Αξιοσημείωτο επίτευγμα από τα δυο μεγάλα λιμάνια της χώρας. ΟΛΠ και ΟΛΘ, παρά τις ανισορροπίες στο θαλάσσιο εμπόριο και τη μεγάλη πτώση της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας, κατάφεραν να παραμείνουν σε κέρδη το 2020.
Εάν μη τι άλλο πρόκειται για ένα σημαντικό επίτευγμα, το οποίο έχει αιτία. Αυτή «κρύβεται» στα εμπορευματοκιβώτια, καθώς τα οικονομικά αποτελέσματα ΟΛΠ και ΟΛΘ εξαρτώνται – κυρίως – από τις επιδόσεις στα εμπορεύματα.
Η περίπτωση του ΟΛΠ
Ο ΟΛΠ παρουσίασε πέρσι έσοδα 132,9 εκατ., έναντι 149,2 εκατ. της χρήσης του 2019, παρουσιάζοντας μείωση 16,3 εκατ. ή 10,9%.
H μεταβολή αυτή οφείλεται, κυρίως, στη σημαντική μείωση των εσόδων, λόγω της πανδημίας στον τομέα της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας κατά 84,0% και 26,4% ή 10,5 εκατ. και 3,0 εκατ. αντίστοιχα, καθώς επίσης και στον τομέα διακίνησης αυτοκίνητων κατά 20,3% ή 2,8 εκατ.
Ωστόσο, παρά τη μείωση εσόδων κατά 10,9%, ο ΟΛΠ παρέμεινε κερδοφόρος. Τα καθαρά κέρδη, εάν και μειωμένα κατά 25%, ανήλθαν στα 26,4 εκατ. ευρώ.
Η κύρια αιτία για την παραγωγή κερδών στον ΟΛΠ αποτέλεσε το αντιστάθμισμα της παραχώρησης των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ, οι οποίες απέφεραν πέρσι έσοδα 66,4 εκατ. και καθαρά κέρδη 49,5 εκατ., τα οποία υπερκάλυψαν τις ζημιές από τον προβλήτα Ι και την κρουαζιέρα.
Πέρσι και στο σύνολο του έτους, οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της ΣΕΠ (PCT) διακίνησαν 4,89 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι 5,15 εκατ. το 2019, σημειώνοντας πτώση 5,1%.
Αντίθετα, ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ παρουσίασε άνοδο διακίνησης 10,5% (από 489.430 TEUs το 2019 σε 540.591 το 2020), λόγω της σημαντικής αύξησης των όγκων μεταφόρτωσης.
Οι όγκοι μεταφόρτωσης σημείωσαν αύξηση 16,8% (από 381.822 το 2019 σε 445.949 το 2020), κυρίως λόγω της συνεισφοράς του ομίλου COSCO και τις συνέργειες του ΟΛΠ με την ΣΕΠ.
Συνολικά, το λιμάνι του Πειραιά (προβλήτες Ι, ΙΙ και ΙΙΙ) διακίνησε περί τα 5,43 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το 2020, έναντι σχεδόν 5,65 εκατ. το 2019, σημειώνοντας πτώση σχεδόν 3,8%.
Η περίπτωση του ΟΛΘ
Ο ΟΛΘ κατάφερε πέρσι να αυξήσει, τόσο τα έσοδα, όσο και τη καθαρή κερδοφορία του. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε από 68,9 εκατ. το 2019, σε 71,7 εκατ. το 2020, παρουσιάζοντας αύξηση 4%, κυρίως λόγω των αποτελεσμάτων στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων.
Η αυξημένη διακίνηση στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων οδήγησε σε αύξηση κατά 11,3% των εσόδων σε σχέση με το προηγούμενο έτος, από 44,7 εκατ. το 2019, σε 49,7 εκατ. το 2020.
Κύριοι μοχλοί για την αύξηση των εσόδων – παρά τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας – παρέμειναν, όπως υποστηρίζει η εταιρεία, η εφαρμογή βελτιωμένων διαδικασιών διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, ο καλύτερος χειρισμός των πελατών, καθώς και οι ενέργειες αναδιάρθρωσης της τιμολόγησης, οι οποίες υλοποιήθηκαν πρόσφατα από την νέα διοίκηση του λιμένα.
Τα ανωτέρω, σε συνδυασμό και με άλλους παράγοντες, είχαν ως αποτέλεσμα τα καθαρά κέρδη μετά φόρων να αυξηθούν κατά 22,1%, από 16,45 εκατ. το 2019, σε 20,10 εκατ. το 2020, σχηματίζοντας το καθαρό περιθώριο κέρδους από 24% το 2019, σε 28% το 2020.
Αναλύοντας τα αποτελέσματα του 2020, μέσω του λιμένα Θεσσαλονίκης εξυπηρετήθηκαν 8.104.039 τόνοι εμπορευμάτων έναντι 8.263.104 το 2019 (-1,93%), 460.780 εμπορευματοκιβώτια (TEU’s) έναντι 448.765 το 2019 (+2,68%) και 1.805 πλοία έναντι 1.829 το 2019 (-1,31%).
Με τα δεδομένα αυτά, μείωση σε σχέση με το 2019, εμφάνισε η διακίνηση χύδην φορτίων κατά 18,12% και το γενικό φορτίο κατά 8,99%.
Αντίθετα, η κίνηση φορτίων RO – RO παρουσίασε αύξηση κατά 83,35% και τα μοναδοποιημένα φορτία (Ε/Κ) κατά 2,68% σε TEU’s.