Αποτελούν οι παραχωρήσεις «ασφαλή καταφύγια»; Αυτό υποστηρίζουν χρηματοοικονομικοί αναλυτές, τονίζοντας ότι οι παραχωρήσεις περιλαμβάνουν σταθερές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές και – υπό προϋποθέσεις – αυξανόμενα μερίσματα.
Εάν και οι παραχωρήσεις γνώρισαν σημαντική πτώση έργου και εσόδων την περίοδο της πανδημίας, λόγω της επιβολής των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης, εντούτοις συγκεντρώνουν έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Έργα, όπως οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ο ΒΟΑΚ, η υποθαλάσσια Σαλαμίνας, η περιφερειακή Θεσσαλονίκης, ο οδικός άξονας Καλαμάτα – Πύργος – Μεθώνη, τα σιδηροδρομικά έργα νέας γενιάς, κ.α. πρόκειται να πρωταγωνιστήσουν σε βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Το metaforespress.gr παρουσιάζει τις επιδόσεις των ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και AVAX στις παραχωρήσεις, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν – στο μεγαλύτερο ποσοστό – αυτοκινητοδρόμους.
Οι παραχωρήσεις, με διαφορά, ο πιο κερδοφόρος τομέας της Ελλάκτωρ
Οι παραχωρήσεις, στις οποίες ο όμιλος Ελλάκτωρ έχει αρκετές συμμετοχές, αποτελούν τη μεγαλύτερη πηγή λειτουργικής κερδοφορίας (EBITDA) και την 2η πηγή εσόδων, μετά τις κατασκευές.
Στις παραχωρήσεις, ο όμιλος Ελλάκτωρ διαθέτει, μεταξύ άλλων, συμμετοχές στην Αττική Οδό (65,75%), την Ολυμπία Οδό (17%), τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (22,2%), την Γέφυρα (22%,) και τον Μορέα (71,7%).
Για τη χρήση του 2019, τα έσοδα του κλάδου των παραχωρήσεων ανήλθαν στα 239,9 εκατ. έναντι 240,6 εκατ. το 2018, παρουσιάζοντας οριακή μείωση 0,3%.
Αντίστοιχα, το EBITDA του κλάδου διαμορφώθηκε πέρσι σε 155,1 εκατ. έναντι 168,6 εκατ. το 2018.
Η μείωση οφείλεται κυρίως στην αναγνώριση στην χρήση του 2018 της, με θετική επίδραση, αναδρομικής προσαρμογής του προγράμματος «Πρόσθετης Επιδότησης Λειτουργίας» του Μορέα, ύψους 20,3 εκατ.
Μετά την ενέργεια, οι παραχωρήσεις η δεύτερη πηγή κερδοφορίας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Μπορεί οι παραχωρήσεις για τον όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να αντιστοιχούν στην 3η πηγή εσόδων (προηγούνται οι κατασκευές και μετά η ενέργεια), ωστόσο σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας (EBITDA) κατέχουν την 2η θέση.
Στις παραχωρήσεις, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει στο portfolio της το 100% της Νέας και Κεντρικής Οδού, το 17% της Ολυμπίας Οδού, τη λειτουργία 10 σταθμών αυτοκινήτων, το ΣΔΙΤ του ηλεκτρονικού εισιτηρίου του ΟΑΣΑ και το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης (μετέχει στην εταιρεία διαχείρισής του κατά 32,5%).
Πέρσι, εάν και τα έσοδα του τομέα μειώθηκαν στα 189 εκατ. ευρώ, έναντι 197 εκατ. το 2018, ωστόσο η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) αυξήθηκε στα 104 εκατ. ευρώ, έναντι 92,4 εκατ. το 2018, σημειώνοντας άνοδο 12,5%.
Μικρή η συμβολή των παραχωρήσεων στα έσοδα της AVAX, αλλά μεγάλη η κερδοφορία
H συμβολή των παραχωρήσεων στα έσοδα της AVAX είναι μικρή, ωστόσο μεγάλη είναι η κερδοφορία.
Η AVAX περιλαμβάνει στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις χαμηλά ποσά εσόδων από τις παραχωρήσεις στις οποίες συμμετέχει, διότι δεν κάνει ολική ενοποίησή τους, πλην της Μαρίνας Αθηνών και του ΣΔΙΤ των σχολικών κτιρίων της Αττικής.
Το 2019, τα έσοδα των παραχωρήσεων ανήλθαν στα 4,89 εκατ. ευρώ και τα λειτουργικά κέρδη στα 27,3 εκατ., έναντι 5 εκατ. και 28 εκατ. αντίστοιχα το 2018.
Οι παραχωρήσεις, μετά τις κατασκευές, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή λειτουργικής κερδοφορίας.
Στις παραχωρήσεις, η AVAX μετέχει – μεταξύ άλλων – στην Αττική Οδό (34%), στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (24%), στη Γέφυρα (21%), στην Ολυμπία Οδό (19%) και τον Μορέα (15%).
Εγγυημένη επένδυση. Τα σοβαρά ρίσκα, άμεσα ή έμμεσα, βαρύνουν το κράτος, τα έσοδα είναι εγγυημένα και τα κέρδη ανήκουν στον παραχωρησιούχο. Αυτό συμβαίνει στις συμβάσεις παραχώρησης της Ελλάδας. Το ρίσκο της δεκαετούς οικονομικής ύφεσης το επιβαρύνθηκε το κράτος με μηδενισμό των μελλοντικών εσόδων που θα του απέδιδαν οι παραχωρησιούχοι, το ρίσκο της πανδημίας θα το επιβαρυνθεί το κράτος με χρηματοδότηση των απωλειών των παραχωρησιούχων και πάει λέγοντας. Αυτές είναι δουλειές με το κράτος. Κατά τ’ άλλα μιλάμε για μοντέλο φιλελεύθερης οικονομίας.