Μετεξελίσσεται σταδιακά ο κλάδος των εμπορευματικών μεταφορών της Ελλάδας, καθώς είναι εμφανής η επικέντρωση του ενδιαφέροντος σε σύγχρονα εμπορευματικά κέντρα, τα οποία δύναται να διαθέτουν απευθείας πρόσβαση σε λιμενικές, σιδηροδρομικές και οδικές υποδομές.
Σε κάποιο βαθμό έχει αρχίσει να σχηματοποιείται το «παζλ» της επόμενης ημέρας στις συνδυασμένες μεταφορές της Ελλάδας, καθώς λιμενικοί διαχειριστές, σιδηροδρομικές εταιρείες και εταιρείες logistics συγκροτούν «συμμαχίες».
Στην Αττική, το επίκεντρο είναι το λιμάνι του Πειραιά και η ευρύτερη περιοχή, κυρίως, του Ασπρoπύργου. Η Cosco και ο ΟΛΠ έχουν επικεντρωθεί στην ανάπτυξη των προβλητών Ι, ΙΙ και ΙΙΙ, έχοντας υλοποιήσει παρακείμενες αποθήκες, σε συνδυασμό με τη μελλοντική δημιουργία ενός νέου logistics center.
Στο εν λόγω logistics center, ΟΛΠ και Cosco σχεδιάζουν να κατασκευαστούν αποθήκες 45.000 τμ, οι οποίες θα εξυπηρετούνται από υπόγεια κλειστή οδική σύνδεση του εμπορικού λιμανιού με την περιοχή του ΟΔΔΥ, επεκτείνοντας χωροταξικά την ελεύθερη ζώνη.
Το έργο αυτό σχεδιάζεται να λειτουργεί συμπληρωματικά στους χώρους logistics που διαθέτει ήδη ο ΟΛΠ, όπως τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων που στεγάζει την κόκκινη αποθήκη της θυγατρικής της Cosco, Piraeus Consolidation & Distribution Center (PCDC).
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ICAP CRIF και τις προβλέψεις εταιρειών του κλάδου, το 2021 η αγορά των υπηρεσιών 3PL επέστρεψε σε τροχιά ανάπτυξης 3,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. ο κλάδος της αποθήκευσης γνώρισε μεγάλη άνοδο το 2022
Με τα δύο κέντρα logistics, ο ΟΛΠ πρόκειται να αποκτήσει πρόσθετο ζωτικό χώρο, ώστε να μπορεί να φιλοξενεί την αύξηση των φορτίων από τους προβλήτες Ι, ΙΙ και ΙΙΙ και το car terminal.
Η κινεζική πλευρά, στο σιδηροδρομικό σκέλος, συνεργάζεται με την Pearl, η οποία έχει αναλάβει τη σιδηροδρομική μεταφορά των φορτίων της από το λιμάνι του Ικονίου στην κεντρική Ευρώπη.
Αντίστοιχα, ένας άλλος «πόλος» είναι η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair, η οποία θα εκμεταλλευτεί το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο (ΘΕΚ). Το έργο του Θριασίου αφορά σε ένα εμπορευματικό κέντρο 240 χιλιάδων τ.μ., σε συνολική έκταση 2.000 στρεμμάτων. Με αποθήκες ξηρού και ψυχόμενου φορτίου, χώρους γραφείων, χώρους τελωνείου και στάθμευσης αυτοκινήτων και φορτηγών.
Δίπλα από το ΘΕΚ, θα λειτουργήσει το Θριάσιο ΙΙ ή αλλιώς, ο Εμπορευματικός Σιδηροδρομικός Σταθμός και Σταθμός Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ), τον οποίο διεκδικεί η κοινοπραξία της Hellenic Train με την Damco του ομίλου Κοπελούζου.
Επίσης, στον Ασπρόπυργο, η HIG Capital, σχεδιάζει την κατασκευή logistics center 250.000 τ.μ. στις εγκαταστάσεις της Χαλυβουργίας Ελλάδας, με προοπτική ολοκλήρωσης το 2025.
Η HIG Capital διατείνεται ότι φιλοδοξεί να «πρωταγωνιστήσει» στην επόμενη ημέρα των εμπορευματικών μεταφορών της Ελλάδας, έχοντας εξαγοράσει και τις εταιρείες «Ορφεύς Βεϊνόγλου», Makios Logistics και «Ολυμπιάς – Κανδύλης».
Ακόμη, στον Ασπρόπυργο είναι σε εξέλιξη ή πρόκειται να δρομολογηθούν κι άλλες επενδύσεις, όπως της ΠΑΕΓΑΕ, ενώ έντονη παρουσία διαθέτουν και εταιρείες διαχείρισης ακινήτων.
Τέλος, η αγορά αναμένει, το 2023, και την προκήρυξη του μεγάλου διαγωνισμού για τη μετεγκατάσταση των διαμεταφορέων από τον Ελαιώνα στη Φυλή.
Βορειότερα και στη Θεσσαλονίκη, η οποία διαθέτει ίσως τον πιο οργανωμένο υποδοχέα, στη Σίνδο, τα βλέμματα στρέφονται στο εμπορευματικό κέντρο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου.
Το έργο αξιοποίησης του Γκόνου (αποτελεί έκταση 672 στρεμμάτων) έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα «Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας», με απόφαση της αντίστοιχης Κυβερνητικής Επιτροπής, η οποία όρισε το ΤΑΙΠΕΔ φορέα ωρίμανσης για την επίσπευση των σχετικών διαδικασιών, ενώ κάτοχος του ακινήτου είναι η ΓΑΙΑΟΣΕ.
Η απαιτούμενη επένδυση εξαρτάται από το σενάριο χρήσεων που θα επιλεγεί. Με βάση αναλύσεις, η παραχώρηση του Ε/Κ στο Γκόνο για περίοδο, τουλάχιστον 30 ετών, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για χρήση υπηρεσιών logistics, μεταποίησης, συναρμολόγησης και ζωνών ελεύθερου εμπορίου.