραμμάτων των «παραδοσιακών» αεροπορικών εταιρειών.
Σύμφωνα με την EBAA, ο κλάδος του business aviation σημείωσε ανάπτυξη 5,1% το 2021 σε σχέση με το 2019, διαθέτοντας μερίδιο αγοράς 15% σε σχέση με 6% το 2019 (σήμερα το μερίδιο αγοράς ανέρχεται στο 8%-9%).
Το 2021, οι πτήσεις με ιδιωτικά αεροσκάφη ανήλθαν στα 1,40 εκατ., με τον κλάδο να απαριθμεί 3.245 εγγεγραμμένα αεροσκάφη.
Τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια ιδιωτικών πτήσεων στην Ευρώπη είναι του Παρισιού Le Bourget, της Νίκαιας, της Γενεύης και της Ζυρίχης.
Αντίστοιχα, οι πιο ανεπτυγμένες αγορές είναι της Γαλλίας, της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Ελβετίας.