Έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το… 2012, αφού η σύμβασή του υπογράφτηκε το 2006. Ωστόσο, η εμπορική του λειτουργία, έστω και τμηματική, αναμένεται στα τέλη του 2020.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει ταλαιπωρήσει αρκετά τη Θεσσαλονίκη. Οι αιτίες για τις καθυστερήσεις των έργων πολλές, όπως το γεγονός ότι όλα τα εμπλεκόμενα μέρη της αναδόχου κοινοπραξίας (ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ / IMPREGILO / ANSALDO STS / SELI / HITACHI Rail Italy) αντιμετώπισαν σοβαρά οικονομικά προβλήματα ή εξαγοράστηκαν.
Ξεπεράστηκαν οι βασικοί «σκόπελοι»
Έπειτα από μία μακρά περίοδο – κατά γενική ομολογία – στασιμότητας του έργου, με αποκορύφωμα την υποβολή αίτησης από τον ανάδοχο κατασκευής για διάλυση της σύμβασης, τον Ιανουάριο του 2016, επανεκκίνησαν οι εργασίες σε όλα τα μέτωπα του έργου.
Τον Ιούνιο του 2017, η ανάδοχος κ/ξία απέσυρε οριστικά την αίτηση διάλυσης της σύμβασης και δεσμεύτηκε να συνεχίσει το έργο μέχρι το πέρας αυτού, στα τέλη του 2020.
Μάλιστα, εγκρίθηκε το χρονοδιάγραμμα του έργου, σύμφωνα με το οποίο το μεγαλύτερο τμήμα θα λειτουργεί τον Νοέμβριο του 2020.
Επίσης, βρέθηκε τεχνικά υλοποιήσιμη λύση για την κατασκευή του σταθμού “Βενιζέλου”, με την – κατά χώρα – διατήρηση των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί. Οι αρχαιολογικές εργασίες, οι οποίες είχαν διακοπεί από τον Δεκέμβριο 2012, επανεκκίνησαν τον Μάιο του 2017.
Αναφορικά με τη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα είχαν εκφράσει επισήμως σοβαρές επιφυλάξεις για την έγκαιρη ολοκλήρωσή του έργου, εξαιτίας της στασιμότητας που είχε παρατηρηθεί, γεγονός που έθετε σε σοβαρό κίνδυνο τη συνέχιση της χρηματοδότησης, αλλά και τα κονδύλια που είχαν διατεθεί.
Έπειτα από διαβουλεύσεις, οι επιφυλάξεις άρθηκαν και εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση του έργου από το νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2014 – 2020.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επιλύθηκε το σύνολο σχεδόν των τεχνικών προβλημάτων και με την ολοκλήρωση της κατασκευής των σηράγγων και των σταθμών στον αστικό ιστό της πόλης, καθώς και της αρχαιολογικής ανασκαφής στις θέσεις των σταθμών, έχουν ουσιαστικά εκλείψει οι παράγοντες ρίσκου στην ολοκλήρωση του έργου.
Θα χρειαστούν 15 χρόνια εργασιών
Περίπου 15 χρόνια εργασιών θα χρειαστούν, προκειμένου να λειτουργήσει το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Το πολύπαθο έργο, η σύμβαση του οποίου υπογράφτηκε τον Απρίλιο του 2006, υπολογίζεται ότι θα παραδοθεί (το πρώτο τμήμα) στα τέλη του 2020.
Το 2019 θα γίνουν οι δοκιμές και, εφόσον όλα πάνε καλά, στα τέλη του 2020 θα τεθεί σε λειτουργία το μεγαλύτερο τμήμα της βασικής γραμμής, το οποίο περιλαμβάνει 9 από τους 13 σταθμούς (εκτός από τους σταθμούς Νέος σιδηροδρομικός σταθμός – ΝΣΣ, Δημοκρατίας, Βενιζέλου και Αγία Σοφία, οι οποίοι θα ολοκληρωθούν, πιθανότατα, το 2022), ενώ το 2021 η επέκταση προς Καλαμαριά.
Σήμερα, σύμφωνα με στοιχεία της Αττικό Μετρό, έχει υλοποιηθεί το 55% της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης και το 35% της επέκτασης προς Καλαμαριά.
Ταυτότητα έργου βασικής γραμμής
Έργο | : | Μελέτη, Κατασκευή και Θέση σε Λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης (Σύμβαση CON-06/004)
|
Αντικείμενο | : | 9,6 χλμ υπόγειας γραμμής διπλής τροχιάς 13 σταθμοί (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός έως Νέα Ελβετία) Αμαξοστάσιο Πυλαίας Επίσταθμος Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού 4 Διασταυρώσεις Τροχιογραμμών 2 Διακλαδώσεις Επεκτάσεων Ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα 18 συρμοί
|
Ανάδοχος | : | Κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ / IMPREGILO / ANSALDO STS / SELI / HITACHI RAIL ITALY (*)
|
Συμβατικό τίμημα | : | 1.011.955.682,28 € (χωρίς ΦΠΑ)
|
Ημερομηνία ανάθεσης | : | 07.04.2006
|
Ημερομηνία περαίωσης | :
| 30.11.2020 |
Πρόοδος υλοποίησης | : | 55 % |
Ταυτότητα έργου επέκτασης προς Καλαμαριά
Έργο | : | Μελέτη, Κατασκευή και Θέση σε Λειτουργία της Επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά (Σύμβαση CON-002/13)
|
Αντικείμενο | : | 4,8 χλμ υπόγειας γραμμής διπλής τροχιάς 5 σταθμοί (Νομαρχία έως Μίκρα) Επίσταθμος Μίκρας 3 Διασταυρώσεις Τροχιογραμμών 2 Φρεάτια Αερισμού Ηλεκτρομηχανολογικός και σιδηροδρομικός εξοπλισμός
|
Ανάδοχος | : | ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.
|
Συμβατικό τίμημα | : | 399.814.661,29 € (χωρίς ΦΠΑ)
|
Ημερομηνία ανάθεσης | : | 25.06.2013
|
Ημερομηνίας περαίωσης | :
| 18.12.2019 |
Πρόοδος υλοποίησης | : | 35 % |